A tavalyi év megpróbáltatásai ellenére mind technológiai, mind pedig szabályozási szempontból előrelépés történt az autonóm járművek elterjedése terén. Négy új ország jelent meg vezetőként ezen a területen: Magyarország, Lengyelország, Dél-Korea és Törökország.
Autonóm járművekkel foglalkozó globális és multidiszciplináris praxisának ismereteire és erőforrásaira támaszkodva a Dentons ügyvédi iroda közzétette "Globális útmutató az autonóm járművekhez 2021" című éves jelentését. Az útmutató a 2020-as jelentésre építve részletesen vizsgálja a sürgető szakpolitikai kérdéseket, a jogszabályi és szabályozási változásokat, az új jogi precedenseket és az ágazatot formáló legjelentősebb globális trendeket.
A 2021-es útmutató kilenc országot – Amerikai Egyesült Államok, Ausztrália, Kanada, Kína, Németország, Magyarország, Lengyelország, Dél-Korea és Törökország –, valamint öt kulcsfontosságú területet – szabályozási környezet, vezető nélküli jármű tesztelése és alkalmazása, felelősség, adatvédelem és adatbiztonság, távközlés és 5G technológia – vizsgál. Emellett értékeli a COVID-19 járvány globális autonóm közlekedési iparágra gyakorolt hatását.
Az idei évre vonatkozó globális jelentés főbb megállapításai a következők:
- Az Ausztrál Nemzeti Közlekedési Bizottság 2020 novemberében frissítette az autonóm járművekre vonatkozó iránymutatásokat, és a biztonságos forgalomba állítás céljából végponttól végpontig történő szabályozást kíván létrehozni.
- Kanadában szövetségi, tartományi, területi és önkormányzati szintű szabályozás vonatkozik az autonóm járművekre.
- A múlt év februárjában Kína bejelentette, hogy 2025-re teljes körűen kiépül az intelligens járművek forgalomba állását biztosító szabvány hálózat. Ez magában foglalja a technológiai innovációt, ipari ökológiát, infrastruktúrát, szabályozásokat és szabványokat, termékellenőrzést, valamint a hálózati biztonsági rendszert.
- Németország célul tűzte ki annak biztosítását, hogy továbbra is „az automatizált és összekapcsolt járművek vezető beszállítója” maradjon, valamint az autonóm járművek „vezető piacává” váljon.
- Magyarország az autonóm járművek egyik első forgalomba állítási helyévé válhat, mivel az ország szinte egész területén kiváló minőségű lefedettséget biztosító távközlési hálózatot fejlesztett ki.
- Lengyelország arra vonatkozó stratégiát vázolt fel, hogy „belátható időn belül” megjelenjenek az autonóm járművek az utakon. A tervezet meghatározza az autonóm járművek tesztelésének és bevezetésének szabályait, továbbá hangsúlyozza a hazai autóipari piac és IT piac támogatásának szükségességét.
- 2020 májusában Dél-Korea elfogadta az autonóm járművekre vonatkozó törvényt, amely biztosítja az autonóm járművek bevezetéséhez, elterjedéséhez és biztonságos üzemeltetéséhez szükséges támogatást és infrastruktúrát.
- Törökország Közlekedési és Infrastrukturális Minisztériumának a 2020–2023 időszakra vonatkozó cselekvési terve az autonóm vezetés tesztelési és tanúsító központok létrehozásának befejezését irányozza elő.
- Ausztrália: A távmunka irányába történő elmozdulás drasztikusan csökkentette forgalmi torlódásokat és növelte a közlekedés hatékonyságát.
- Kanada: Az országban működő autonóm járműgyártókat hátrányosan érintette a járvány, amely elbocsátásokat, késedelmes termékbevezetéseket eredményezett és visszavetette a kísérleti programokat.
- Magyarország: 2020-ban nem került sor az autonóm járművekre vonatkozó egyedi intézkedések bevezetésére.
- Lengyelország: A világjárvány felgyorsította az önvezető technológiák alkalmazását.
- Dél-Korea: A COVID-19 járvány felgyorsította az autonóm járművekre vonatkozó jogszabályok megalkotását és elfogadását.
- Törökország: A járvány kitörése gyökeresen megváltoztatta a közlekedési prioritásokat. A közlekedési megoldásokba befektető török társaságok többsége áttért az önfertőtlenítő rendszerek és nyomkövető technológiák fejlesztésére, ezzel elvonva a figyelmet (és a tőkét) az autonóm járművekről.
- Egyesült Államok: Megnőtt a saját tulajdonú járművek vonzereje és csökkent az autómegosztás igénybevétele; az autonóm járműfejlesztők ismét az alternatív autonóm alkalmazásokra összpontosították erőforrásaikat, vagy teljesen újratervezik járműveiket.