Szerencsés Budapest

A lassan már két éve elfogadott filmtörvény célja, hogy kedvezőbb helyzetbe hozza a magyar filmipart és a filmes vállalkozásokat. A többek között adó-visszatérítést és beruházási adókedvezményt tartalmazó csomag, úgy tűnik, beváltja a hozzá fűzött reményeket: ez év augusztusáig háromszor annyi produkciót forgattak Magyarországon, mint 2004-ben.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az állami szerepvállalás hozzájárulhat ahhoz, hogy Magyarország igazi "filmgyárrá" váljon, hiszen eddig is minden rendelkezésre állt, kivéve a forgatáshoz elengedhetetlen stúdiókapacitást és a beruházásokhoz szükséges tőkét - állítja Sipos Kornél producer, a Laurinfilm vezetője, aki olyan filmek készítésében vett részt, mint az Underworld, az Én, a kém vagy a Boldog születésnapot.

- Szeptember végén, a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma által megrendezett Verseny és együttműködés a filmiparban című konferencián felszólalt a Magyar Fejlesztési Bank fejlesztésekért felelős vezérigazgató-helyettese, Aladics Sándor. Szerinte kétszáz-nyolcszáz filmes cég kaphat állami finanszírozású hitelt a következő két évben. A filmes szakma ilyen nagy számban érintett?

- Ennyien szerintem nem lesznek. Bár valószínűleg mindenki, aki hitelképes, kapva kap a lehetőségen, de a végén legfeljebb tíz-húsz erős filmgyártó cég marad. A televíziós piac más: ha egy vállalkozásnak szerződése van több műsorra, akkor érdemes beruháznia technikai eszközökbe. A filmeseknél ez nem így működik, hiszen nem tudni, mikor lesz a következő megbízás, megrendelés, ezért ők bérlik a technikai felszerelést. A kölcsönzéssel foglalkozó cégekkel együtt az MFB hitele körülbelül hetven-száz céget érinthet, habár a televíziós produkciók piacán ennél több, akár kétszáz vállalkozás is megélhet.

- A gyorsított értékleírás kevesebbeket érinthet, hiszen nem sok filmes vállalkozásnak van milliárdos beruházásra tőkéje.

- A gyorsított amortizáció elsősorban a sok adót fizető cégeket érinti, ilyen ma a magyar filmiparban nincs, de van a kereskedelmi televíziózásban. Azok a cégek viszont, amelyek ki tudják használni ezt a kedvezményt, ha így döntenek, filmipari fejlesztésekbe foghatnak.

#page#

- Így a magyar filmek gyártása is lendületet kaphat?

- Az állami szerepvállalás javulását egyelőre a filmgyártók érzik: a magyar filmipar, köszöni szépen, jól van. Ugyanezt viszont nem tudom elmondani a magyar filmről. A támogatási rendszer kaotikus. Filmkészítésre lehet pályázni a Magyar Mozgókép Közalapítványnál, a Magyar Történeti Filmalapítványnál, a Nemzeti Kulturális Alapprogramnál és az Országos Rádió- és Televízió Testületnél. Ahhoz, hogy egy film financiális háttere meglegyen, különböző intézményekhez tartozó kuratóriumi tagok tetszést kell elnyernie egy-egy pályázatnak. Tehát arról, hogy egy film támogatható-e, körülbelül hetven ember dönt, ha összeadjuk az összes szakkuratóriumi, kollégiumi, nagykuratóriumi tagok számát. Ez nonszensz. A beadott pályázatokat a magukat "megrendelőnek" képzelőknek - azaz a különböző intézmények kurátorainak - az ízléséhez igazítjuk, így akár minden alkalommal egy-egy új szinopszist kell beadnunk.

- De hát a kurátor nem megrendelő, nem?

- Nem az, de a kuratóriumi tagok azt gondolják, hogy ők tanácsot adhatnak abban, hogy egy filmnek, mondjuk, milyen legyen a vége.

- Ez azt jelenti, hogy például azt kérik a pályázótól, írja át a film végét?

- Igen, pontosan, dramaturgiai tanácsot adnak. Ez a pályázati rendszer úgy rossz, ahogy van. Mindehhez hozzájárul még, hogy a támogatások utólagos finanszírozásúak, ami azt jelenti, hogy nagyon nehéz likvid eszközként felhasználni őket.

- Nem lehet erre hitelt kapni?

- Lehet, de a bankok az állami garanciavállalásnak csak a hatvan-hetven százalékát finanszírozzák. Ugyanakkor áfát is kell fizetni. Így a magyar filmnek sem a támogatási rendszere, sem a finanszírozhatósága nincs azon a szinten, ami elvárható lenne. A reformmal pedig azért nem foglalkozik senki, mert a politika szerint konszenzus van: a támogató intézmények tartják a kapcsolatot a szakmai képviseletekkel, az egyetlen probléma a pénz. Az én megítélésem szerint ideológiai és közigazgatási reformra is szükség van. A kuratóriumi tagok egy korábbi rendszer struktúrájából jöttek: a Magyar Mozgókép Közalapítvány huszonhét alapítója alapjában véve alkotó, nem gazdasági alapon ítélnek.

A teljes cikk a Piac és Profit októberi számában.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo