Van egy terület, ahol Magyarország 2020-ban az élvonalba lépett

A 2020-ban bekövetkezett gazdasági, kulturális és politikai megrázkódtatásokat követően jelentősen megváltoztak az autonóm járművekkel kapcsolatos feladatok és várakozások.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A tavalyi év megpróbáltatásai ellenére mind technológiai, mind pedig szabályozási szempontból előrelépés történt az autonóm járművek elterjedése terén. Négy új ország jelent meg vezetőként ezen a területen: Magyarország, Lengyelország, Dél-Korea és Törökország.

Autonóm járművekkel foglalkozó globális és multidiszciplináris praxisának ismereteire és erőforrásaira támaszkodva a Dentons ügyvédi iroda közzétette "Globális útmutató az autonóm járművekhez 2021" című éves jelentését. Az útmutató a 2020-as jelentésre építve részletesen vizsgálja a sürgető szakpolitikai kérdéseket, a jogszabályi és szabályozási változásokat, az új jogi precedenseket és az ágazatot formáló legjelentősebb globális trendeket.

A 2021-es útmutató kilenc országot – Amerikai Egyesült Államok, Ausztrália, Kanada, Kína, Németország, Magyarország, Lengyelország, Dél-Korea és Törökország –, valamint öt kulcsfontosságú területet – szabályozási környezet, vezető nélküli jármű tesztelése és alkalmazása, felelősség, adatvédelem és adatbiztonság, távközlés és 5G technológia – vizsgál. Emellett értékeli a COVID-19 járvány globális autonóm közlekedési iparágra gyakorolt hatását.

Az idei évre vonatkozó globális jelentés főbb megállapításai a következők:

  1. Az Ausztrál Nemzeti Közlekedési Bizottság 2020 novemberében frissítette az autonóm járművekre vonatkozó iránymutatásokat, és a biztonságos forgalomba állítás céljából végponttól végpontig történő szabályozást kíván létrehozni.
  2. Kanadában szövetségi, tartományi, területi és önkormányzati szintű szabályozás vonatkozik az autonóm járművekre.
  3. A múlt év februárjában Kína bejelentette, hogy 2025-re teljes körűen kiépül az intelligens járművek forgalomba állását biztosító szabvány hálózat. Ez magában foglalja a technológiai innovációt, ipari ökológiát, infrastruktúrát, szabályozásokat és szabványokat, termékellenőrzést, valamint a hálózati biztonsági rendszert.
  4. Németország célul tűzte ki annak biztosítását, hogy továbbra is „az automatizált és összekapcsolt járművek vezető beszállítója” maradjon, valamint az autonóm járművek „vezető piacává” váljon.
  5. Magyarország az autonóm járművek egyik első forgalomba állítási helyévé válhat, mivel az ország szinte egész területén kiváló minőségű lefedettséget biztosító távközlési hálózatot fejlesztett ki.
  6. Lengyelország arra vonatkozó stratégiát vázolt fel, hogy „belátható időn belül” megjelenjenek az autonóm járművek az utakon. A tervezet meghatározza az autonóm járművek tesztelésének és bevezetésének szabályait, továbbá hangsúlyozza a hazai autóipari piac és IT piac támogatásának szükségességét.
  7. 2020 májusában Dél-Korea elfogadta az autonóm járművekre vonatkozó törvényt, amely biztosítja az autonóm járművek bevezetéséhez, elterjedéséhez és biztonságos üzemeltetéséhez szükséges támogatást és infrastruktúrát.
  8. Törökország Közlekedési és Infrastrukturális Minisztériumának a 2020–2023 időszakra vonatkozó cselekvési terve az autonóm vezetés tesztelési és tanúsító központok létrehozásának befejezését irányozza elő.
A COVID-19 világjárvány hatásai minden iparágat, így az autonóm járműipart is érintették. A különböző országokat érintő legjelentősebb pozitív és negatív kihatások a következők:
  1. Ausztrália: A távmunka irányába történő elmozdulás drasztikusan csökkentette forgalmi torlódásokat és növelte a közlekedés hatékonyságát.
  2. Kanada: Az országban működő autonóm járműgyártókat hátrányosan érintette a járvány, amely elbocsátásokat, késedelmes termékbevezetéseket eredményezett és visszavetette a kísérleti programokat.
  3. Magyarország: 2020-ban nem került sor az autonóm járművekre vonatkozó egyedi intézkedések bevezetésére.
  4. Lengyelország: A világjárvány felgyorsította az önvezető technológiák alkalmazását.
  5. Dél-Korea: A COVID-19 járvány felgyorsította az autonóm járművekre vonatkozó jogszabályok megalkotását és elfogadását.
  6. Törökország: A járvány kitörése gyökeresen megváltoztatta a közlekedési prioritásokat. A közlekedési megoldásokba befektető török társaságok többsége áttért az önfertőtlenítő rendszerek és nyomkövető technológiák fejlesztésére, ezzel elvonva a figyelmet (és a tőkét) az autonóm járművekről.
  7. Egyesült Államok: Megnőtt a saját tulajdonú járművek vonzereje és csökkent az autómegosztás igénybevétele; az autonóm járműfejlesztők ismét az alternatív autonóm alkalmazásokra összpontosították erőforrásaikat, vagy teljesen újratervezik járműveiket.

Véleményvezér

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.
Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát

Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát 

Nagyot lehet külföldön nyerni, ha jól figyeljük az árakat.
A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek

A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek 

Újabb fekélyes terület az egészségügy területén.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo