- Az infokommunikáció világában zajló konvergencia megkövetelte, hogy egységes szerkezetet alakítsunk ki az irányításban is. Aki a trendet követni akarja, ezen az úton kell mennie - hangsúlyozta az államtitkár előadása bevezetőjében és hozzátette: mind az államigazgatás, mind a szakma számára az egyik kulcskérdés, hogy a most elindult integrációban vajon tovább kell-e lépni, vagy sem. Baja Ferenc úgy véli, a hírközlés és informatika egy kézbe kerülésének csak akkor van értelme, ha ez nem öncélúan történik. Szerinte példaértékű, hogy a most lezajlott igazgatási koncentráció nem jelentett intézményi bővülést: mindössze egy 20-25 fős csapat irányítja a stratégia megvalósulását.
Az új stratégiáról Baja Ferenc elmondta, annak legfontosabb eleme, hogy egységes és megosztott. A legfontosabb kihívás évek óta - és ma is - a felzárkózás. Ehhez az erőforrásokkal való hatékonyabb gazdálkodásra, az alapszolgáltatások fejlesztésére, a hozzáférések kiterjesztésére és a részvétel bővítésére van szükség.
A célok elérése érdekében most az eddig külön élő stratégiákat - e-közigazgatás, e-gazdaság, digitális írástudás, szélessávú hozzáférés - egységesítették.
- Az első és legfontosabb stratégiai cél a közigazgatás hatékonyságának növelése. Az átszervezés hiánya gátja lehet ugyanis a további fejlődésnek. Az eddigi gazdálkodási rendszer is modernizálásra szorul, hiszen az ügyfélorientált szolgáltatási modell, amelyet szeretnénk megvalósítani, más típusú politikát követel. Az állampolgár saját élethelyzetére szeretne választ kapni egy kapun keresztül, az államtól közvetlenül, közvetítők beiktatása nélkül. A részterületek fejlesztési szinergiái elfogytak, a korszerű szolgáltatás egyértelműen az átfogó elektronikus ügyintézés megteremtését jelenti.
A stratégiai célok között az informatikáért felelős kormánybiztos említette még az állampolgárok felkészítését és bevonását a szolgáltatások minél szélesebb körű igénybevétele érdekében. Többek között képzési programokat és az infrastruktúra fejlesztését ígérte előadásában Baja Ferenc. Az átfogó stratégiában külön célcsoport a vállalkozások IKT fejlesztése is.
A kormánybiztos hangsúlyozta, a jövőhöz kell felzárkózni. Meg kell teremteni az infrastrukturális hátterét annak, hogy a központ és állampolgár közvetlen kapcsolatba léphessen. A tervezett osztott és egynemű stratégia alapvető célja, hogy az állampolgár komplett szolgáltatáscsomagokon keresztül egyre több funkciót egy helyen érjen el. Az infrastruktúrát meg kell nyitni a közszolgáltatók irányába, persze ehhez törvényi felhatalmazásokra is szükség van: a KET, az e-közigazgatásról szóló valamint az e-tértivevény módosításáról szóló törvényjavaslatok már a parlament előtt vannak.
A komplex stratégia megléte és a törvényi háttér kialakítása mellett a célok megvalósulásának fontos feltétele a források megteremtése. Ennek kapcsán Baja Ferenc elmondta: uniós forrásokból a szükséges pénzek rendelkezésre állnak és már a szerződések megkötése is elindult. 26,8 milliárd forint fejlesztési forrás szerződés alatt van, és több mint 60 milliárd forint befogadott pályázatról számolt be a kormánybiztos.
A digitális közműrendszerek fejlesztése kapcsán Baja Ferenc az állam és a piaci szereplők közös felelősségét hangsúlyozta. Ennek érdekében nagyon rövid időn belül megvalósuló szakmai párbeszédet sürgetett az államtitkár, aki szerint a szereplőknek nem a jelenlegi tortán kell viaskodniuk, hanem annak szélesítése érdekében kell lépéseket tenniük.
Baja Ferenc előadását letöltheti innen.