Tények a piackutatásról

A Piackutatók Magyarországi Szövetségének (PMSZ) 26, a szektorban meghatározó tagvállalata van. Forgalmuk lefedi a hazai piac több mint 90 százalékát, árbevételük 2001-ben meghaladta a 9 és fél milliárd forintot. Ennek alapján a teljes iparág becsült árbevétele 10,5 milliárd forint, ami 8 százalékos növekedést jelent a tavalyi évhez képest - hangzott el a szövetség március 20-i sajtótájékoztatóján.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Többéves összehasonlításban a 8 százalékos növekedés csökkenő tendenciát jelez, hiszen 2000-ben az árbevétel volumene 20 százalékos növekedést mutatott 1999-hez képest. A piackutatás világméretekben becsült forgalma 2001-ben 16 milliárd dollár volt, ami 5 százalék körüli növekedési ütemnek felel meg.
A piackutatás fejlődési tendenciáit értelemszerűen megszabja a gazdaság általános állapota, amelynek elsőszámú jelensége tavaly az enyhe recesszió volt.
A hazai piacon továbbra is jellemző a rendkívül erős verseny - és emiatt rendkívül alacsony árszinten dolgoznak a cégek, a hazai piackutató vállalatoknak nagyon kevés eszközük marad pénzigényes fejlesztésekre -, és változatlanul magas a szakmai elvárás a megbízók részéről, hiszen immár minden jelentős multinacionális piackutató csoport vállalata jelen van Magyarországon.
A PMSZ fontos funkciója ez évtől, hogy minőség garantáló szervezetként is megjelenik, amihez speciális minőség-biztosítási rendszert készítenek, és egységesíteni és konszenzuálissá próbálják ttenni a szakmai-etikai normákat.

IRÁNYELVEK A KUTATÁSI ADATOK NYILVÁNOS KÖZZÉTÉTELÉVEL KAPCSOLATBAN

A Piackutatók Magyarországi Szövetsége – összhangban a piackutatók nemzetközi szervezetének (ESOMAR) ajánlásaival -, fontos feladatának tartja a piac- és közvélemény-kutatás használatát az üzleti és társadalmi döntési folyamatok megkönnyítésére és tárgyilagossá tételére. Mivel a média egyre jelentősebb résztvevője a társadalmi döntési folyamatoknak, az a cél, hogy minél inkább használja a piackutatási adatokat. Kívánatos lenne, ha ez úgy történne, hogy mellette közzéteszi az adatok hitelességét igazoló információkat.
A nyilvánosságra hozatal felveti mindkét fél – a kutatást végzők és a kutatást nyilvánosságra hozók – felelősségét.
E felelősség tárgya egyik oldalról az, hogy „a kutatást végzők tudatosan nem terjeszthetnek adatokkal nem megfelelően alátámasztott piackutatási eredményeket. Mindig készen kell állniuk arra, hogy a közzétett eredmények valóságát bizonyító információk rendelkezésre álljanak ”.
Más oldalról „amennyiben a kutatást megrendelő a kutatási eredményeket nyilvánosságra hozza, saját felelőssége megbizonyosodni arról, hogy ezek nem félrevezetők. Köteles a publikációról a kutatóval konzultálni, és beleegyezését kérni a publikált eredmények tartalmi és formai megjelenítéshez, valamint kijavítani a kutatással és annak eredményeivel kapcsolatos félreérthető állításokat. ”
A Piackutatók Magyarországi Szövetsége feladatának tartja, hogy a nemzetközi ajánlásokkal összhangban Magyarországon is – saját tagságának kötelezővé téve - elősegítse az önszabályozás e szakmai módját, és tájékoztassa a potenciális megbízókat, az újságírókat, a törvényhozókat, valamint a közvéleményt a követendő szabályokról.
1. A PMSZ valamely tagcége számára kutatási megbízást adó bármely megbízónak joga van ahhoz, hogy a kutatási adatokat és a kutatással kapcsolatos információkat saját üzleti titkaként kezelje, a kutatási adatokat és a kutatással kapcsolatos információkat üzleti titokként megőrizze, és ezen titkok megőrzését a megbízott PMSZ tagcégtől is megkövetelje.
2. Amennyiben a PMSZ valamely tagcége megsérti megbízója üzleti titkát, ezt a tényt a PMSZ etikai vétségnek tekinti, és az így eljáró tagcége ellen etikai eljárást kezdeményez.
3. Ha valamely PMSZ tagcég, illetve a számára megbízást adó megbízó úgy dönt, hogy a kutatási adatokat, vagy a kutatással kapcsolatos információkat nyilvánosságra hozza, ebben az esetben figyelembe kell vennie a PMSZ nyilvános közzététellel kapcsolatos ajánlásait.
4. Ha a PMSZ tagcége számára megbízást adó valamely megbízó – a kutatást végző céggel való egyeztetés nélkül - kutatási adatokat és információkat hoz nyilvánosságra, ezzel automatikusan felhatalmazza a kutatást végző céget, hogy mindazokat a kutatási adatokat és információkat nyilvánosságra hozza, amelyeket a kutató cég saját jóhíre megőrzéséhez szükségesnek és jónak lát. Ez a szabály azt a célt szolgálja, hogy kutatási adatok ne kerüljenek torzító módon, szelektált formában, megcsonkítva, vagy megmásítva nyilvánosságra.
5. Kutatási adatok nyilvánosságra hozatalakor minden esetben közölni kell:
- A kutatást végző cég nevét.
- A megbízót – ha volt ilyen, és hozzájárul nevének nyilvánosságra hozatalához.
- A nyilvános közleményt, vagy a nyilvánosságra hozott adatokat összeállító szervezet megjelölését, amennyiben ez nem azonos a kutatást elvégző PMSZ tagcéggel.
- A kutatás során használt minta nagyságát, valamint a mintavétel módszerét.
- A teljes mintára, valamint a közölt adatokra vonatkozó statisztikai hibahatárt. (Erre különösen abban az esetben kell figyelmet fordítani, ha nem minden közölt adat származik a teljes mintából.)
- A kutatás időpontját, illetve a kutatási időszak megjelölését.
- Az alkalmazott módszertan megjelölését (például személyes megkérdezés, telefonos megkérdezés, naplókitöltés, műszeres mérés, fókuszcsoport stb.).
6. Kutatási adatok nyilvánosságra hozatalakor ajánlott közölni:
- A közölt adatokkal kapcsolatos kérdések pontos és teljes szövegét, illetve a használt mutatók egyértelmű, és - A közölt adatokra vonatkozó mintasokaság megjelölését. Amennyiben ez a részsokaság kisebb, mint N=100, ebben az esetben erre külön fel kell hívni a figyelmet.
- Amennyiben nem a teljes mintasokaságra vonatkozik a közölt adat, hanem valamilyen részsokaságra, akkor a részsokaság adata mellett a teljes mintasokaságra vonatkozó adatot is közölni kell.
- Amennyiben terjedelmi, vagy technikai okokból a nyilvános közzétételben nem szerepelhetnek mindezek az információk, akkor azokat más módon kell nyilvánosságra hozni, például a közzétevő, a megbízó, vagy a kutatást végző szervezet internet oldalain. Erre a nyilvános közleményben mindenképpen utalni kell (például: „A kutatással kapcsolatos technikai információk a www.kutatoceg.hu/kutatas1 weboldalon találhatóak”.).
- A nyilvános közzététel irányelveinek valamely PMSZ tagcég általi megsértését a PMSZ etikai vétségnek tekinti, amely etikai eljárást von maga után.


Véleményvezér

Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo