Tartják magukat a kisboltok

A lakóhely közeli kis üzletek tartják összesen 35 százalékos piaci részesedésüket az élelmiszer-kiskereskedelem forgalmából, a hipermarketek még mindig terjeszkednek, de egyre lassuló ütemben - állapítja meg a GfK.

A napi fogyasztási cikkek kiskereskedelmi forgalma az előzetes adatok szerint meghaladta a 2000 milliárd forintot a múlt évben. A bolthálózat szerkezetében három trend mutatkozik. Egyfelől a lakóhely közeli kis üzletek tartják összesen 35 százalékos piaci részesedésüket,igaz, a koncentráció hulláma őket sem kerüli el. Erősödik ugyanis a láncba szervezett kis boltok pozíciója. Piaci részesedésük 14 százalékra nőtt az előző évi 10-ről.

A jelek szerint egyre több kis üzlet tulajdonosa csatlakozik valamelyik beszerzési társuláshoz vagy magyar tulajdonban lévő boltlánchoz. A CBA, Co-op, Honiker és Reál együtt több mint 10 000 kis boltot tömörít, és előkelő helyet foglal el a legnagyobb forgalmú élelmiszerkereskedelmi vállalatok ranglistáján.


Másik fontos piaci jellemző, hogy még mindig terjeszkednek a hipermarketek, de egyre lassuló ütemben. A teljes forgalomból két százalékponttal, 21-re nőtt a részarányuk. Harmadik lényeges trend, hogy visszaszorul a szervezetlen kereskedelem, amelynek piaci részesedése két százalékponttal csökkent, és 10 százaléknál tart. Így folytatódik a szervezett kereskedelem térnyerése, amelyre a teljes forgalom 90 százaléka jut.


A kiskereskedelem lassú változásaihoz tartozik, hogy az önálló kis boltok piaci részesedése egyik évről a másikra 25-ről 21 százalékra ment vissza. Ezzel korábbi piacvezető pozíciójukat meg kell osztaniuk a szintén 21 százalékra emelkedett hipermarketekkel.


A többi bolttípus, mint a szupermarket, diszkont, drogéria és cash&carry piaci részesedése nem változott tavaly, az előző évhez képest. Piaci pozíciójuk egyelőre változatlan.

Az adatokat a GfK Piackutató Intézet ConsumerScan részlege tárja fel. A 3,8 millió magyar háztartást fontos szempontokból reprezentáló 2000 magyarországi háztartásban naplót vezetnek a bevásárlásokról: ki, mikor, hol, mit, mennyit, mennyiért vásárolt. Az adatok összesítése alapján készül el félévenként a Kereskedelmi Analízisek című tanulmány.

Véleményvezér

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.
Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.
Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo