Az első Nemzeti Fejlesztési Terv során létrehozott e-önkormányzati rendszerek szigetszerűen jöttek létre, így nem alakulhatott ki egy közös integrált rendszer - jelentette ki Somogyi Tamás, a Synergon Informatikai Nyrt. üzletág-igazgatója az "A közigazgatás informatikai modernizációjának lehetőségei" című előadásán. Szerinte ahány szállító, annyi megoldás működik az országban, így egyelőre nincsen egy konrolált, jól átlátható informatikai rendszer. Hogy ez megvalósulhasson, arra is szükség van, hogy a szakmai oldal is megtalálja a közös nevezőt, márpedig ez egyelőre hiányzik - jelentette ki a szakember. A megoldáshoz szerinte mindenképpen szükség van az állam és a szakma közötti kommunikáció élénkítésére is.
Ugyancsak problémát okoz, hogy a kormányzat nem fordít kellő hangsúlyt sem az állampolgárok, sem a közalkalmazottak ilyen irányú oktatására. Márpedig ha ez kimarad, akkor felmerül a kérdés, hogy van-e értelme az e-rendszerek kiépítésének, hiszen nem lesz majd aki tudja majd használni őket - mondta Somogyi Tamás.
Hogyan kapcsoljuk be a gépet?
Synergon üzletág-igazgatója szerint egyfajta kulturális váltásra is szükség lenne, mert bár egyre több helyen elérhető a szélessáv Magyarországon, sokan egyszerűen "nem hajlandóak használni a rendszereket". Ez arra is visszavezethető, hogy néhány kistérségben az is problémát okoz a lakosságnak, hogy "hogyan kapcsolja be a számítógépet". Ez véleménye szerint a kormányzat és a szállítók közös felelőssége, így tenni is együtt lehet ellene.
A hátrányos gazdasági helyzetben lévő területeken az is gondot okoz, hogy a rendszert üzemeltető intézetnek nemcsak a kiépítés kerül pénzbe, hanem a fenntartás is. Márpedig ilyen célra nem lehet pályázati úton támogatáshoz jutni, ezt a költséget az intézeteknek egyelőre ki kell termelniük - mondta a Synergon Informatikai Nyrt. üzletágigazgatója.