A szállodák másik csoportja azonban nem fog bele saját infrastruktúra beruházásba, többnyire Wireless Internet Service Provider-ekkel (WISP) építtetik ki saját rendszerüket, majd jutalék fejében értékesítik a szolgáltatást. Ennek az az előnye, hogy a beruházást és a működtetést a WISP finanszírozza, a szállodának nem kell az üzemeltetéshez 24 órás, több nyelven beszélő kezelőszemélyzetet sem fenntartania.
A hátránya viszont az, hogy ha 2-3 év múlva a szállodáknak valóban ingyen kell adniuk a vendégeknek a szolgáltatást, akkor ezek a szállodák nehezebben tudnak árban versenyezni majd a saját infrastruktúrával rendelkezőkkel. Ha a WISP díjakat beleépítik a szoba díjába, akkor vagy drágább lesz a szoba, vagy ha versenyképes akar maradni, akkor meg a haszna lesz kevesebb. A WISP cégek ennek ellenére nagyon dinamikusan terjeszkednek, Budapesten már nagyon sok szállodában bent vannak - mondta el Nagy Andor, a KFKI Csoporthoz tartozó LNX Hálózatintegrációs Rt. szakértője.
A szobákban a bárszekrény, a telefon és a tv mellett ezentúl internet elérést, sőt, a kávézóban, a tárgyalókban vezeték nélküli (WLAN) hozzáférést is biztosítani kell - hangoztatja Nagy Andor.
A szobákban az első internetezési szándék alkalmával - a tv szolgáltatásához hasonlóan - a vendéget a szálloda a saját nyelvén és nevén üdvözli majd. Csak egy gombnyomás és az internet kapcsolat létrehozásakor azonnal meg is jelenik a díja a szállodai Property Management System (PMS)-ben.
A szállodák nyilvános területeinek nagy része WLAN lefedettséget kap. A vezeték nélküli kapcsolat kezdeményezéséhez egy hozzáférési kódot kell megadni. Ez a kód írja le, hogy mire jogosult a felhasználó, például hogy mennyi ideig használhatja a szolgáltatást. A kód - a szobai bejelentkezéshez hasonlóan - a kezdés pillanatától 1-24 órás szolgáltatást nyújthat.
Külföldön már több éve rohamtempóban zajlik a nagyobb szállodák "internetesítése". A szakértő véleménye szerint elkerülhetetlen a magyar vendéglátóipar felzárkózása.
Forrás: www.goldcom.hu