Válságmenedzsment a kkv-knál

Magyarország számára a növekvő európai uniós kihívásokra reagálva egyre fontosabb, hogy megtartsa, illetve növelje a versenyképességét. Különösen fontos ez a kis- és közepes vállalkozások (kkv) esetében, melyek egyébként is komoly finanszírozási problémákkal küzdenek.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kkv-k kistulajdonosi háttere és fedezetül felkínálható vagyontárgyai, szerződéses állománya általában véges. A piac mai főszereplői vagy a magánszférában létrejött apró, önmagukat kinőtt cégek vagy kényszerprivatizáció, illetve management buy-out útján kiszervezett társaságok, amelyek nem járhattak be egészséges fejlődési utat. Az árbevételi oldalt jelentő vevői körük nagyvállalatokból, nagykereskedőkből és az adott, speciális szolgáltatásban megjelenő kis volumenű, bizonytalan vevői igényekből tevődik össze.

A tünetek
 
A válsághelyzet értelmezése egyrészt szubjektív, másrészt - különösen a hitelezők részéről - igenis objektív kategória. Jellemző gond, hogy a (tulajdonos-) menedzser nem ismeri fel a krízishelyzetet, továbbgörgeti a szállítói állomány mértékét, újabb hiteleket igényel, tartozik a köznek (APEH, tb, önkormányzatok, egyéb költségvetési intézmények stb.), vagy hitelt igényel a vevőktől (pl. a leszállítandó termékre anyagfinanszírozást kér, előleget vesz fel). Mindezeken túl a csökkenő fedezettartalom mellett kell finanszíroznia a növekvő verseny miatt korábban elvégzett befektetéseket és felhalmozódott kötelezettségeket (és a várható újakat), így a társaság könnyen adósságspirálba keveredhet.

Gyakori, hogy a hitelintézetek a (teljes eladósodottság, kamatfedezettség, vevők forgási sebessége, készletek forgási sebessége, árbevétel-arányos eredmény, befektetett eszközök fedezettsége, folyó likviditás, gyors likviditás stb.) mutatók alapján a "nagy valószínűséggel nem hitelezhető" kategóriába sorolják az ügyfelet. Ilyen esetben mentőöv lehet a visszlízing, az operatív lízingszerű finanszírozás, a faktoring stb., de mindez, tudjuk, maximum a jegybanki alapkamat megnövelt terhével - mint szankció - mérhető csak össze, tehát elkerülendő.

Mit is tehetünk?
 
Ki kell jelentenünk, hogy stratégiánk és napi működésünk nem folytatható. Kockázati terveket, kiútkereső, válságkezelő programot kell összeállítanunk, és megfontolnunk a jogi lehetőségeket (csődvédelem, végelszámolás, felszámolás intézményei). Ezzel párhuzamosan tárgyalásokat kell kezdeményeznünk a vevőkkel, hitelezőkkel, hogy szándékukban áll-e társaságunkkal a jövőben is szoros együttműködést fenntartani!

A Dr. Lichtenberg Consulting Magyarország Kft. jelenleg is dolgozik ilyen projekten, ahol operációs igazgatója, Zsákay László György irányítja magát a tanácsadó teamet és a válságkezelendő társaság átalakítási, profiltisztítási, konszolidálási programját is.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo