A magyarok feladata: pozícióőrzés

Már-már megkongatta a vészharangot több, idén megjelent jelentés Kelet-Közép-Európa és így Magyarország felett az üzleti folyamatok és az informatikai szolgáltatások kihelyezésének piacán eddig betöltött szerepének elvesztése miatt. Az okok között első helyen az egyre növekvő munkaerő-költségek szerepelnek. A versenytársak között Románia és Ukrajna szerepel. Csekély vigasz számunkra, hogy Thaiföld és India számára a Fülöp-szigetek és Vietnám jelent fenyegetést. Milyen jövő elé néz a magyar outsourcingpiac?

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az elmúlt évek sikerei közül kiemelkedik azoknak a Magyarországra települt központoknak a működése, amelyek több száz, magasan kvalifikált munkaerőt foglalkoztatva az egész világra kiterjedő szolgáltatást nyújtanak multinacionális vállalatoknak vagy azok ügyfeleinek. Az emelkedő fizetések és a növekvő adóterhek sem rontottak eddig hazánk piaci pozícióin, bár a nemzetközi verseny drámaian erősödött e téren az elmúlt években. A magyar nagyvállalatok és a kormányzati szféra egyelőre nem tudta kihasználni az outsourcingban meglévő hatékonyság és költségmegtakarítás előnyeit, viszont a kis- és középvállalatok, igaz, egyelőre nem túl nagy számban, már beléptek erre a piacra.

Árnyaltabb kép

Nem csak Magyarországon versenyképességet rontó tényező, hogy ha a fizetések nem is, de a munkabérköltségek igen magasak. Mint azt Suhajda Attila, a Magyar Outsourcing Szövetség (MOSZ) elnöke elmondta: Indiában, amely az informatikai outsourcing legjelentősebb bázisa, olyan mértékben nőttek a fizetések, hogy azok szintje már nem kompenzálja az olyan kellemetlenségeket, mint a kulturális különbségek, a földrajzi távolság vagy eltérő időzónák. Az elnök azért árnyalná a képet: a kihelyezett folyamatok keletebbre költöztetése eddig a munkafolyamatok "legalsó szintjét" érintette. A feltörekvő országokba ugyanis leginkább az egyszerűbb munkákat helyezik ki: a pénzügyi szolgáltatások közül a bérszámfejtést, könyvelést, dokumentumfeldolgozást.

Az outsourcing-szolgáltatásban mind Magyarországon, mind a világban élen járó EDS ügyvezető igazgatója, Szakál László szerint ugyan nagy versenytársnak számít India és a Távol-Kelet, de hazánknak van egy komoly versenyelőnye: a nem angol nyelvű szolgáltatásokban Ázsia nem rúg labdába. Az unióhoz újonnan csatlakozott országokkal azonban már más a helyzet, hiszen az elmúlt időszakban végrehajtott adó- és járulékemelések, valamint a némileg kiszámíthatatlanná vált gazdasági környezet sokat rontott a helyzeten. Szerencsére egyelőre nem érezhető a bizalomvesztés - mondja Szakál László, aki szerint a kormányzat befektetésösztönző politikája ellensúlyozza a romló gazdasági környezetet.

Hiányos oktatás, gyenge stratégiák

Az elmúlt 10-20 évben drámaian megváltozott a fejlett gazdaságok szerkezete, de még Magyarországé vagy Indiáé is: a szolgáltató szektor ma már a nemzeti össztermék 60-70 százalékát adja, az ehhez szükséges munkaerő-utánpótlás pedig egyre kisebb. Németországban és az Egyesült Államokban például több tízezer informatikus hiányzik a munkaerőpiacról, de Indiában is, ahol az elmúlt években évente tucatnyi sokmillió dolláros informatikai beruházás valósul meg, a következő években több mint félmillió képzett munkaerő hiányzik majd.

A magyar oktatási rendszer sem tudja tartani a lépést a változásokkal. Néhány éve Nyugat-Európában már felismerték, hogy a gazdaságnak újfajta képzettségű, új ismeretekben jártas munkaerőre van szüksége. Az SSME (service science management engineering), azaz szolgáltatástudomány jelenleg hiányzik a magyar oktatási rendszerből, hiszen három tudományágat ötvöz: a műszaki, az üzleti és a humántudományokat.

A MOSZ létrehozta a Szolgáltatástudományi Módszertani Központot, amelynek célja, hogy önkormányzatokkal és oktatási intézményekkel együttműködve minél hamarabb elindítsa a képzést.

- A sietség oka, hogy a térségben és Magyarországon is bérspirál indult el, egymástól csábítják el a munkaerőt a nagyobb szolgáltató központok, és az oktatási rendszer nem tudja megfelelő módon képezni diákjait, vagyis az utánpótlást - ecseteli a helyzetet Suhajda Attila. Ebben az EDS vezetője is egyetért: Szakál László szerint sem megfelelő a magyar oktatási rendszer, hiszen sem a közép-, sem a felsőoktatásban nem alkalmazkodtak a változó igényekhez. (Egyes jelentések szerint három éven belül véget ér az "aranykorszak".)

Lépcsőfokok

A teljes outsourcingpiacon körülbelül 20 százalékot tesznek ki az informatikai (IT), és ennél valamivel nagyobb részarányt a pénzügyi szolgáltatások. A harmadik-negyedik helyen az épületgazdálkodás- és üzemeltetés, illetve a HR áll. A ma már kevésbé hangsúlyos gyártás - hiszen az a legtöbb esetben nem kiszervezés, hanem beszállítói kapcsolat - mellett a marketing, a logisztika és a kutatás-fejlesztés az a terület, ami az utóbbi időben erős növekedésnek indult.

Mára az összetettebb folyamatok is megjelentek Magyarországon. Szemben egy összeszerelő üzemmel, ahol betanított munkások dolgoznak - és a gépsort bármikor le lehet bontani, ahogyan ennek tanúi lehettünk a Flextronics vagy a Microsoft ilyen üzemei, ruhaipari cégek, multinacionális dohány-, kávé és cukorgyárak esetében -, a manapság szaporodó szolgáltató központokban, mint amilyenek az egész világot kiszolgáló call centerek vagy éppen egy multinacionális cég teljes szerviz- és támogatásszolgálata, a munkatársak gyakran több hónapos képzésben vesznek részt.

- Magyarországon komoly felkészültséget és tudást igénylő központok jöttek és jönnek folyamatosan létre, amelyek nem a magyar piacra dolgoznak, hanem szolgáltatásexportot valósítanak meg, vagy saját vállalataik számára globális feladatot végeznek - fest optimista képet Suhajda Attila, aki szerint annak ellenére, hogy itthon a legmagasabb a bérköltség a régióban, az összetettebb, magasabb tudást igénylő folyamatok kihelyezése Magyarországon további fejlődés elé néz.

Jó példa erre a Morgan Stanley amerikai befektetési bank magyarországi beruházása, amely pénzügyi elemző központot hozott létre Budapesten, ahol a bankok különböző folyamatait elemezni képes felkészült közgazdászokra van szükség. Ez a szolgáltatás már nagyon magas szintű. A Magyar Outsourcing Szövetség elnöke szerint ilyen és ehhez hasonló színvonalú szolgáltatások, például kutatás-fejlesztési outsourcingban lehetne Magyarországnak esélye kiemelkedni a globális versenyben.

A kisebbek lehetőségei

- A magyar vállalati kör is nehezen kapcsolódik be a kiszervezés piacára - fest még sötétebb képet a helyzetről Szakál László, aki szerint a TOP200 cégei egyelőre nincsenek abban a helyzetben, hogy kihasználják az outsourcing kínálta hatékonyságot. - Nagyon sok torz ügylet születik Magyarországon, és csak néhány sikeres projekt. Furcsán hangozhat, de a magyar cégek kontrollingért felelős vezetői nem tudják megmondani, mennyit költ a vállalat egyes belső folyamataira, így azt sem tudják, mennyit takaríthatnának meg kiszervezéssel - teszi hozzá -, pedig egy 50-100 fős szervezetnél outsourcing esetén a költségcsökkenés 20 százalékra tehető.

Egy szinttel lejjebb, a kkv-k piacán viszont látszik elmozdulás a hatékonyabb működésre.

- A kisebb, 10-200 fős cégek esetében, amelyeknek vezetői tanultak a Magyarországon működő multinacionális vállalatoktól, vagy éppen korszerű menedzsmentszemléletet honosítottak meg, egyelőre még szűkebb területen, beindult az outsourcing - mondja Suhajda Attila, aki szerint a kisebb cégek ugyan nem tudnak belépni a multik piacára, de a saját szektorukban egyre sikeresebbek. - Ez a piac Amerikában már évek óta jól működik, hiszen a cégek felismerik, hogy előnyös specializált külső partnerre bízni a nem alaptevékenységhez kapcsolódó folyamatokat, ami nem más, mint az outsourcing.

A MOSZ elnöke arra viszont nem ismer példát, hogy egy Magyarországra települt multinacionális szolgáltató vállalatnak egy kisebb magyar cég dolgozna. A kisebb vállalkozások közötti együttműködés viszont óriási lehetőség, hiszen versenyképesebbek lesznek akár megrendelőként, akár szolgáltatóként a piacra lépő magyar cégek. További növekedési lehetőséget jelenthet a külföldre lépés: már most is vannak próbálkozásai azoknak a középvállalatoknak, amelyek a szomszédos országokban is elkezdték outsourcingtevékenységüket. Az üzleti környezet viszont ma lassítja a növekedést, hiszen az idén bevezetett megszorító intézkedések, amelyek főleg az élőmunka terheit növelték, nem igazán segítik a magyar vállalkozásokat.

Megjelent a Piac és Profit Magazin szeptemberi számában.

Véleményvezér

Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo