A negyedik negyedéves mutatók arról tanúskodnak, hogy a növekedés összeomlik olyan országokban - Lengyelországban, Csehországban és Szlovákiában -, amelyek viszonylag jól megbirkóztak a válsággal. Mindezidáig a legnagyobb mértékű visszaesés azokban az országokban - például Észtországban és Lettországban - történt, amelyek nagy kereskedelmi hiányt halmoztak fel és a külföldi hitelekből fedezték fogyasztásukat. (Tajvan, Ukrajna és az Eyesült Királyság sem áll sokkal jobban.)
Németország a kulcs
Elemzők szerint újabb, jelentős mértékben külföldi hitelekre támaszkodó országok, köztük Bulgária és Románia fogja követni a balti államokat és recesszióba esnek, miután az olcsó hitelek kiapadtak és a befektetők menekülnek a feltörekvő piacokról. A térség legerősebb gazdaságai sem tudják elkerülni a csökkenést a Németországgal és az eurozóna többi országával való kereskedelmi kapcsolatok miatt.
"Közép-Kelet-Európa szinte minden országa recesszióban lesz 2009-ben" - idézte Neil Shearinget, a londoni Capital Economics tanácsadó cég közgazdászát a The Wall Street Journal. (A cikket elolvashatja teljes terjedelemben itt.) Mint hozzátette, "az ipari termelés összeomlása, amelynek jelenleg tanúi vagyunk, ki fog terjedni és eléri ezen gazdaságok egészét".
Eladósodott magyarok, leálló "Detroit"
A gazdasági növekedés Lengyelországban és Szlovákiában nulla százalék körül alakulhat idén, míg Magyarországon és Csehországban jelentős zsugorodás lesz Shearing becslése szerint. Az újság rámutatott: Magyarországot sújtja az export visszaesése, valamint a pénzügyi feszültség, amelyet az okozott, hogy polgárai az utóbbi években túlzott mértékben eladósodtak külföldi devizában. (Az elemzők még nem láthatták a magyar kormány válságkezelő programjainak főbb pontjait...)
Szlovákiában és Csehországban valószínűleg a negyedik negyedévben kezdődött a lassulás, főleg a nyugat-európai járműkereslet mérséklődése miatt. A lap szerint e két ország "Európa Detroitjának" rendezkedett be az utóbbi néhány évben. A Csehországban, Szlovákiában és Magyarországon gyártott járművek forgalma Nyugat-Európában 30 százalékkal esett vissza az egy évvel korábbihoz képest. Elemzők szerint Kelet-Európa felépülése nagyrészt Németországtól függ, ahová a keleti szomszédaiból származó export egyharmada irányul. (A magyar kormány szeretné is megváltoztatni az export irányait...) Az IMF előrejelzése szerint a német gazdaság idén 2,5 százalékkal fog zsugorodni, egyes becslések szerint a második félévben azonban stabilizálódhat.