Az Európai Bizottság október elején hozott döntésével hivatalosan is helyt adott az európai gyártók azon panaszának, hogy a kínai acélipari termékek rendkívül nyomott áron érkeznek az európai piacra, veszélyeztetve ezzel a teljes európai alapanyag-ellátást. Ezért a Bizottság az ötvözetlen durvalemezekre és egyéb nehézlemezekre 65-74%, míg a melegen hengerelt acéltekercsekre 13-23% közötti antidömpingvámot vetett ki, ráadásul az importált termékekre augusztusig visszamenőleg érvényes az új vámkulcs. A továbbiakban még 12 további acélipari cikkel – köztük ukrán melegen és hidegen hengerelt tekercsekkel – kapcsolatban folyik uniós vizsgálat, a jelenleg hatályos döntés viszont csak az említett két termékre vonatkozik.
„Az európai piac az elmúlt másfél évben teljes mértékben árkövetővé és kiszolgáltatottá vált a térség acélfelhasználási súlyának rendkívüli csökkenése miatt, ezért régóta időszerű volt már egy drasztikusan magas uniós szintű antidömpingvám kivetése a Kínából érkező acélipari termékekre. Az intézkedés mérsékelheti a külső hatásokat és az európai nehézipar újra a saját gazdasági ciklusát folytathatja” – mondta el Fazekas Roland, a Carboferr Zrt. vezérigazgatója. A szakértő hozzátette: az antidömpingvámnak köszönhetően várhatóan fel fog gyorsulni a kínai kapacitáscsökkentés, a hatóságok pedig tovább fogják ösztönözni az ottani ipari szerkezetváltást és modernizálást.
Már a szemét is drágább lett
Az intézkedés első kézzel fogható eredménye már az acélhulladékok árának novemberi drágulásában is realizálódni látszik: a több mint 5%-os emelkedésnek köszönhetően a Nyugat-Európába importált török nehéz acélhulladékok tonnánkénti ára már a 248 dollárt is eléri, ami lendületet adott az olasz, francia és német piacoknak is. A tendencia ugyanakkor jelenleg csak az áraknál jelentkezik, az eladott mennyiségnél nem, mivel a novemberi időszakban az éves átlagnál jóval kevesebb megrendelés érkezik az építőipari szektortól.
A Carboferr Zrt. vezérigazgatója hangsúlyozta: az ideiglenes antidömpingvám bevezetése várhatóan kedvezően hat majd a több tízezer európai munkavállaló állására is, mivel az eddig kihasználatlan gyártó - és feldolgozó kapacitásokat újra igénybe vehetik. Ugyanakkor érdemes azzal is számolni, hogy az eljárások ellenére az acélimport nyomása továbbra is tartósnak ígérkezik, mivel a kieső, olcsó kínai acélalapanyagok helyét a Dél-Koreából, Oroszországból és Ukrajnából érkező termékek tölthetik be. Augusztusban az Európai Bizottság egyébként már kivetett egy 22, illetve 36%-os védővámot a Kínából és Oroszországból érkező hidegen hengerelt acéllemezekre, mivel a piaci megfigyelők havi szinten átlagosan 120 ezer, illetve 160 ezer tonna importot regisztráltak az említett országokból, súlyosan veszélyeztetve ezzel a kontinens csomagoló,- építő- és gépjárműiparát.