Szálloda-felmérés: eltérő árak ugyanazért a hotelszobáért

A szállodák más-más árakon kínálják szobáikat a különböző értékesítési csatornákon, a kevésbé fejlett piacokon – így Magyarországon és Csehországban is – kisebb az eltérés.

A szállodák mindössze 2 %-a alkalmazza a foglalás módjától függetlenül ugyanazokat az árakat a szobákra. A KPMG 13 ország 310 szállodáját górcső alá vevő „The Global Hotel Distribution Survey 2004”című felmérése szerint a vizsgált szállodák döntő többsége aszerint határozza meg szobaárait, hogy azokat közvetlen értékesítési csatornákon (telefonhívás a szállodába, a hotel honlapja vagy a központi szállodai foglalások), vagy közvetett (internetes közvetítő ügynökségek vagy vállalati szobafoglalással foglalkozó ügynökségek) csatornákon foglalták-e le az ügyfelek.

Azon szállodák aránya is mindössze 15 %, amelyek legalább a közvetlen értékesítési lehetőségek között azonos árat kínálnak.

A régiókat tekintve az Egyesült Államok és Kanada szállodái képesek leginkább befolyásolni az árakat az egyes csatornákon keresztül. A KPMG felméréséből kiderül, hogy a közvetett értékesítési csatornákon keresztül az esetek 60 %-ában olcsóbban lehet szobát foglalni, mint a direkt csatornákat használva.

„Magyarországon és Csehországban nagyobb a közvetlen foglalások aránya – a térség országaiban kevesebb internetes utazási portál működik, illetve a működők is ritkábban foglalkoznak szobafoglalással. Ez az oka annak is, hogy ezeken a kevésbé fejlett piacokon a különböző értékesítési csatornákat tekintve egységesebbnek tűnnek a szobaárak” – magyarázza Andrea Sartori, a KPMG partnere.

A szakember szerint a legtöbb szálloda a közvetlen szobafoglalásra bíztatja az ügyfeleket, a gyakorlatban ez azonban nem mindig sikerül, hiszen a közvetítő ügynökségek gyakran olcsóbb árakat kínálnak, például korai, nagyszámú szobalekötések alkalmazásával.

A szállodák leginkább Nyugat–Európában, az Egyesült Államokban és Kanadában kényszerülnek versenyezni a számos, szobafoglalásokat közvetítő ügynökséggel. Az Egyesült Államokban ráadásul sok a különböző kedvezményeket kínáló utazási portál, ugyanakkor ott a szállodák az online közvetítőkkel szemben kedvezményes áraikkal előnyben részesítik a vállalati szobafoglalásokat közvetítő ügynökségeket.

A fejlettebb piacokon a szállodák arra törekszenek, hogy visszaszerezzék, illetve erősítsék a szobaárak feletti ellenőrzést. A Hilton International például a közvetlen foglalások népszerűsítése érdekében garanciát kínál arra, hogy a legolcsóbban így kaphat szobát vendégük. Ha a vendég mégis talál olyan csatornát, amelyen olcsóbban foglalhat szobát a szállodába, akkor a hotel azon az áron adja a szobát, sőt, 50 dolláros kedvezményt is felajánl. A szállodalánc azt reméli, hogy az akcióval 2007-re a jelenlegi 4 %-ról 20 %-ra növelheti a szállodai honlapon keresztül történő foglalások arányát.

Hasonló garanciát kínál ma már a legtöbb szálloda a közvetítő ügynökségekkel folytatott versenyben, ám a felmérés szerint ezek a garanciák csak ritkán érvényesíthetőek – a szállodáknak még sokat kell tenniük azért, hogy a szobafoglalási és értékesítési folyamatokat hatékonyan szervezzék és ellenőrizzék. „A vendégek inkább a közvetett csatornákat használják a jövőben is mindaddig, amíg nem lehetnek biztosak abban, hogy a szállodák garanciái a legolcsóbb árra valóban működnek” – hangsúlyozza Andrea Sartori.

A KPMG vizsgálatából az is kiderül, hogy az értékesítési csatornák versenyében egyre inkább az Internet válik a fő szobafoglalási eszközzé. A legolcsóbb árat a vizsgált esetek 35 %-ában online közvetítők, illetve 16 %-ában a szálloda saját honlapja kínálta.

Véleményvezér

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.
Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.
Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo