"Zöld" adótanácsokat kapott a kormány

A fő cél, hogy a környezetet súlyosan szennyező, egészségkárosító tevékenységet folyatók fizessék meg az általuk okozott károk társadalmi kiadásait.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A környezetvédelmi jellegű díjak (adók) egész rendszere felülvizsgálandó, hogy az új szabályok egyértelműek, megkerülhetetlenek legyenek - áll a Gazdasági Versenyképesség Kerekasztal által a kormányhoz eljutatott adómódosító javaslatában. Az ajánlott módosításoknak köszönhetően egyes meglévő adókat emelnének, valamint néhány új adó, díj is bevezetésre kerülhet, ugyanakkor a munkabért sújtó terheket csökkentené a szervezet. Ezáltal nem lenne plusz teher a vállalkozásokon, illetve az állampolgárokon, hiszen inkább a környezet védelmében és versenyképesség javítása érdekében tett átcsoportosításról van szó, nem pedig többletbefizetésről - magyarázta az új rendszer előnyeit Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke, az ajánlások kidolgozója.

A Gazdasági Versenyképesség Kerekasztalról
A kerekasztal célja, hogy a társadalom egészét rövid és hosszú távon egyaránt érintő kiemelt fontosságú kérdésekben elősegítse a konszenzus létrejöttét. Olyan elemzések elkészítését és minél szélesebb körű megvitatását kezdeményezi, amelyek eredményeként a mindenkori kormányzat munkáját, és a jogalkotási folyamatot hathatósan segítő ajánlások születhetnek.

A Gazdasági Versenyképesség Kerekasztal a magyar gazdaság nemzetközi versenyképességének három kulcsfontosságú tényezőcsoportját illetően kapott felkérést. A hazai kutatás-fejlesztés és az innováció hosszabb távon határozza meg a magyar export, illetve Magyarország, mint telephely versenyképességi feltételeit. A magyar adórendszer alapvető korszerűsítésétől az esetleg kedvező államháztartási hatások mellett középtávon ugyancsak jelentős versenyképesség-növekedés várható. A vállalkozások üzleti környezetének alapos megjavítása pedig már rövid távon a vállalkozási kedv lényeges növekedését, ezen keresztül a foglalkoztatási helyzet javulását s így ugyancsak javuló versenyképességet és gazdasági teljesítményt eredményezhet.
A módosításra azért van szükség, "mert az Európai Bizottság és az OECD kutatási anyagai alapján a környezetet súlyosan szennyező, egészségkárosító tevékenységeket folytatók általában nem fizetik meg az általuk okozott károk költségeit". A Kerekasztal állásfoglalása szerint ez hibás gazdasági, gazdaságpolitikai döntésekhez vezethet, ami egyben akadályozhatja a hazai versenyképesség javulását is. (Hazánkban egyelőre kevés a környezettudatosan dolgozó cég.)

Az említett költségeket adókkal, díjakkal be kell tehát építeni az árakba, az így keletkező államháztartási többletbevételeket pedig teljes egészében az élőmunka terheinek csökkentésére kell fordítani - javasolja a Gazdasági Versenyképesség Kerekasztal.

Máshova települnek 

Az adóreformnak természetesen lehetnek hátulütői is: az energia- és nyersanyagigényes termelést folytató vállalatoknál a versenyképesség csökkenésével is járhat. Ez azonban a Kerekasztal szerint még nem lenne baj, ha a nemzetgazdaságunk versenyképessége összességében javulna.

Gondokat leginkább az okozhat, hogy az érintett tevékenységek áttelepülhetnek olyan országokba, ahol számukra előnyösebbek az adózási feltételek. Ez pedig azt eredményezheti, hogy a környezeti problémákat átterheljük más országokra, ami mind környezetvédelmi, mind erkölcsi szempontból elfogadhatatlan - állapítja meg a Gazdasági Versenyképesség Kerekasztal. Azonban állítják, hogy egy megfelelően előkészített adóreform megvalósítható ezen hátrányok nélkül is.

1992 óta dolgoznak rajta

Kérdés persze, hogy a kormány befogadja-e a javaslatokat, ám az ajánlások készítője, Lukács András optimista. Mint azt lapunknak elmondta, még 1992-ben tették az első lépéseket ebben a témában, azóta folyamatosan korszerűsítették az elképzeléseiket.

Azt előrelépésnek tartja, hogy a Gazdasági Versenyképesség Kerekasztal befogadta az ajánlásokat, állítása szerint a kormány is hasonlóan fog cselekedni - még ha nem is az összes javaslatnál. "A koalícióval már többször volt levélváltás a témában, elismerték, hogy ebbe az irányba kell haladni, tenni azonban eddig nem tettek semmit" - közölte Lukács András.

Az utóbbi időben azonban mintha változott volna a helyzet az elnök szerint, így pozitívumként említette, hogy már kormányzati döntés is született arról, hogy 2009-től bevezetik a tehergépkocsik kilométerarányos útdíját. Igaz, a tehergépkocsik útdíjának bevezetéséről szóló országgyűlési határozatot azóta hatályon kívül helyezték, de a GKM sajtónyilatkozatot adott ki, hogy továbbra is elkötelezett a bevezetése mellett. (Az Európai Bizottság elismerte, hogy újra kell gondolni az EU bioüzemanyagokkal kapcsolatos terveit, miután azok környezeti károkat és szociális problémákat okozhatnak.)

#page#

Hol változtatnának?

A szervezet szerint az előbb említett célok elérése érdekében a környezetvédelmi jellegű adók, díjak kivetésére, illetve emelésére elsősorban 11 területen lenne szükség. Az ajánlások:

Tehergépkocsi-forgalom: Az útdíj mértéke az előzetes tervek szerint az osztrák díjnak mintegy 40 százaléka, a svájcinak pedig körülbelül 8 százaléka lenne. A díjat - Svájccal ellentétben - csak mintegy 3000-4000 kilométer fő közlekedési útra vetnék ki, nem pedig a teljes 130 000 kilométernyi közúthálózatra. Mindez a Gazdasági Versenyképesség Kerekasztal véleménye szerint gazdasági, közlekedési és környezetvédelmi szempontból is előnytelen: az útdíj első lépésben legalább el kell hogy érje az ausztriai szintet, utána pedig minél előbb fel kell zárkóznia a svájci szinthez. Egyúttal már kezdetben is az ország összes közútjára ki kell vetni. (Tavaly közel 145,9 milliárd forint illetékbevételt szedett be az APEH, a legtöbbet ingatlan és gépjármű után fizettünk.)

Személygépkocsi-használat: Az állam jelentős támogatást nyújt a személygépkocsik vásárlásához és használatához. Ennek a helyzetnek a megváltoztatására az üzemanyagok jövedéki adóját nem célszerű emelni, mert az az üzemanyag-turizmus és -csempészet megugrását eredményezheti. Ezért most elsősorban a személygépkocsi-használat elszámolásával kapcsolatos adócsalások megszüntetésére kell törekedni a szervezet szerint - annál is inkább, mert az így kieső államháztartási összeg évente mintegy 800 milliárd forintot tesz ki.

Biztosítás: A külföldi többségi tulajdonú biztosítótársaságok óriási nyereséget értek el hazánkban, ezért a Gazdasági Versenyképesség Kerekasztal szerint célszerű adót kivetni a környezetvédelmi szempontból káros tevékenységek biztosítására (különösen a gépjármű-biztosításra). Ezt indokolja az is, hogy a gépjármű-balesetek költségeinek jelentős része még mindig a társadalombiztosításra, illetve a társadalomra hárul. Ilyen adót Ausztriában már több mint tíz éve sikerrel alkalmaznak.

Légi közlekedés: A légi közlekedés az egyik legsúlyosabban környezetszennyező közlekedési mód, ugyanakkor óriási rejtett és nyílt támogatásban részesül. A légi közlekedést a tehetősebb rétegek veszik igénybe, tehát a szociális indokok is a támogatás haladéktalan megszüntetését támasztják alá. Ennek egyik módja egy adó kivetése a repülőjegyre. Ilyen adót az EU több tagországában is alkalmaznak, például Nagy-Britanniában, Franciaországban és Máltán.

Háztartási energia: A háztartási energiafelhasználás terén elsősorban a "negatív adót" vagyis a támogatásokat szüntetnék meg, mivel a jelenlegi támogatási rendszerben a kompenzáció módja nem ösztönöz a takarékosságra, nem mutatja meg a földgáz valódi értékét. Ezért a gázár-számlán történő ellentételezést haladéktalanul meg kell szüntetni a Kerekasztal szerint. Ellentételezésként a családi pótlékot és a nyugdíjakat, indokolt esetben a szociális segély mértékét kell emelni.

Területhasználat: Több adókedvezmény és egyéb támogatási forma létezik (magánszemélyekre és társaságokra egyaránt), amely az adófizetők pénzéből gyakran olyan építkezéseket támogat, ami hozzájárul a települések terjeszkedéséhez, továbbá hatalmas többletköltségeket ró az egész társadalomra: egyrészt közpénzen kell új utakat, csatornát, tömegközlekedést stb. biztosítani, másrészt romlik a már korábban kiépített infrastruktúra kihasználtsága, harmadrészt pusztul a természeti környezet. Ezért ezeket az adókedvezményeket és egyéb támogatásokat meg kell szüntetni. A földvédelmi járulék jelenleg olyan alacsony, hogy nem ösztönöz a termőföld, a zöldterületek megőrzésére.

Építőanyagok: Az Európai Unió különböző országai egyre inkább védik ásványkincseiket. Ezért a nyugati vállalatok kelet felé mennek, ahol a bányajáradék alacsony, és nincs határozott koncepció a természeti kincsek védelmére. Az építőipari nyersanyagok kitermelésének visszafogását, az újrahasznosítás elterjesztését, a meglévő épületek korszerűsítését az új építésék helyett nagy mértékben elősegítené az egyes új (nem újrahasznosított) építőanyagokra (cement, tégla stb.) kivetett adó - állítja a Gazdasági Versenyképesség Kerekasztal.

Bányászat: Jelenleg a kitermelők messze nem fizetik meg azt a kárt, amellyel nem megújuló nyersanyag-kincseink, pótolhatatlan természeti erőforrásaink kitermelésével okoznak. Ezen rejtett támogatás csökkentése céljából egyaránt szükséges a szénhidrogének, valamint az építő- és kerámiaipari nyersanyagok bányajáradékának emelése.

Csomagolóanyagok: Évente több mint 200 milliárd forint értékű eldobó csomagolás kerül forgalomba, és ez az érték, valamint a mennyiség évről évre nagy ütemben növekszik. Csak a műanyag csomagolásból 2004-ben 3,1 milliárd darab, 2005-ben már 4,6 milliárd darab került kibocsátásra a hazai termelésből, ezen felül nagy mennyiségben jön be import termékekkel (amelyekre gyakran a túlcsomagolás a jellemző). Ez óriási pazarlás a nyersanyagokkal és hatalmas környezetszennyezést okoz a Kerekasztal szerint, így egy megfelelő módon és mértékben kivetett adó hatásosan fékezhetné meg ezt a jelenséget.

Hirdetések: Magyarországon évente több mint 200 milliárd forintot költenek gazdasági reklámra. Ezeknek a reklámoknak a jelentős része a környezetet és az egészséget súlyosan károsító tevékenységekre vagy termékek használatára buzdít. Ezáltal sérülnek a fogyasztói érdekek, torzul a piaci verseny, elmarad a fogyasztók tisztességes tájékoztatása. Ezért szükséges a gazdasági reklámok megadóztatása.

Vállalatok egyedi adókedvezményei (és egyéb támogatásai): A vállalatoknak nyújtott egyedi támogatások, adókedvezmények nemzetgazdasági szinten nagy valószínűséggel sokkal több kárt okoznak, mint hasznot - állítja a Gazdasági Versenyképesség Kerekasztal. Szerintük ezek torzítják a piacot, bizonytalanságokat okoznak a gazdaságban, és gyakran súlyosan környezetszennyező tevékenységeket ösztönöznek. Ezért további egyedi (nem normatív) támogatásokat nem szabad adni.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo