Nem véletlen, hogy neves gazdaságkutatók az eladósodás növekedésére, a magas reálbér-növekedés veszélyeire, az inflációs spirál újbóli beindulására hívják fel a kormány figyelmét. Július elején ugyanis – amikor éppen több mint 200 milliárd forint szétosztásáról szavaztak a honatyák – kiderült, hogy az előzetes adatok szerint a folyó mérleg hiánya május végén majdnem a duplája volt, mint 2001-ben, az államháztartásé pedig június végén majdnem a háromszorosa az egy évvel korábbinak; s a GDP első negyedéves alakulása is csalódottságot keltett elemzői körökben. Ezzel együtt a parlament koalíciós többsége elfogadta a több mint tíz törvény módosítását tartalmazó – egyébként a kétéves költségvetési törvény módosítása elnevezésű – legújabb salátatörvényt. Az ígéretek végrehajtása idén csaknem bruttó 220 milliárd forint költségvetési kiadási többletet jelent, mintegy 60 milliárd forint azonban adó- és járulékbevétel formájában ebből visszakerül az államkasszába.
Szja-változások
A törvénymódosítások közül a vállalkozókat leginkább a személyi jövedelemadóról (szja) szóló törvény változása érinti, feltéve, ha vannak alkalmazottaik. Az egyéni vállalkozók és a társas vállalkozásokkal tagi jogviszonyban lévő magánszemélyek – például bt.-beltag vagy egyszemélyes kft. magánszemély tagja – számára ugyanis az szja-teher az átlagkereset alatt sem változik, mivel továbbra sem jár nekik az alkalmazotti kedvezmény (ennek mértéke is változott). Így, ha például minimálbéren vannak bejelentve, továbbra is nettó 37 ezer 750 forint a jövedelmük, szemben minimálbéres saját alkalmazottaikkal, akik nettó 43 ezer 750 forintra számíthatnak.
Ugyancsak az szja-törvényt érinti, hogy januártól visszamenőleg a családi kedvezmény egy eltartott esetén havi 3000, két eltartott esetén havi 4000-4000, három és minden további eltartott esetén személyenként havi 10 ezer forint.
Egy szocialista képviselő javaslatára módosították az alkalmi munkavállalói könyvvel történő foglalkoztatásról szóló törvényt is, megkönnyítve az alkalmi munkások legális alkalmazását.
Költségvetés és államháztartás
A 2000 decemberében elfogadott kétéves költségvetési törvény “köszönő viszonyban sincs” a 2002-ben megvalósuló gazdasági folyamatokkal, éppen ezért alaposan átszabták az idén várható bevételi és kiadási előirányzatokat. Szinte valamennyi adóbevételi előirányzat módosult, s a kiadásoknál is hasonló tendencia érvényesült. Mintegy 10 százalékkal több bevételt várnak társasági adó jogcímen; ugyanezen adónem pénzintézetektől remélt összegét mintegy 10 milliárd, a fogyasztásiadó- és a jövedékiadó-bevételi terveket közel 20 milliárd forinttal növelték. Az szja-ból csaknem 90 milliárd, az áfából több mint 74 milliárd forint többletbevételt várnak.
Az előző ciklusban az államháztartási bevételeket rendre alultervezték, majd a keletkező többletekről a kormány az Országgyűlés felhatalmazása nélkül döntött. Annak érdekében, hogy ez a gyakorlat a jövőben ne forduljon elő, az államháztartási törvény módosítása értelmében ezentúl akkor is pótköltségvetést kell a kormánynak az Országgyűlés elé terjesztenie, ha év közben a központi költségvetés, a társadalombiztosítási alapok és az elkülönített állami pénzalapok együttes egyenlegeinek a költségvetési törvényben megállapított összege eltér a jóváhagyottól legalább ezek összesített kiadási főösszegének 5 százalékával.
Banki törvények
Módosították a jegybanktörvényt is. Többek között bővítették a kormány árfolyamrendszerrel kapcsolatos jogait: az árfolyamrendszerről és annak valamennyi jellemzőjéről, így különösen a sávszélességről, a középárfolyamról és a valutakosár összetételéről a kormány a Magyar Nemzeti Bankkal egyetértésben dönt. Kineveztek egy felügyelőbizottságot, amelynek tagjait az Országgyűlés és a pénzügyminiszter jelöli ki.
A Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Rt. működésének átláthatóbbá tétele érdekében az állami fejlesztési, beruházási feladatok megvalósítása során az MFB – valamint az olyan gazdasági társaság, amelyben ellenőrző részesedéssel rendelkezik – köteles a közbeszerzési törvény előírásait alkalmazni, továbbá külföldi forrás bevonásához pénzügyminiszteri egyetértés szükséges. A jövőben erősödik fejlesztési banki szerepe, viszont a befektetési portfólióját leépítik; első lépésként e befektetéseket vagyonkezelésre átadják az ÁPV Rt.-nek.
Agrárium
A termőföldről szóló törvény módosítása során több fogalmat pontosítottak, s bővítették az elővásárlásra jogosult helyben lakók körét. Korlátozták a belföldi magánszemély által megszerezhető termőföld mennyiségét. Újabb termőföld tulajdonjogát nem szerezheti meg az, aki ezáltal – közeli hozzátartozójával együtt – az adott településen lévő földmennyiség egynegyedével vagy ezer hektárt meghaladó területtel rendelkezne. Módosultak az elővásárlási jog szabályait, s a jövőben a Nemzeti Földalap Kht. által kötött haszonbérleti szerződések 20 évre szólnak. Új kategória a szívességi földhasználat.
A kisebb szőlő- és bortermelők számára sok bosszúságot, rengeteg adminisztrációt jelentett a jövedékiadó-törvény. A kormány eredeti javaslata – a feketegazdaság esetleges erősödésének megakadályozása érdekében – még csupán csökkentette volna a szőlőtermelők adminisztrációját, ám a szocialista képviselők javaslatára az Országgyűlés úgy döntött: ezek a szőlőtermelők augusztus elsejétől már ne tartozzanak a jövedékiadó-törvény hatálya alá. Az egyszerűsített boradó-raktáraknak – vagyis a kistermelőknek– évente a korábbi négy alkalom helyett már csak kétszer kell adóbevallást készíteniük, s ugyancsak kétszer kell a vámhatóságnak az elszámolásukat benyújtaniuk.
A palackos borok zárjegyét eltörlik, miként a kannás kiszerelésű borokét is, ám ez utóbbiak pótlására hivatalos zárat vezetnek be jövő januártól, s ekkortól a vendéglátóegységek számára kötelezővé teszik a napi nyilvántartás vezetését a bor mellett az alkoholtermékekre és az egyéb italokra is. A nyilvántartást a vámhivatal hitelesíti. A nyomtatványon naponta – több műszakos üzemelés esetén műszakonként – fel kell jegyezni a beszerzett és az értékesített mennyiséget, illetve a zárókészletet. A beszerzést szállítónként és a telephely feltüntetésével kell kimutatni. Az adminisztrációs terhek tehát jövőre a vendéglátósok számára növekednek, a szőlőtermelők viszont már augusztustól jobban járnak.
A kormány, úgy tűnik, igyekszik megvalósítani a koalíciós pártok széles rétegeket érintő választási ígéreteit. Ősszel remélhetőleg sor kerül a vállalkozóknak megígért, széles körű, kedvező intézkedésekre is.
Megjelent a Piac és Profit magazin 2002. július-augusztusi számában
Salátaszezon
A közalkalmazottak, a nyugdíjasok, az egyetemisták, a gyermekes családok érdekében is több kedvező intézkedést hozott a Medgyessy-kormány javaslatára az Országgyűlés a legújabb „salátatörvényben”, amelyben kifejezetten a vállalkozói szektor számára kedvező szabályok egyelőre nincsenek. Az ígéretek szerint azonban ősszel már ők is sorra kerülnek.
Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!
Találkozzunk személyesen!
2024. november 21. 16:00 Budapest
Véleményvezér
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben
Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát
Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba
Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
A Jobbik volt elnöke megerősítette Magyar Péter állítását, hogy a Fidesz titkosszolgálati eszközöket is használ az ellenzék lejáratására
Régi-új szereplő jelent meg a belpolitikai porondon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten
Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt
A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.