Szintén kedveltek a szórakoztató elektronika, ruházati cikk vagy bútor profillal rendelkező szaküzletek, amelyek adott termékből a lakosság jó egyharmada számára a fő beszerzési források.
A különböző bolttípusok között legnagyobb konkurenciával a barkács és hobbi termékekre, valamint a sportfelszerelésekre profilírozott szaküzleteknek kell megbirkózniuk. Legkevesebb vevő ugyanis ennél a két kategóriánál részesíti előnyben ezt a bolttípust.
Az eredményeket 1000 olyan egyén, főként háziasszony személyes megkérdezésével tárták fel, aki háztartásában a legtöbb bevásárlást bonyolítja le.
Az adatokat tartalmazó „Shopping Monitor” című tanulmány megállapítja: A többi bolttípushoz képest általában a szakbolt legnagyobb versenytársa a hipermarket. Kivétel a cipő és ruhanemű, amelynek jelentős vásárlási helyszíne a piac illetve utca. A bútornál pedig tartják magukat az áruházak.
Jelentős azoknak az aránya, akik szinte sohasem vásárolnak valamely termékcsoportból. Ez a válaszadók felénél is nagyobb mértékben mondható el a sportfelszerelésről, barkács- és hobbitermékről, továbbá bútorról.
Mivel a kutatást egyidejűleg három másik közép-európai országban is elvégezték 2001 végén, lehetséges az adatok nemzetközi összehasonlítása. Megállapítható, hogy Szlovákiához, Csehországhoz és Lengyelországhoz képest nálunk választják legkevesebben a szaküzleteket.
Szlovákiában például kiemelkedően magas arány, a megkérdezettek kétharmada veszi leggyakrabban szaküzletben a cipőt és ruhaneműt. De a felénél is nagyobb arány jut a játékot, lakásfelszerelést, elektromos háztartási készüléket árusító bolttípusra.
Csehországban szintén a válaszadók több mint fele számára a vásárlások leggyakoribb színhelye a
Lengyelországban a cipő és ruhanemű a két kiemelkedő kategória, amelyek leggyakoribb fő beszerzési forrása a szakbolt.
A napi fogyasztási cikkeknél a szakboltok csökkenő szerepe figyelhető meg. Csak a hús- és édességboltok kedvelőinek aránya nem csökkent a legelső, 1999-es felméréshez képest.
Leggyakrabban szakboltban vásárolja Magyarországon a megkérdezettek 26 százaléka a húst, 16 a friss zöldséget és gyümölcsöt, 14 százalék pedig a húskészítményt. Az édesség említési aránya már csak 8, a kenyér
Ha a többi bolttípust is nézzük, akkor a szakbolt legnagyobb versenytársa a 400 négyzetméteresnél, általában a lakóhely közelében található kis bolt, legalábbis a vásárlások gyakoriságát tekintve.
Szaküzletek és kis boltok
A szakboltok közül a cipőt, papírt-irodaszert/játékot és elektromos háztartási készüléket árusítók helyzete a legelőnyösebb. Ezeket a termékeket ugyanis a lakosság közel fele legtöbbször szakboltban szerzi be. Többek között ezt állapította meg a GfK Piackutató Intézet a vásárlási szokásokról.
Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?
Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia
2025. november 4., Budapest
Véleményvezér

Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott
Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter sokszor hadilábon áll a valósággal.

Dagad a magyar kémbotrány, Magyar Péter szerint valóban érkeztek magyar kémek Brüsszelbe
Nemzetközi botrány felé közeledünk?

Csak nálunk vannak árrésstoppok, mégis Magyarországon a legmagasabb a térségben az élelmiszerinfláció
Rejtélyes a magyar infláció.