Mi jellemezte az egyes eszközkategóriákat 2023 első félévében?
„2023-ban az egyes eszközkategóriákat tekintve a lízingfinanszírozások 38 százalékát a retail autó, 11 százalékát pedig a flotta járművek képviselték, míg a fennmaradó 51 százalékon a termelőeszközök és az ingatlan osztoztak. A volumeneket tekintve, 2019-hez képest a hazai piac rendkívüli, 32 százalékos mértékben szűkült, és 50 085 darabról 34 094 darabra esett vissza. A COVID járvány óta eltelt években a lízingelt személygépkocsik (-41 százalék) és a kishaszonjárművek (-40 százalék) száma zuhant a legnagyobbat, miközben a nagyhaszonjárművek mennyisége 8 százalékkal, a mezőgazdasági gépeké pedig 19 százalékkal lett kevesebb. A volumenek zsugorodásában a meredeken kilövő árak és magas kamatkörnyezet játszották a kulcsszerepet. Ez nem meglepő, mivel a személygépkocsik esetében az átlag bruttó ár a 2019-es 6 727 000 forintról 2023-ra 12 874 000 forintra, azaz 91 százalékkal emelkedett. Ugyanezen időszakban a mezőgazdasági gépek bruttó eszközértéke még ennél is többet, 109 százalékot nőtt, így az átlag bruttó ár idén már elérte az 53 194 000 forintot is - emelte ki Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára.
Bár az új személygépkocsi forgalomba helyezési darabszáma enyhe csökkenést mutatott: az első 6 hónapban, 1,5 százalékot esett, a finanszírozott összeg 20,7 százalékkos emelkedéssel 120,7 milliárd forintot tett ki. A lízing részesedése, azaz a penetráció az új személygépkocsik esetében folyamatos emelkedést mutatott, az utolsó két hónapban már 27 százalék feletti szinten állt, szemben a 2022 utolsó negyedévében mért 18 százalékos eredménnyel.