Vízpárát pöfögő autó

A Toyota az elsők között ismerte fel, hogy autógyártóként minden lehetséges módon törekednie kell környezetünk megóvására. Ennek eredményeként nemcsak a hibridautók forradalmian új technológiája született meg, hanem egy olyan átfogó szemlélet is, ami szerint az autó teljes élettartama során a környezetvédelem a legfontosabb szempont.

Egyetlen csepp energia sem mehet veszendőbe - ez motiválta a Toyotát a hibrid hajtás, a Hybrid Synergy Drive kifejlesztésében, ami a környezetvédelem terén jelenleg a cég meghatározó technológiája. Az 1997-ben Japánban bemutatott benzines-elektromos hajtású Priusból már közel 750 ezer példány kelt el világszerte, s az immár második modellsorozatban gyártott autó népszerűsége töretlen. Az pedig, hogy a cég immár luxusmárkájánál, a Lexusnál is mind szélesebb körben alkalmazza a hibrid technológiát, egyértelművé teszi, hogy ez a technika a legmagasabb igényeket is képes kielégíteni.

A Lexus-hibridek sorát az RX 400h szabadidő-autó nyitotta meg két évvel ezelőtt, s ezt hamarosan két új modell követte: a Lexus GS 450h volt a világ első luxuslimuzinja a forradalmian új, környezetbarát hajtáslánccal, azóta pedig a cég zászlóshajójában, az LS sorozatban is megjelent a hibrid technika, ráadásul összkerék-hajtással társítva.

Ez tehát a hibrid technika jelene - a jövőt pedig alighanem a Toyota egyik legígéretesebb fejlesztése, az üzemanyagcellát és a hibrid rendszert együtt alkalmazó FCHV jármű jelenti. A benzinmotoros autónál kétszer-háromszor hatékonyabb járművek üzemanyagcelláiban hidrogént és oxigént egyesítve elektromos áramot nyernek, s ez hajtja az autót, miközben a kipufogóból csak vízpára távozik. 2002-ben a Toyota volt a világ első autógyártója, amely Japánban és az Egyesült Államokban üzemanyagcellás autókat állított forgalomba.

A hibrid, illetve üzemanyagcellás technológia mellett a Toyota elkötelezte magát a hagyományos üzemanyaggal működő, ám azokat rendkívül gazdaságosan hasznosító motorok fejlesztése mellett is - ilyenek például a Dual VVT-i benzinmotorok, illetve a koromrészecske-szűrő rendszerekkel ellátott Clean Power dízelek.
A fejlett motortechnológia mellett azonban még számos más téren is csökkenthető a környezetet érő terhelés: például ha a gyártás során különleges szuper olefin polimer (TSOP) műgyanta paneleket alkalmaznak. A TSOP előnye, hogy mintegy tízféle műanyagtípust képes kiváltani, így egyszerűbbé válik az elemek reciklálása. A Toyota már most is újrahasznosított műanyagokat épít az Európában gyártott Corollákba, és elkötelezte magát, hogy 2015-re 95 százalékban visszaforgatja az életciklusuk végét elért gépjárművek anyagait.

Ám mit sem ér az alacsony fogyasztás, a tiszta üzem és a széles körű újrahasznosítás, ha az autó előállítása során nem óvják a környezetet. Ezért a Toyota úgy tervezi meg gyárait, hogy azokat a lehető legkisebb energiafelhasználással üzemeltethesse. A franciaországi Yaris gyár szén-dioxid-kibocsátását például az iparban szokásos érték felére csökkentették, és jelentősen mérsékelték a vízfelhasználást. Újrahasznosítható vagy reciklált csomagolóanyagokat alkalmaznak, és házon belül elégetik a festés során keletkező mérgező vegyületeket. És mert a környezet védelme nemcsak közös feladat, de közös érdek is, a Toyota hasonlóan felelősségteljes magatartásra bátorítja beszállítóit is.

Véleményvezér

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.
Befellegzett a visegrádi négyeknek

Befellegzett a visegrádi négyeknek 

Mélyponton a magyar-lengyel kapcsolatok.
Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét

Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét 

Nem kívánatos a könyvelő a Harcosok Klubjában.
Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő

Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő 

Oksabb lett volna, ha Hoppál Péter csendben marad.
Magyarország költi a legkevesebbet az egészségügyre az unióban

Magyarország költi a legkevesebbet az egészségügyre az unióban 

Hová tűnik az adófizetők rengeteg pénze?

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo