A szolgáltatók egyetértenek abban, hogy az UMTS a mobilkommunikáció jövője. Ez a jövő azonban százmilliárdos beruházásokat igényel, ami csak hosszútávon térül meg a befektetőknek. A mobil távközlés most azokkal a kihívásokkal néz szembe, melyeket az olyan, magas fix költségű és beruházási igényű hagyományos iparágakban, mint a légi közlekedés, fuvarozásszállítás és idegenforgalom, már megismertek. A repülőgépek vásárlása és üzemeltetése költséges, akárcsak egy UMTS hálózat kiépítése. A kapacitás korlátok központi szerepet kapnak: a légitársaságok például meghatározott ülőhely kvóták alapján dolgoznak. Ez a GPRS és az UMTS korában a kapacitásban és adatátviteli sebességükben jelenik meg.
A "régi gazdaság" vállalatai a hozam menedzsment segítségével sikerrel tudják kihasználni ügyfeleik fizetési hajlandóságát, miközben optimalizálják rendelkezésre álló kapacitásaikat. Így határozzák meg a légitársaságok is a "business class" helyek számát, a várható foglalási mennyiség függvényében. Az olyan jellegzetes megoldások, mint a helyfoglalási határidők az "economy class"-on biztosítják, hogy az jómódú üzleti utazósok inkább "business class" jegyeket vásároljanak, elés el is fogadvaják azok magasabb árait. PA projektek tapasztalatai azt mutatják, hogy a hozam menedzsment bevezetése az árbevételt 3-8 százalékkal, a profitot pedig akár ennél is nagyobb mértékben növeli.
Roland Berger szerint a hozam- optimalizáció a mobiltávközlési iparágba való átvételével a mobilszolgáltatók modern módszertant illeszthetnek saját gyakorlatukba. Ennek segítségével azonosíthatják a szolgáltatás-orientált ügyfélszegmenseket annak érdekében, hogy a adattovábbítási tevékenység egy ügyfélre jutó jövedelmezőségét is növelhessék. A GPRS bevezetése már jelzi, milyen kihívásokkal kell számolni az árazás területén a jövőben. Az egyes szolgáltatók árai között a piaci bevezetéskor mutatkozó jelentős különbségek (Németországban például több mint 100%-os árkülönbségek hasonló termékek esetében) teljesen eltérő stratégiákra és a gyakorlati tapasztalat hiányára utalnak. A GPRS – az UMTS próba-területe –gyenge indulása egyaránt következménye a nem kielégítő marketingnek és a bizonytalan árstruktúrának. Az árazási és hozam- optimalizációs stratégia újjáalakításának első lépése az "új" jellemzők hatásának (értékesítési volumen növekedése, ügyfél-szegmensenkénti piaci részesedés és árrugalmasság) szimulálása. A mobil adatszolgáltatásban ez kiterjed egyebek között az átviteli kapcsolatra (folyamatos/dial-up), a hozzáférési prioritásokra (várakozási idő a kapacitás-keresletes csúcsidőszakokban/elsőbbségi hozzáférés), irodai megoldások (naptárvezetés, e-mail, SAP-hozzáférés könyvtáron keresztül), helyszínhez kapcsolódó-alapú szolgáltatások, mobil-kereskedelem és hírszolgáltatások (MMS, videó konferencia).
A legújabb – a végfelhasználói magatartást és a jelenlegi GSM környezetet, mint az UMTS versenytársát vizsgáló – kutatás megerősíti ezeket az árazási és hozam- optimalizációs irányvonalakat:
1. Csak innovatív szolgáltatásokon (mobilkereskedelem, stb.) alapuló termékskála nem elég vonzó a felhasználónak.
2. Van fizetési hajlandóság az irodai alkalmazásokkal kapcsolatban, ami felveti egy "lefölöző" stratégia alkalmazásának lehetőségét a bevezetéskor
Mit jelent mindez a mobil szolgáltató számára? Az üzleti felhasználók többet fizetnének a hozzáadott értékkel bíró szolgáltatásokért, és a szolgáltatók infrastrukturális beruházások nélkül növelhetnék árbevételüket.
„A korlátozott sávszélesség következtében a mobilszolgáltatóknak hatékonyan kell kihasználniuk rendelkezésre álló kapacitásaikat.” – összegezte a tanulságokat Schannen Frigyes, a Roland Berger tanácsadója. „Pontosan előre kell jelezniük a keresletet, és az egyes idősávokhoz kapacitásokat kell társítani.”
A légi közlekedéshez hasonlóan, a csúcsidőben garantált sávszélesség-csomagok előzetes lefoglalását is lehetővé kell tenni. Hétvégi és éjszakai kedvezmények és a korábban foglalóknak járó kedvezőbb díjszabások is segítik a hálózati kapacitás jobb kihasználását. Ezek egyben jó marketing-eszközök is. A csúcsidőn belüli és kívüli árazás szétválasztása az első és elengedhetetlen lépés ebben az irányban. Ugyanakkor nem túl összetett megoldás, és önmagában kevés az egyes ügyfélszegmensekben elérhető profit maximalizálásához.
Melyek a következő lépések? A mobil szolgáltatók az érett piacokon már nem új ügyfelek megszerzéséért küzdenek. Magyarországon lassan már csak a másik szolgáltató ügyfelének elcsábítása a cél. A jövő az egy ügyfélre jutó árbevétel (ARPU) csökkenő trendjét megállító stratégiák kialakítása és a továbblépés az ARPU-tól a profit és az árbevétel növelése irányába. A világos és differenciált szegmentáció az első lépés az ügyfél-érték meghatározása felé. Csak ezt követően lehet olyan ajánlatokat kialakítani, melyekért az ügyfelek hajlandóak magasabb díjakat fizetni, ezzel növelve az árbevételt és a profitot. A következőkben a mobil társaságoknak piacképes, kereslet- és szükséglet-alapú termékcsomagokat és árazást kell kialakítaniuk. A jövőben ez a képesség lesz a versenyelőny egyik alapvető forrása.
Kapcsolódó anyagok:
Nyolcan vették meg az UMTS pályázati dokumentumot
Szabad a pálya! Négyen pályázhatnak itthon UMTS-re
A T-Mobile bízik a nagysebességű mobil adatátvitel sikerében
Sugár András: Budapesten 2005 végére lesz T-Mobile UMTS
Amit az UMTS-ről tudni érdemes - NHH tájékoztató
A jövő szele. 3. generációs mobilkommunikáció Magyarországon
3G élőben. Az országban az elsők között tesztelhettük a UMTS hálózatot!
Augusztusban kiírhatják a hazai 3G tendert! Interjúnk Vitai Attilával a Vodafone vezérigazgatójával
Ed Zander, a Motorola vezérigazgatója 3G: egy világ, melyet az intelligenencia mindenütt behálóz
Nincs 3G pornó nélkül! Egyezkednek a mobilszolgáltatók a pornóiparosokkal
Pozitív várakozások az UMTS technológiával kapcsolatban
Motorola A830. 3G Motorola módra!
A légiközlekedés mutat példát a 3G-nek
A hazai mobilszolgáltatók aggályokkal teli várakozással tekintenek a harmadik generációs UMTS bevezetése elé. Fenntartásaiknak az adhat okot, hogy a nyugaton már bevezetett 3G-re még sehol nem sikerült nyereséges üzleti modellt kidolgozni. A Roland Berger kutatásai szerint a telekommunikációs vállalatoknak a légitársaságokról érdemes példát venni.
Véleményvezér

A korrupció melegágya a cégeknek adott állami támogatások, első helyen állunk
Bindzsisztán pénzpumpája.

Meglepetés, lengyelek vették meg a britek egyik legnagyobb csomagküldő cégét
Terjeszkedik a lengyel gazdaság.

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.