Az adórendszerek átfogó értékelésében részt vevő 54 ország szakértőinek háromnegyede úgy látja, hogy a globális adószabályozás-változás mellett a társasági adókulcsok terén a következő három évben nem lesz jelentős változás. A több mint 50 ország csupán ötödében lehet kismértékű csökkenés, és kevesebb mint tizedében társaságiadókulcs-emelkedés. „Európában és Észak-Amerikában jelentősebb a további adókulcscsökkentés iránti várakozás aránya, ami mögött a jelenleg is magasabb adókulcsarányok állnak, vagyis egyfajta konvergenciára lehet számítani az adóráták közötti olló szűkebbre zárulása révén. A hazai kettős tao-kulcs kapcsán tervezett egy kulcsra való áttérés ügyében tett kormányzati kijelentések is inkább a 10 százalékos társasági adókulcs irányát jelzik” – értékelt Kalocsai Zsolt, az RSM DTM Hungary Zrt. vezérigazgatója.
Az évtizedek óta fennálló adószabályozási keretek az utóbbi években egyszerűen képtelenek lekövetni a globalizáció folyamatát, nem tudják kezelni az internet alapú gazdaság változásait és kihívásait, amelyek óriási mértékben megváltoztatták a kereskedelmet, a szolgáltatások elérhetőségét. Ugyanakkor az adózás meghatározó szerepet játszik az államok gazdasági teljesítményének alakulásában, fontos innováció- és befektetésösztönző elem a kormányzatok kezében, így fontos az identitás és a mozgástér megőrzésének lehetősége is.
Az OECD globális adószabályozás átalakítását célzó javaslatai a multinacionális vállalatok adóeltérítésének – cégek profittermelésüket az adófizetők számára kedvezőbb kulcsú államokba telepítik, kiaknázva a kettős adóztatást kizáró megállapodásokat – megakadályozását hivatottak kezelni. A kezdeményezés eredményeképpen egy olyan adószabályozási környezet jöhet létre, amely átfogja a fejlődő országokat is, összhangban áll a helyi kormányzatok szándékaival, biztosítva, hogy a társaságok a működésükkel összhangban, helyben fizessék meg az adót. A globális adózási játékszabályok átírása hatással lesz nem csupán a globális szereplőkre, de a dinamikusan növekvő startup cégekre vagy a belföldi piacokon aktív társaságokra is, ennek megfelelően vállalatmérettől függetlenül minden cégnek fel kell készülnie a változásokra.
Transzferárazás, információcsere, adóegyezmények – a nemzetközi adózás fókuszában
Az adózás területén kihívást jelentenek a transzferárazás kérdései, az információcsere kiterjesztése, valamint a kettős adóztatást elkerülő adóegyezmények felülvizsgálata, mindhárom területen jelentős változások voltak és lesznek. A transzferárazás – az azonos csoportba tartozó cégek egymás közötti értékesítései és elszámolásai – is átláthatóbbá válik a részletesebb szabályozás miatt, ami a cégek kockázatait is csökkenti, ugyanakkor ennek adminisztrációs többletterhei is előrevetíthetők. Az OECD ajánlásainak köszönhetően áttekinthetőbb lesz, hol, mekkora profit, árbevétel és eszközállomány keletkezik, mekkora munkaerőt foglalkoztatnak a cégek. A transzferárazásnak elsősorban az európai és az észak-amerikai régióban van kiemelkedő szerepe. Itthon a változó szabályok miatt több vállalkozás küzdhet a transzferárazással idén a korábbiaknál.
Az adónemek közül a vállalati profitok adóján túl a fogyasztást, forgalmat terhelő adók lesznek célkeresztben, utóbbiak terén várható nagyobb terhelésnövekedés, folytatódik az előző évek, évtizedek tendenciája. A magas jövedelmeket terhelő extra adók azonban néhány állam kivételével – például Németország – várhatóan nem kerülnek fókuszba.
Az adatszolgáltatásban és adatáramlásban is egyre meghatározóbb lesz az internetes megoldásoknak a szerepe, amelyek fokozatosan részévé válnak az újragondolt adózási keretrendszereknek. Az OECD-ajánlások megvalósítása nagy kihívást jelent majd minden országban nem csak a cégek és a szakértők, tanácsadók, de a hatóságok számára is egyrészt tartalmi szempontokból, másrészt pedig a kapacitások tekintetében.