Sztripíz bárban kötne üzletet

Ahhoz, hogy az üzleti etikai normáknak mindenki megfeleljen, a vezetőknek példát kell mutatniuk, vagy szigorítaniuk kell a vállalati szabályzaton - derült ki az Ernst & Young friss felméréséből a vállalati visszaélésekről és etikátlan magatartásformákról.

2006. februárban és márciusban, az Ernst & Young Visszaélési Kockázatkezelési Szolgáltatások üzletága, valamint az Interview-NSS felmérést készített a vállalati visszaélésekről és etikátlan magatartásformákról. A friss felmérés szerint hazánkban jóval kevesebben vannak tisztában a korrupció ellenes szabályozásokkal és a nagyvállalatok által képviselt üzleti etikai normákkal, mint Nyugat-Európában. Még ha létezik is az etikus magatartásra vonatkozóan megfelelő szabályozás egy vállalaton belül, az alkalmazottak nem feltétlenül ismerik vagy nem biztos, hogy komolyan veszik azt. Ahhoz, hogy az előírásokat mindenki betartsa, a vezetőknek példát kell mutatniuk beosztottjaiknak, amellyel alátámasztják, hogy a szabályok nemcsak az alkalmazottakra, hanem a menedzsmentre is érvényesek.

Módszertan

A 8 európai országban végrehajtott kutatásban országonként száz, a Cseh Köztársaság esetében 82 telefonon megkérdezett vállalati alkalmazott vett részt. A beszélgetések este, munkaidőn kívül zajlottak, a résztvevők személyes adatainak és vállalati kötődéseinek titokban tartásával. A felmérést folytató cégek mindazonáltal előzetes feltételként szabták meg, hogy csak olyanokat kérdeznek meg, akik több mint 1000 főt alkalmazó multinacionális cégnél dolgoznak. A válaszadók 60 százalékban férfiak, 40 százalékban pedig nők voltak.
A vizsgált országok nyugaton Hollandia, Németország, Franciaország, Ausztria, Svájc, keleten pedig Magyarország, Csehország, illetve Lengyelország voltak.
 
Súlyos a helyzet?
   

Az Ernst & Young felmérése többek között azt vizsgálja, mennyire tekintik fontosnak az alkalmazottak az etikus magatartást egy cég életében, és számon tartják-e a szervezet legnagyobb kihívásai között az etikátlan viselkedésformák felszámolását.
A jelek szerint azonban hazánk nagyvállalatainak alkalmazottjai inkább cégük nyereségességére összpontosítanak, minthogy megszűntessék a korrupciót, a visszaéléseket, és más hétköznapivá vált etikátlan magatartásformákat.
Hazánkban, ahol a munkavállalók mindössze négy százaléka tekinti úgy, hogy cégének elsőszámú feladata az etikus üzleti magatartás helyreállítása lenne, azt is gondolhatnánk, hogy ezek a problémák nem léteznek. A kutatás azonban rávilágít olyan tényekre is, amelyek kétségeket ébreszthetnek bennünk e tekintetben.

Kettős mérce

Magyarországon, az alkalmazottak 20 százaléka nem tud arról, hogy vállalata rendelkezik visszaélés- és korrupcióellenes szabályozással és kevesebb, mint fele gondolja azt, hogy a kollegák tisztában vannak az előírásokkal. Csak 41 százalékunk gondolja azt, hogy a vállalatnál mindenki betartja a szabályokat, és 36 százalékunk ezért a menedzsmentet "hibáztatja", amiért az nem helyez hangsúlyt az etikai normák tiszteletben tartására. A felmérésben résztvevő magyar vállalati alkalmazottaknak ugyanis közel fele úgy érzi, hogy felettesük kettős mércét alkalmaz, amikor egymás mellé állítja a vezetőkre és az alkalmazottakra vonatkozó az etikai elvárásokat.
Amikor pedig az alkalmazottak körében tapasztalt etikátlan magatartásformákról kérdezik az interjúalanyokat, minden negyedik magyar munkavállaló a kollegájára mutogat - állítja Kühn János, a magyarországi Ernst & Young Visszaélési Kockázatkezelési Szolgáltatások üzletágáért felelős menedzsere. A szakértő elmondása szerint a megkérdezettek háromnegyede nem számít arra, hogy csökkenne a vállalati visszaélések száma a közeljövőben, és sokan azt gondolják, hogy csak a szigorúbb szabályozás változtathat a helyzeten.

A sztriptíz bárban

A magyar munkavállalók 17 százaléka szerint elfogadható, hogy egy üzlet egy sztriptíz bárban köttessen meg. A megkérdezettek 63 százaléka nem lát kivetni valót abban, hogy egyesek hazaviszik az irodai felszereléseket, 37 százalékuk nem tartja aggályosnak az irodai nyomtató magáncélú használatát, és 38 százalékuk nem kifogásolja a munkaidőben folytatott magánlevelezést sem. A megkérdezett magyar alkalmazottak 73 százaléka ugyanakkor teljesen tisztességesnek tartja magát.
Kühn János szerint hazánk nemcsak nyugathoz képest, de a közép-európai térségében is elmaradott országnak számít az üzleti etikai gondolkodásban mutatott szférában dolgozóknak nemhogy eszköze nincs az etikai vétségek felderítésére, de még véleményt sem formálnak a nyugaton aggályosnak tartott kérdésekben. 

Véleményvezér

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek 

A köztársasági elnök nyugodtan találkozhat politikusokkal, nem ez dönti el a függetlenségét.
Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát

Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát 

Nehéz a sorsa az almatermelőknek és a vásárlóknak, bezzeg a kereskedők.
Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében 

Iszonyúan keresik az igazságot az Ügyészségen, csak nem találják.
Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma

Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma 

Több tízezer ázsiai érkezett Magyarországra egyetlen év alatt.
Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek

Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek 

Jön az ezer euró feletti minimálbér.
Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo