Stagnál a magyar gazdaság

Az év elején a termelő ágakban a múlt évi enyhe gazdasági élénkülés – a szolgáltató ágakkal ellentétben – stagnálásba ment át. Az összességében lassú gazdasági növekedés a külső és belső pénzügyi egyensúly romlása mellett valósult meg - derül ki a KSH összefoglaló jelentéséből.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

űSAz I. negyedévben mind a foglalkoztatottak, mind a munkanélküliek száma emelkedett. A reálkereset január–februárban 15,4%-kal nőtt a múlt év azonos időszakához képest.

A februári adatok azt mutatják, hogy a termelő ágazatokban a múlt év második felében meginduló lassú gazdasági élénkülés stagnálásba ment át. Az ipari bruttó termelés – a szezonális hatásoktól és a munkanapok eltérő számától megtisztított index alapján – januárban és februárban is lényegében a múlt év végére kialakult szintet közelítette. Az első két hónap ipari termelését az előző év azonos időszakához mérve 3%-os növekedés mutatkozik. Ennek értékelésénél nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a februári szokatlanul kemény tél miatt a villamosenergia-, gáz-, gőz-, vízellátás ágazat teljesítménye több mint 20%-kal haladta meg a tavaly februárit. A feldolgozóipar, ahol az előbbi hatás nem érvényesült, 2%-kal növelte január–februári termelését a tavalyi alacsony szinthez képest. A 2%-os növekedésben az exportnak kizárólagos szerepe volt (4,8%), ugyanakkor a belföldi piacon a feldolgozóipar továbbra sem tudta növelni eladásait, de még megtartani sem. (Január–februárban a csökkenés 3%-os volt.) A belföldi értékesítésen belül a fogyasztási cikkeket gyártó ágazatok eladása közel 4%-kal esett vissza, vagyis a gyorsan növekvő fogyasztói kereslet továbbra sem gyakorolt húzó hatást a belföldi termelésre. A lakossági kereslet inkább az importeredetű termékek felé fordult, amiben a forintnak a tavaly ilyenkorihoz viszonyított erősödése is fontos szerepet játszott.

Az egyes feldolgozóipari ágazatok teljesítménye rendkívül nagy szóródást mutat az átlag körül. A 14 ágazat közül ötben emelkedett, kilencben csökkent a termelés az előző év azonos időszakához képest. Az 5 fejlődő ágazat között van a három gépipari ágazat, a kohászat és a vegyianyag-, vegyitermék-gyártás. Az ún. könnyűipari ágazatok mindegyikében folytatódott a termelés visszaesése.

Az építőipar teljesítménye a tavalyi rendkívül magas szinthez képest januárban stagnált, februárban csökkent. A februári termelés-visszaesés elsősorban a rendkívül kedvezőtlen időjárás következménye.

Mezőgazdasági termékekből az év első két hónapjában 2,5%-kal többet vásároltak fel, mint tavaly. A növénytermesztés eladásai csökkentek, az állattenyésztéshez kapcsolódó értékesítés pedig nőtt.

A szolgáltató ágazatok teljesítményére csak negyedéves adatok állnak majd rendelkezésre. A kapcsolódó információk azonban azt jelzik, hogy az idetartozó ágazatok jelentős részében számottevő teljesítménynövekedés várható. Erre utal a kiskereskedelmi forgalom volumenének mintegy 10%-os növekedése (jármű- és üzemanyag- eladással együtt). Növekedésre lehet számítani a pénzügyi tevékenységet végzők és az ingatlanügyletekkel kapcsolatos szolgáltatások teljesítményében is. Ezen túlmenően a nem piaci jellegű szolgáltatások (igazgatás, oktatás stb.) területén is – a magas béremelésekkel összefüggésben – a hozzáadott érték növekedésére számíthatunk. Az év elejére jellemző lassú gazdasági növekedés a külső és belső pénzügyi egyensúly romlása mellett valósult meg.

A január–februári külkereskedelmi forgalom – euróban mérve – kissé mérséklődött. (Az eddigi tapasztalatok alapján az utólagos korrekciók számottevően módosíthatják az előzetes adatokat.) Szakértői becslések szerint a korrigált export 1%-kal kisebb, mint tavaly január–februárban volt, az import pedig közel azonos a múlt évivel. Az áruforgalom – euróban mért – negatív egyenlege emelkedett.

A folyó fizetési mérleg kéthavi hiánya – az MNB adatai szerint – számottevően nőtt (az idei 674 millió eurós hiány több mint másfélszerese a tavalyinak). Az egyenlegromlásban az áruforgalom, a szolgáltatások külkereskedelme és a növekvő kamatfizetési kötelezettség egyaránt szerepet játszott. Az államháztartás konszolidált hiánya az I. negyedévben a tavalyi magas szintet valamivel túllépte, a nem konszolidált bevételek 13,7%-os, a kiadások 14%-os növekedése mellett.

A foglalkoztatottak aránya az I. negyedévben átlagosan kissé (0,4 százalékponttal) javult, ezzel egyidejűleg a munkanélküliségi ráta ugyancsak emelkedett (5,8%-ról 6,4%-ra). A látszólag ellentétes folyamatok magyarázata az, hogy a gazdaságilag nem aktív népesség aránya tovább csökkent. A bérkiáramlás – az előző évben meghozott döntések áthúzódó hatása következtében – továbbra is magas, bár a növekedési ütem februárban számottevően mérséklődött. A reálkereset januárban 18%-kal, februárban 13%-kal haladta meg az előző év azonos hónapjában mért szintet.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo