Stagnáló idegenforgalom (szeptemberi adatok)

A januártól szeptember végéig tartó időszakban 4,8 millió vendég 15 millió vendégéjszakát töltött el a kereskedelmi szálláshelyeken. Az előző év hasonló időszakához képest a vendégek száma 1%-kal emelkedett - derül ki a KSH adataiból.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A szállásdíjbevételek összességében 5%-kal nőttek, és 68,7 milliárd forintot tettek ki. A szállodák szobafoglaltsága átlagosan 49%-os volt. A Magyar Nemzeti Bank előzetes fizetésimérleg-adatai szerint az év elmúlt időszakában az idegenforgalomból 3350 millió euró bevétel származott, amely 19,3%-os növekedést jelent folyó áron és az aktuális árfolyamon számítva.

Január–szeptember időszakban a kereskedelmi szálláshelyek 2,5 millió külföldi vendége 9 millió vendégéjszakát töltött el. A vendégek és a vendégéjszakák száma egyaránt 3%-kal emelkedett az elmúlt év hasonló időszakához képest. Az átlagosat meghaladó mértékű növekedés figyelhető meg az öt- és a háromcsillagos szállodákban. A más típusú szálláshelyeken a tavalyihoz hasonlóan alakult a külföldi vendégek és vendégéjszakáik száma, eltekintve a turistaszállásokon regisztrált vendégszámcsökkenéstől és az ifjúsági szállókban tapasztalt 14%-os vendégszám-emelkedéstől. Az Európai Unióból érkező vendégek 6,5 millió vendégéjszakát töltöttek el a kereskedelmi szálláshelyeken. Az Ázsiából és Afrikából ideutazó vendégek 23, illetve 14%-kal több, ugyanebben az időszakban az amerikai kontinens államaiból érkezők 2%-kal kevesebb vendégéjszakát töltöttek hazánkban. Szeptember hónapban a szállodákban az amerikai vendégéjszakák 27%-os visszaesése figyelhető meg az előző év szeptemberéhez képest.

Szeptember végéig 2,3 millió belföldi vendég 6,1 millió vendégéjszakát töltött el hazánk kereskedelmi szálláshelyein, ami 1, illetve 3%-os visszaesést jelent a 2000. év hasonló időszakához képest. A forgalom nagy részét lebonyolító három-, kétcsillagos szállodák és panziók közül a háromcsillagos házakban a tavalyihoz hasonlóan alakult a vendégek és a vendégéjszakák száma, míg a kétcsillagos egységek és a panziók visszaesést regisztráltak. A belföldi vendégek és vendégéjszakáik száma a legnagyobb mértékben az egycsillagos szállodákban csökkent.

A harmadik negyedév végéig a Balaton-parton a kereskedelmi szálláshelyek vendégeinek és vendégéjszakáinak száma 2-2%-kal csökkent a 2000. év hasonló időszakához képest. A külföldi és a belföldi vendégéjszakák számát vizsgálva megállapítható, hogy a külföldi vendégéjszakák visszaesése 1%-os, míg a belföldieké 4%-ot tett ki. Az üdülőkörzet szállodái szintén a vendégforgalom visszaesését regisztrálták. Az összességében közel 28 ezer férőhellyel rendelkező szállodákban a vendégek száma 4, a vendégéjszakák száma 3%-kal csökkent az év első kilenc hónapjában. A Balaton a három nyári hónapban (június–augusztus) 32%-ot, az első három negyedév egészében egynegyed részt képviselt az összes szállodai vendégforgalomból.
A szállodák szobakihasználtsága a szeptember végéig tartó időszakban átlagosan 49%-os volt. A legmagasabb foglaltságot továbbra is a négy- és az ötcsillagos szállodákban mérték. Budapesten 4%-kal esett vissza a szállodák kihasználtsága szeptember hónapban az előző év szeptemberéhez képest. A négy- és ötcsillagos fővárosi szállodák kihasználtsága 7, illetve 8%-kal volt alacsonyabb, mint tavaly szeptemberben.
Az év első kilenc hónapjában 68,7 milliárd forint szállásdíjbevételt realizáltak a kereskedelmi szálláshelyek, 5%-kal meghaladva az elmúlt évi értéket. A belföldivendég-forgalomból származó bevételek növekedése átlagosan 8%-os volt.

Szeptember végéig a kereskedelmi szálláshelyek vendéglátásból és egyéb szolgáltatásokból származó bevételei egyaránt nagyobb mértékben növekedtek, mint a szállásdíjbevételek, és együttesen 48,8 milliárd forintot tettek ki.
Egy kiadható szállodai szobára 1,5 millió forint szállásdíjbevétel jutott , 2%-kal meghaladva az előző évi bevételt. Az egy vendégéjszakára jutó szállásdíj összességében 4500 forint volt.
A kereskedelmi szálláshelyek és a vendéglátás együttes bevételei az év első nyolc hónapja alatt 2%-kal bővültek, miközben a szálláshely-szolgáltatás és a vendéglátás együttes fogyasztói árai 14,4%-kal növekedtek.

A vizsgált hónapokban 24,3 millió külföldi látogató érkezett Magyarországra, 2%-kal több, mint az elmúlt év azonos időszakában. A volumenében jelentős osztrák, német és horvát beutazások száma csökkent, míg a Romániából, Jugoszláviából és Ukrajnából érkezők száma növekedett. Az Európai Unióból 7,4 millióan lépték át a határt.

A repülőgéppel érkező külföldi látogatók száma szeptember hónapban 17%-kal esett vissza a tavalyi év azonos hónapjához képest.

A magyar állampolgárok határátlépéseinek száma 1%-kal növekedett, és meghaladta a 8,5 milliót. A legjelentősebb forgalmat lebonyolító osztrák határszakaszon 5%-kal nőtt a határátlépések száma. A külföldre látogató magyarok száma legnagyobb mértékben a szlovén és a horvát határszakaszon esett vissza.

Véleményvezér

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.
Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.
Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek

Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek 

A lengyelek hírét sem hallották az ukrán maffiának.
Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja

Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja 

Okosabbak maradtak volna, ha csendben maradnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo