Tényleg a luxus hiányzik Magyarországnak?

A következő években Lengyelország és Románia tervez komolyabb hotelberuházásokat a régióban, bár a jelenlegi gazdasági válság még átírhatja a forgatókönyveket. A KPMG Ingatlan, szabadidős és turisztikai tanácsadással foglalkozó csoportja által készített legújabb, a közép- és kelet-európai térség hotelfejlesztési költségeit vizsgáló felméréséből kiderül, hogy bár az iparág régiónkban is megsínyli a válságot, a fejlesztési lehetőségek térségünkben továbbra is jelentősebbek, mint a jóval fejlettebb nyugat-európai államokban.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A gazdasági krízist megelőző erőteljes hotelépítési láz miatt a közgazdászok a közép- és kelet-európai régiót „az EU hajtómotorjának" nevezték. Mára a válság következtében változott a helyzet, de még mindig általános vélekedés a szakemberek körében, hogy a fejlesztési lehetőség a régióban továbbra is jelentősebb, mint a jóval fejlettebb nyugat-európai államokban.

A KPMG felmérése szerint a közép- és kelet-európai régióban átlagosan a GDP 12 százalékát adja a turizmus, ezen belül a szállodaszektor, ami azt jelzi, hogy ez a terület egyértelműen középpontba került mind a magán-, mind pedig a közszféra számára. Lengyelország könyvelhette el 2007-ben a legtöbb turistát és szállodai éjszakát, a sorban Csehország a második. Bár a látogatók számát tekintve Horvátország áll a lista harmadik helyén, ugyanakkor a nyaralók csupán kevesebb mint 40 százaléka szállt meg hotelben. Románia és Bulgária jelentősen elmarad a turisták számát illetően, viszont az úti célnak őket választók 90 százaléka valamelyik szálloda mellett tette le a voksát.

Jelenleg Csehország, Bulgária és Lengyelország rendelkezik a legtöbb hotelszobával a régióban, őket követi Románia, Horvátország és Magyarország. Ez a hat ország adja a régió hotelkínálatának közel 80 százalékát, minden országban jelentős minőségbeli eltérésekkel.

Itthon is a luxus felé mozdulunk el

A hotelszoba-kínálat növekedésének tekintetében Bulgária (+47 százalék), Románia (+23 százalék) és Lengyelország (+19 százalék) fejlődése volt a legerőteljesebb az elmúlt öt évben, Csehország és Magyarország esetében ez a látványos fejlesztési folyamat a '90-es években zajlott le. A jelenlegi gazdasági és hitelválság következményeképpen rövid- illetve középtávon a hotelfejlesztések visszaesése várható, különösen azokban az országokban, ahol gyors virágzásnak lehettünk tanúi az elmúlt évtizedben. A következő években Lengyelország és Románia lehetnek komolyabb hotelberuházások helyszínei a KPMG felmérése szerint.

Régiónkban többségében két- illetve háromcsillagos hotelek találhatók, ezek teszik ki a teljes kínálat 75 százalékát, míg Nyugat-Európában inkább a négy- és ötcsillagosak a jellemzőek. Ugyanakkor egyértelmű elmozdulás figyelhető meg térségünkben a magas színvonalú szállodák irányába: az élen Lengyelország jár a csillagok számának emelésében, ott az elmúlt öt évben 15-ről 20 százalékra nőtt a négy- és ötcsillagos szállodák aránya. Hasonló tendenciát lehetett megfigyelni Csehország és Magyarország esetében is.

143 euró egy szoba kialakítása

A felmérés szerint régiónkban egy hotel felépítése átlagosan 12-18 hónapot vesz igénybe - nem számolva az engedélyek beszerzésére, a tervezésre és az anyagi háttér biztosítására szánt időt. Egy hotelszoba kialakításánál az alsó határ 51 ezer euró, míg a luxusszobák kivitelezése elérheti a 143 ezer eurót is.

A fejlesztési költségek az elmúlt években körülbelül 10 százalékkal emelkedtek a régióban (néhány esetben elérte a 20 százalékot), szemben a nyugat-európai 2-6 százalékos növekedéssel. A megkérdezettek a konstrukciók költségének csökkenését várják a közeljövőben (80 százalékuk több mint 6 százalékos árengedménnyel számol).

Ami hátráltatja a régiót

A fejlesztők a projektek megvalósítási szakaszában is szembesülnek bizonyos nehézségekkel. A megkérdezettek közel fele szerint a legnagyobb problémát a szükséges engedélyek megszerzése jelenti a helyi hatóságoktól. A finanszírozás kérdése második helyen szerepel az akadályok között, viszont a jövőben várhatóan döntő jelentőséggel bír majd.

A felmérésben résztvevő bankok a korábbiakhoz képest kevesebb projekt támogatását tervezik 2009-ben, és alaposan vizsgálni fogják a fejlesztők minősítéseit és a kivitelezés helyét, mielőtt adósságfinanszírozást nyújtanának. Hangsúlyozták továbbá, hogy elsősorban belvárosi luxusszállodák építését támogatnák, olyan országokban, ahol már van képviseletük vagy finanszírozási politikájuk. A finanszírozási procedúra várhatóan szigorodik, a ráhagyás kiszélesedik, a saját tőke hozzájárulás iránti igény nőhet, ugyanakkor a jó helyre tervezett hotelfejlesztési projektek, megfelelő koncepcióval, megbízható piaci környezetben és fenntartható működéssel nagy valószínűséggel továbbra is támogatást élveznek majd, a jelenlegi pénzügyi válság ellenére is.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo