Tönkreteszi vállalkozásait a főváros?

Hét szervezet és a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara is felemelte a hangját egy decemberi fővárosi rendelettel szemben, amely véleményük szerint igazságtalanul megnöveli a vállalkozások terheit. Az úgynevezett behajtási rendeletnek köszönhetően nőni fognak a lakossági árak is, hiszen a cégek várhatóan a budapestiekre hárítják a többletterheket.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A fővárosi közgyűlés tavaly december végén fogadta el az úgynevezett behajtási rendeletet (74/2007), amelyben például ötezer forintra emelték a 3,5 tonnánál nehezebb tehergépjárművek havi behajtási díját, ha a főváros egyes részeire szállítanak árut. Ez tízszeres emelés, hiszen 1990 óta változatlanul ötszáz forintot kellett fizetni ilyen célra - igaz, néhány területen kisebb mértékben, "mindössze" ötszörösére emelték az árakat. A fővárosi önkormányzat az előzetes tervei szerint már idén mintegy egymilliárd forintot szedne be ezen a címen, a pénzt pedig P+R parkolók, parkolóházak és mélygarázsok építésére fordítanák.

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) szerint olyan rendeletről van szó, amelynek életbe lépésével jelentősen nehezül a város működése és a vállalkozásokra is igazságtalan, túlzó terheket ró - jelentette be Petykó Zoltán, a BKIK elnöke a témában tartott sajtótájékoztatón. Szerinte a városüzemeltetési koncepció megbukott, ezt bizonyítja ez és a korábbi rossz döntések, mint például a járatritkítás, a nyugdíjas bérletek árának emelése, a metróépítés, az utak állapota, az oktatásügyben tett lépések, vagy akár a fővárosi szmoghelyzet.

A főváros a rendelet meghozásával a környezetvédelmi szempontokat akarta kiemelni, amit a BKIK is messzemenőleg támogat a vezető szerint, ám kifogásainak adott hangot, hogy annak kidolgozásában nem kérték a szakmai szervezetek segítségét. "Igazi egyeztetés a témában nem volt, a budapesti vezetés tényként közölte a rendelet bevezetését" - erősítette meg Petykó Zoltán szavait, Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségének főtitkára. Bár a témában már több levelet is címeztek a fővárosi vezetésnek, eddig csak "tájékoztatást kaptak" a módosításokról, az érdemi egyeztetés még nem kezdődött. A környezetvédelmi szempontokat a főtitkár is támogatja, ám azt már nem, hogy egy ilyen súlyú kérdésben csak egy szempont alapján döntenek, kihagyva a leginkább érintett vállalkozókat a döntéshozatalból. Márpedig ha nem változtatnak a rendeleten, akkor Petykó Zoltán szerint akár több tízezer fővárosi vállalkozás is tönkremehet.

Mindenki rosszul jár

A vállalkozók a rájuk nehezedő többletterheket nem fogják tudni elviselni, hiszen ekkora árnövelést nem lehet bevételnöveléssel kompenzálni - állította Peredi Péter. Kérdésünkre válaszolva elmondta, hogy a rendelet hatása - kisebb-nagyobb részben - de várhatóan az egész fővárosi gazdaságban érezhető lesz. Példaként említette, hogy csak Budapesten 12 olyan nyomda működik, amelyek legalább napi 20 tonna papírt dolgoznak fel, ha ezektől eltiltják a 3,5 tonnás kamionokat, akkor az jelentős áremelkedéssel is járhat.

A nagyobb súlykorlátozással ugyanis csak azt érik el, hogy több, kisebb méretű teherautóval szállítják a szükséges árumennyiséget (akár bevásárlóközpontokról, gyógyszertárakról, vagy élelmiszerboltokról van szó), ezzel pedig nő a kibocsátott káros anyag, a forgalmi akadály, illetve a rakodási idő is. További problémákat okoz, hogy egy-egy élelmiszer üzlethez a megfelelő választék és minőség érdekében naponta 30-35 járműnek kell eljutnia áruszállítás céljából, mivel a különböző áruk nem egy raktárból érkeznek, ráadásul az előírások értelmében a különböző típusú termékek nem szállíthatóak egy gépjárműben.

Ezt erősítette meg Dienes Zoltán, a CBA részéről, aki szerint az áremelésnek köszönhetően akár 3-4 százalékkal is nőhetnek a költségeik, amit szinte biztosan "a vásárlók fognak megfizetni." Az olcsóbb ár miatt pedig könnyen előfordulhat, hogy a lakosok inkább a távolabbi, peremkerületekben lévő boltokba mennek vásárolni, így a rendelet az elsődleges célkitűzését, tehát a kevesebb kibocsátást sem fogja elérni.

Mit kellene tenni?

Az áldatlan helyzet javítása érekében hét szervezet (FUVOSZ, IPOSZ, KKVSZ, MKFE, Nit Hungary, Volán Egyesülés, VOSZ) javaslatokat tett a budapesti vezetésnek, hogy melyek azok a pontok ahol mindenképpen javítani kellene a rendeleten.

Ennek megfelelően bár a történelmi belváros forgalmának korlátozását tudomásul veszik, azon kívül viszont felül kellene vizsgálni az össztömeg korlátozásokat. Véleményük szerint jelenleg nem adottak a feltételek a tranzitútvonal kijelölésére, ha pedig idén elkészül az M0-ás egy része, akkor félő, hogy a növekvő forgalom rázúdul a déli szektorra, ami Peredi Péter szerint biztosan megnöveli a balesetek számát.

Kiemelten fontosnak tartják azt is, hogy a szükséges engedélyeket az interneten keresztül is be lehessen szerezni. Jelenleg ugyanis nyolc napig tart a kiadás, márpedig, nem lehet mindig tudni, hogy nyolc nap múlva hol kell az adott járműnek közlekednie. Gyorsítaná az adminisztrációt az is a hét szervezet szerint, ha nem rendszámra, hanem vállalkozásokra adnák ki az engedélyeket.

Véleményük szerint felettébb érdekes helyezet alakulhat ki a szabályozás miatt a Nagykörúton is: amíg a páros oldalon lévő boltok fizetnek behajtási díjat, addig a páratlan oldalon üzemelők nem, ami nem kis mértékben csökkenti a páros oldal  versenyképességét.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo