Egyetlen csepp energia sem mehet veszendőbe - ez motiválta a Toyotát a hibrid hajtás, a Hybrid Synergy Drive kifejlesztésében, ami a környezetvédelem terén jelenleg a cég meghatározó technológiája. Az 1997-ben Japánban bemutatott benzines-elektromos hajtású Priusból már közel 750 ezer példány kelt el világszerte, s az immár második modellsorozatban gyártott autó népszerűsége töretlen. Az pedig, hogy a cég immár luxusmárkájánál, a Lexusnál is mind szélesebb körben alkalmazza a hibrid technológiát, egyértelművé teszi, hogy ez a technika a legmagasabb igényeket is képes kielégíteni.
A Lexus-hibridek sorát az RX 400h szabadidő-autó nyitotta meg két évvel ezelőtt, s ezt hamarosan két új modell követte: a Lexus GS 450h volt a világ első luxuslimuzinja a forradalmian új, környezetbarát hajtáslánccal, azóta pedig a cég zászlóshajójában, az LS sorozatban is megjelent a hibrid technika, ráadásul összkerék-hajtással társítva.
Ez tehát a hibrid technika jelene - a jövőt pedig alighanem a Toyota egyik legígéretesebb fejlesztése, az üzemanyagcellát és a hibrid rendszert együtt alkalmazó FCHV jármű jelenti. A benzinmotoros autónál kétszer-háromszor hatékonyabb járművek üzemanyagcelláiban hidrogént és oxigént egyesítve elektromos áramot nyernek, s ez hajtja az autót, miközben a kipufogóból csak vízpára távozik. 2002-ben a Toyota volt a világ első autógyártója, amely Japánban és az Egyesült Államokban üzemanyagcellás autókat állított forgalomba.
A hibrid, illetve üzemanyagcellás technológia mellett a Toyota elkötelezte magát a hagyományos üzemanyaggal működő, ám azokat rendkívül gazdaságosan hasznosító motorok fejlesztése mellett is - ilyenek például a Dual VVT-i benzinmotorok, illetve a koromrészecske-szűrő rendszerekkel ellátott Clean Power dízelek.
A fejlett motortechnológia mellett azonban még számos más téren is csökkenthető a környezetet érő terhelés: például ha a gyártás során különleges szuper olefin polimer (TSOP) műgyanta paneleket alkalmaznak. A TSOP előnye, hogy mintegy tízféle műanyagtípust képes kiváltani, így egyszerűbbé válik az elemek reciklálása. A Toyota már most is újrahasznosított műanyagokat épít az Európában gyártott Corollákba, és elkötelezte magát, hogy 2015-re 95 százalékban visszaforgatja az életciklusuk végét elért gépjárművek anyagait.
Ám mit sem ér az alacsony fogyasztás, a tiszta üzem és a széles körű újrahasznosítás, ha az autó előállítása során nem óvják a környezetet. Ezért a Toyota úgy tervezi meg gyárait, hogy azokat a lehető legkisebb energiafelhasználással üzemeltethesse. A franciaországi Yaris gyár szén-dioxid-kibocsátását például az iparban szokásos érték felére csökkentették, és jelentősen mérsékelték a vízfelhasználást. Újrahasznosítható vagy reciklált csomagolóanyagokat alkalmaznak, és házon belül elégetik a festés során keletkező mérgező vegyületeket. És mert a környezet védelme nemcsak közös feladat, de közös érdek is, a Toyota hasonlóan felelősségteljes magatartásra bátorítja beszállítóit is.