Szaküzletek és kis boltok

A szakboltok közül a cipőt, papírt-irodaszert/játékot és elektromos háztartási készüléket árusítók helyzete a legelőnyösebb. Ezeket a termékeket ugyanis a lakosság közel fele legtöbbször szakboltban szerzi be. Többek között ezt állapította meg a GfK Piackutató Intézet a vásárlási szokásokról.

Szintén kedveltek a szórakoztató elektronika, ruházati cikk vagy bútor profillal rendelkező szaküzletek, amelyek adott termékből a lakosság jó egyharmada számára a fő beszerzési források.
A különböző bolttípusok között legnagyobb konkurenciával a barkács és hobbi termékekre, valamint a sportfelszerelésekre profilírozott szaküzleteknek kell megbirkózniuk. Legkevesebb vevő ugyanis ennél a két kategóriánál részesíti előnyben ezt a bolttípust.

Az eredményeket 1000 olyan egyén, főként háziasszony személyes megkérdezésével tárták fel, aki háztartásában a legtöbb bevásárlást bonyolítja le.
Az adatokat tartalmazó „Shopping Monitor” című tanulmány megállapítja: A többi bolttípushoz képest általában a szakbolt legnagyobb versenytársa a hipermarket. Kivétel a cipő és ruhanemű, amelynek jelentős vásárlási helyszíne a piac illetve utca. A bútornál pedig tartják magukat az áruházak.

Jelentős azoknak az aránya, akik szinte sohasem vásárolnak valamely termékcsoportból. Ez a válaszadók felénél is nagyobb mértékben mondható el a sportfelszerelésről, barkács- és hobbitermékről, továbbá bútorról.

Mivel a kutatást egyidejűleg három másik közép-európai országban is elvégezték 2001 végén, lehetséges az adatok nemzetközi összehasonlítása. Megállapítható, hogy Szlovákiához, Csehországhoz és Lengyelországhoz képest nálunk választják legkevesebben a szaküzleteket.

Szlovákiában például kiemelkedően magas arány, a megkérdezettek kétharmada veszi leggyakrabban szaküzletben a cipőt és ruhaneműt. De a felénél is nagyobb arány jut a játékot, lakásfelszerelést, elektromos háztartási készüléket árusító bolttípusra.

Csehországban szintén a válaszadók több mint fele számára a vásárlások leggyakoribb színhelye a
Lengyelországban a cipő és ruhanemű a két kiemelkedő kategória, amelyek leggyakoribb fő beszerzési forrása a szakbolt.
A napi fogyasztási cikkeknél a szakboltok csökkenő szerepe figyelhető meg. Csak a hús- és édességboltok kedvelőinek aránya nem csökkent a legelső, 1999-es felméréshez képest.
Leggyakrabban szakboltban vásárolja Magyarországon a megkérdezettek 26 százaléka a húst, 16 a friss zöldséget és gyümölcsöt, 14 százalék pedig a húskészítményt. Az édesség említési aránya már csak 8, a kenyér
Ha a többi bolttípust is nézzük, akkor a szakbolt legnagyobb versenytársa a 400 négyzetméteresnél, általában a lakóhely közelében található kis bolt, legalábbis a vásárlások gyakoriságát tekintve.

Véleményvezér

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban 

80 felett már nincs sok esélyünk.
A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben

A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben 

A francia elnök keményen beszólt az európai gazdaságpolitikának.
Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága

Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága 

A kormány tavalyi, többször módosított hiánycélja sem teljesült.
Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják

Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják 

Lassan mulatságba fullad a magyar elit kommunikációs vergődése.
Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben

Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben 

Nem álom, valóság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo