Szexuális zaklatást követett el egy cég alvállalkozója, mit lehet tenni?

2023 nyarán hatályba lépett a visszaélés-bejelentési rendszerek működtetését előíró új jogszabály, amely a vállalatoknak kötelezővé teszi olyan mechanizmusok bevezetését, amelyek alkalmasak a munkahelyi jogsértések, visszaélések, zaklatási ügyek bejelentésére és kivizsgálására. A cégek egy része azonban még mindig nincs tisztában azzal, hogy a visszaélés-bejelentési rendszerek hiánya nemcsak jogi kockázatot, hanem súlyos reputációs károkat is hordozhat. Papp Gábor visszaélés-bejelentési szakértő cikke.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Formális megoldásokkal nem lehet elkerülni a bajt

Számos kisebb és közepes vállalkozás úgy próbál megfelelni a törvénynek, hogy egy e-mail címet vagy űrlapot helyez el a weboldalán, azonban ez önmagában nem elegendő. A rendszernek képesnek kell lennie anonim bejelentések fogadására, a bejelentő személyének védelmére, az esetek kivizsgálására, és minden esetben dokumentált, jogilag védhető módon kell eljárni.
A nem megfelelő bejelentőrendszer hamis biztonságérzetet ad – és ha egy ügy kirobban, akkor a vállalat sokkal kiszolgáltatottabb helyzetben találja magát, mintha eleve megfelelt volna a jogszabályi követelményeknek.

A jogszabály betartása nem csak megfelelés kérdése – hanem működési biztonság

Az új panasztörvény célja egyértelmű: biztonságos csatornát kell nyújtani azoknak a munkavállalóknak, akik valamilyen visszaélést tapasztalnak, és nem szeretnék ezt a hagyományos hierarchiában jelezni. A szabályozás ugyanakkor a munkáltató érdekeit is szolgálja: megelőzhetővé teszi a botrányokat, peres ügyeket, munkaügyi bírságokat.

Ahogy a fent említett zaklatási eset is mutatja, a működő bejelentőrendszer nem csupán megfelelés, hanem valódi vállalati kockázatkezelési eszköz. A cégeknek nem az a kérdés, hogy szükségük van-e ilyen rendszerre – hanem az, hogy mikor jön az első olyan ügy, ahol már késő lesz gondolkodni milyen panaszbejelentő rendszert használjanak.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo