Tönkremennek az autókereskedések?

A rossz gazdasági környezet az autókereskedőket is igen érzékenyen érinti, a Magyar Lízingszövetség szerint, ha nem változtatunk semmit, akkor egy-két éven belül sokan csődbe mehetnek. A helyzeten az is segítene, ha a lakosság nem vállalná túl magát, hiszen gyakori probléma, hogy olyan hiteleket vesznek fel, amiket később képtelenek törleszteni.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az utóbbi időszak megszorító intézkedéseinek, növekvő adóterheinek köszönhetően egyre kisebb a lakosság fizetési képessége, amit a gépjármű szektor is megérez, hiszen ezáltal egyre inkább csökken a piac - nyilatkozta a Piac és Profitnak Lévai Gábor, a Magyar Lízing és Finanszírozó Társaságok Szövetségének főtitkára. Elmondása szerint egyre nehezebb helyzetben vannak a kereskedők, hiszen a korábbi beruházásaikat - amelyeket nem ritkán hitelből fedeztek -, most kevesebb bevételből kell fedezniük. Emellett további gondokat okoz az is, hogy nemcsak az új, hanem a meglevő állományok kockázatai is nőnek, aminek köszönhetően valamennyire a finanszírozók is elbizonytalanodtak, így félő, hogy lízingcégek idővel kivonulnak a piacról.

Az sem segít a helyzeten, hogy az új autók értékesítésekor eltűntek az árrések, ehelyett jutalékért dolgoznak a kereskedők - állítja a főtitkár. Ez azt jelenti, hogy bár a külföldről érkezett kocsikat nagykeráron vásárolják, ugyanígy adják tovább és 8-10 százalékos jutalékot számolnak fel. Lévai Gábor szerint nem ez a jó megoldás, a piac érdekében inkább a korábbi 1-3 százalékos jutaléki rendszerre kellene visszatérni. Ezt viszont nehéz lesz keresztülverni a kereskedőkön, akik, ha egyedül változtatnak versenyhátrányba is kerülhetnek, így végső esetben akár a piacról is kiszorulhatnak.

Ennek veszélye reális a főtitkár szerint, mivel egyre inkább eladósodnak a cégek, így ha nem változtatunk semmit, nem tartja kizártnak, hogy egy két éven belül sokan csődbe mennek. A másik lehetőség, hogy a tőkeerős vállalkozások felvásárolják a kicsiket, ami ugyancsak nem tesz jót a piacnak, hiszen szűkülnek a lakosság lehetőségei.

Tavaly egyébként 350 ezer új és használtautót lízingeltek Magyarországon, az ügyfelek 75 százaléka magánszemély, míg 25 százaléka vállalkozás volt. (Egyelőre még nem derült ki, hogy idén élhetne-e a tőkeszegény mezőgazdasági vállalkozók a gépberuházási támogatás lízing-konstrukcióval.)

A mi felelősségünk is

Nemcsak a piac, hanem a lakosság is tehet a helyzet javításáért, hiszen az ügyfelek gyakran túlvállalják magukat, nincsenek tisztában az összes költséggel - állítja Lévai Gábor. Szerinte a vevők gyakran csak a törlesztőrészleteket nézik márpedig ez félrevezető, hiszen a költségeknek mindössze a negyven százalékát adják, a maradékot többek között a benzinköltség, a szerviz, vagy a kötelező biztosítás viszi el. "Így sokszor előfordul, hogy a család havi 50 ezer forinttal számol, holott a tényleges költség 100-120 ezer forint között van".

Ennek köszönhetően egyre többen csúsznak a részletfizetéssel, a Lízingszövetség adatai szerint az ügyfelek 5-6 százalékának van 30-90 napos késése. A legrosszabbul természetesen azok járnak, akik visszaadják az autót - ők körülbelül egy százalékot tesznek ki. (Merre terjeszkedhet a hazai lízingpiac? Innen megtudhatja!)

Ellenőriznék a vevőket

Ugyancsak állandó problémát okoz a szektornak a szervezett bűnözés, hiszen a rendőrség adatai szerint tavaly négymilliárdos kárt okozott a kereskedőknek a lízingcsalás - közölte a főtitkár. Lízingcsaláson azt értjük, amikor valaki a kölcsönből részletre vásárolt gépkocsi törlesztő-részleteit nem fizeti, a gépkocsit - gyakran külföldön - értékesíti, majd ezt követően lopottként jelenti be a rendőrségen.

A csalók ráadásul kihasználják a törvényi lehetőségeket is: más büntetési tétel vonatkozik azokra, akik befizetik az első pár hónapot. Ez a főtitkár szerint szükséges rossz, mivel "valóban előfordulhat, hogy valaki egy ideig tudta fizetni a részleteket, ám később belerokkan." Éppen ezért szerinte nagyon alaposan kell körbejárni a problémát, úgy, hogy a törvénykezés egyértelműen különbséget tudjon tenni a szándékos csalás és a valódi pénzszűke között. (Magyarországon még mindig 750 ezer darab 15 évesnél öregebb autó közlekedik.)

Nagy segítség lenne a pozitív lista

Lévai Gábor szerint az is segíthetne a helyzeten, ha a cégek több információt adnának egymásnak, például a csaló adatait elküldenék, de ez elmondása szerint nemigen jellemző. A Magyar Lízingszövetség ezzel szemben inkább azt szeretné elérni, ha az ügyfeleket még a szerződéskötés előtt ellenőrizni tudnák: az APEH-tól bekérnék, hogy a leendő partner mennyire adózik rendesen, de kíváncsiak lennének arra is, hogy fizetik-e utána a TB-t. "Ezzel megbizonyosodhatnánk, hogy valódi személyről van szó, nem egy csalóról, aki csak a kereskedőket akarja megkopasztani" - közölte a főtitkár. Elmondása szerint ennek a módszernek törvényi akadályi nincsen, technikai annál inkább: egyelőre ekkora tömegben - tavaly ugye 350 ezer szerződést kötöttek - lekérni az adatokat lehetetlenség.

A legfontosabbnak mégis azt tartaná Lévai Gábor, ha létrejöhetne egy pozitív adóslista, amelyre azok kerülnének fel, akik hozzájárulnak ahhoz, hogy adataik minden pénzintézet számára megjelenjenek. "Ezzel kapcsolatban megoszlanak a vélemények, de az biztos, hogy a pénzintézetek sokat foglalkoznak a lista gondolatával" - közölte a főtitkár. Elmondása szerint április közepén lesz egy nagyobb egyeztetés - többek közt a Bankszövetséggel -, ami után "többet fogunk majd tudni."

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo