Az Oracle és a Future Workplace kutatócég együttműködésében készült felmérésen 1320 HR vezetőt és munkavállalót kérdeztek meg az Egyesült Államokban, az eredmények pedig azt mutatják, hogy az emberek szívesen használnának mesterséges intelligenciát (AI) a munkájuk során és tisztában vannak vele, hogy a manuális munkafolyamatok automatizációján túl milyen más előnyökkel szolgál ez a technológia.
Az AI at Work elnevezésű kutatásból az is kiderült, hogy jelentős különbség van az AI munkahelyi és otthoni használatának elterjedtsége között. Míg a magánéletében az emberek 70 százaléka használ valamilyen AI technológiát, a HR szakemberek csupán 6 százaléka alkalmazza a mesterséges intelligenciát, és csak a munkavállalók 24 százaléka vesz igénybe valamilyen AI megoldást a munkahelyén. Hogy kiderítsék, miért van ilyen markáns eltérés az AI adaptáció terén, amikor az emberek egyértelműen szeretnének mesterséges intelligenciát használni a munkájukban is (93 százalékuk megbízna a robotoktól kapott instrukciókban is), az Oracle és a Future Workplace megvizsgálták, hogyan vélekednek a HR vezetők és a munkavállalók az AI előnyeiről, milyen akadályai vannak az AI munkahelyi bevezetésének, illetve milyen üzleti következményei lehetnek, ha egy vállalat nem használ mesterséges intelligenciát.
Kevésbé félnek tőle, mint gondolhatnánk
A HR vezetők 90 százaléka aggódik, hogy nem lesz képes a feladatköréhez tartozó AI technológiák gyors bevezetésével lépést tartani, illetve jelenleg sem tudja megfelelően kezelni a vállalaton belüli AI készségek egyre növekvő hiányát. A munkavállalóknak viszont csak a fele aggódik a gyors AI adaptálás miatt.
Az Oracle és a Future Workplace felmérése éppen az ellenkezőjét igazolta annak a nézetnek, miszerint az emberek tartanak az AI munkahelyi bevezetésétől. A kutatásban részt vevő HR vezetők 79 százaléka és a munkavállalók 60 százaléka állította, hogy ha a vállalatuknál nem adaptálnának AI technológiát, az negatív hatással lenne a saját és kollégáik karrierjére, valamint a vállalat egészére nézve is.
Az AI bevezetés sikertelenségének legvalószínűbb következményeként a válaszadók a termelékenység csökkenését, a tudás elavulását és a munkahelyek megszűnését jelölték meg. A szervezet szemszögéből nézve a válaszadók szerint az AI adaptálása a C-szintű vezetőkre és igazgatókra lesz leginkább pozitív hatással. A vezetői szintű AI támogatás hiányában a vállalatok versenyképessége jelentősen csökkenhet.