A magyar vásárlók leginkább piacon vagy a lakhelyükhöz közel található kisebb üzletekben vásárolnak élelmiszert. Főként a nők, közülük is leginkább az egyedülállók és a nyugdíjasok rendszerint gyalog intézik a bevásárlást. Ők általában elégedettek az üzletek kínálatával és nem gondolják, hogy túl sok árengedménnyel, akcióval találkoznának, vagy hogy a ruházati termékek esetében nem megfelelő minőséget kapnának a pénzükért. Ezzel együtt tíz közül csak az egyikük vásárol márkás ruhát. A legtöbb magyar (bár elsősorban nem a budapesti) szívesebben vásárol a hagyományos sétálóutcákon, mint a bevásárlóközpontokban.
A csehek, a magyarok és a lengyelek mind átgondoltan vásárlolnak, ám a magyarok mutatkoznak messze a leglelkesebb vásárlóknak Közép-Európában. A térségben a lengyelek szeretik leginkább összekapcsolni szabadidőtöltéssel a vásárlást, szívesebben hordanak márkás termékeket, és szívesen kötik össze étkezéssel és szórakozással a vásárlást. A közép-európai országok közül a magyarok ragaszkodnak leginkább különböző elvekhez, szívesebben vesznek genetikailag nem manipulált (bio) élelmiszert.
Az olaszokkal az élen az európai vásárlók egyharmada „szórakozni vágyó vásárló”. A szórakozni vágyó vásárlók kellemes szabadidőtöltésként fogják fel a vásárlást: szívesen leülnek egy kávéra vagy pár falatra, divatos ruhákat vesznek, de az élelmiszervásárlást már házi munkának tekintik.
A Where People Shop felmérése 12 különböző európai ország körülbelül 7000 vásárlójának véleménye alapján készült, melyben az interjúalanyok a vásárlási szokásaikról illetve a vásárláshoz való hozzáállásukról számoltak be. A kapott válaszok elemzésével különböző vásárló-tipusokat mutattak ki. Hat tipust lehet megkülönböztetni mindezek alapján – Szórakozni vágyó ( a megkérdezettek 31%-a ), Elvekhez ragaszkodó (18%), Megfontolt vásárló (18%), Független (12%), Lelkes (12%) Negatív hozzáállású (10%).
Charles Taylor a Healey & Baker budapesti irodájának ügyvezetője a következő véleményt fűzte a felmérés eredményéhez: „Az európaiak egyharmada kellemes időtöltésnek tartja a vásárlást, amennyiben ez nem a minden héten esedékes élelmiszervásárlást jelenti. Megfigyelhető az a tendencia, hogy az üzletek mellett, különösen a bevásárlóközpontokban számos kávézó, étterem, bowling, többtermes mozi vagy fitness klub működik.”
„ A budapesti lakosok vásárlási szokásai meglehetősen különböznek a Magyarország egyéb területein és városaiban élő lakosságétól. Ez főleg a budapesti üzlethelységek piacában bekövetkező gyors fejlődésnek, és főleg a modern bevásárlóközpontok elterjedésének tudható be. A budapesti vásárlók szintén „szórakozni vágyó vásárlók”, szeretik a vásárlás kikapcsolódással egybekötött, kellemes oldalát: szívesen megállnak egy kávéra vagy beülnek egy étterembe, divatos, márkás ruhákat vásárolnak. A kiskereskedelem Budapesten kívüli fejlődésével párhuzamosan valószínűnek tartjuk a vásárlási szokások változását is.”
Szórakozni vágyó vásárlók :
- A negatív hozzáállású vásárlók csoportja után ebbe a csoportba tartozik a legtöbb férfi, de ezt a típust fiatalabb korosztály képviseli, mint a negatív típust.
- Az élelmiszervásárlást általában kellemetlen, fárasztó házi munkának tartják, és egyetértenek azzal, hogy az élelmiszer áruházak vasárnap is legyenek nyitva, mert a tanulmány szerint „így van a legtöbb lehetőségük arra, hogy ezt a kötelezettséget a lehető legnagyobb kényelemmel végezzék.”
- Az átlagnál jóval gyakrabban vesznek ruházati cikkeket. Általában márkákat keresnek.
- Erre a típusra a legjellemzőbb, hogy beülnek egy italra vagy egy pár falatra, amikor egy bevásárlóközpontban járnak; egyetértenek abban, hogy kellemesen eltölthetik a napot egy bevásárlóközpontban; az interneten keresztül informálódnak a közelükben található bevásárlóközpontokról; úgy vélik, egy bevásárlóközpont megfelelő közeg munkahelynek vagy szabadidő eltöltésére.
- Az olaszok között található a legtöbb ilyen típus, őket követik a britek. A magyarok a 10. helyen állnak.
Elveikhez ragaszkodó vásárlók:
- Ebben a kategóriában a legmagasabb a nők aránya. Az átlagosnál idősebbek - a csoportba tartozók egynegyede 60 évesnél idősebb – és a legmagasabb jövedelemi szinttel rendelkeznek.
- Vásárláskor erősen ragaszkodnak különféle morális elvekhez, szívesebben vásárolnak természetes úton készült, genetikailag nem manipulált élelmiszereket.
- Ezzel némileg ellentmond, hogy a vásárlók ezen csoportja a második helyen van a márkás termékekhez
- A lista élén a hollandok állnak, őket pedig a franciák követik a sorban. A magyarok a belgákkal együtt az ötödik helyen állnak. A csehek ragaszkodnak legkevésbé különféle elvekhez a vásárlás során.
Megfontolt vásárlók:
- Leginkább a piacon vagy a szomszédos közértben vásárolnak, általában gyalog vagy busszal intézik az élelmiszervásárlást.
- A legnagyobb arányban a közép-európai Csehország, Magyarország és Lengyelország képviseli ezt a típust, Magyarország a második helyen áll, míg a legkevésbé megfontolt vásárlók a franciák és a németek.
Független vásárlók:
- A független típus képviselői az átlagosnál fiatalabbak, egyharmaduk 34 éves kor alatt van, és a legtöbbjüknek van gyereke.
- Kevésbé ragaszkodnak a természetes úton készült, genetikailag nem manipulált élelmiszerekhez.
- Az átlagnál ritkábban vásárolnak élelmiszereket, de sokkal gyakrabban ruhákat – és nem kedvelik, ha ruhavásárláskor eladók segítenek.
- A franciák állnak az élen ebben a csoportban, mögöttük a britek. Magyarország Olaszországgal együtt a tizedik helyen áll.
Lelkes vásárlók:
- A női vásárlók nagy része ebbe a típusba tartozik – főleg egyedülállók és nyugdíjasok – akik leginkább gyalog intézik az élelmiszervásárlást.
- Ők általában elégedettek az üzletek kínálatával és nem gondolják, hogy túl sok árengedménnyel, akcióval találkoznának, vagy hogy a ruházati termékek esetében nem megfelelő minőséget kapnának a pénzükért. Ezzel együtt tíz közül csak az egyikük vásárol márkás ruhát.
- Erről a típusról nem mondható el, hogy jobban szeret bevásárlóközpontban vásárolni, mint hagyományosan, az - A portugálok képviselik a legtöbben ezt a típust, a britek a tizenegyedik helyen állnak. A magyarok a második leglelkesebb vásárlók és ebben csak a portugálok előzik meg őket. A csehek, a britek és a lengyelek a legkevésbé lelkes vásárlók.
Negatív vásárlók:
- Legkevésbé figyelnek oda arra, hogy természetes úton készült, genetikailag nem manipulált élelmiszereket vásároljanak.
- A hollandok és a svédek vezetik a csoporton belül a listát, a britek a harmadik helyen állnak, míg a lengyelek és a magyarok a lista legalján állnak ebből a szempontból.
Jane Petrie
A hat vásárlótípus rangsorolása országonként
Vásárlási szokások: lelkesen, de megfontoltan
A magyarok lelkes, ugyanakkor megfontolt vásárlóknak bizonyultak a Healey & Baker által készített Where People Shop (Hol szoktak az emeberek vásárolni) című tanulmány szerint. A felmérés azt mutatja, hogy a magyarok általában elégedettek az üzletek kínálatával, de a legfontosabb szerepet mégis az ár játssza számukra a végső döntéshozatalnál
Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?
Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!
2025. április 22. 15:30
Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja
A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.