A közzétett új szabályzat kidolgozásától és bevezetésétől a fogyasztók védelmének erősítését reméli a hatóság.
A rendelkezés szerint a fogyasztók ezentúl a leszámlázott időszakkal azonos időtartamú haladékra jogosultak a villanyszámla kifizetésnél, amennyiben a szolgáltató késve állította ki a számlát. A védelemre szoruló fogyasztók esetében legalább három hónapos haladékot kell biztosítani a törlesztésre, a szolgáltató pedig nem számolhat fel késedelmi kamatot.
Az intelligens mérőórákkal rendelkező fogyasztóknak joguk van (a napszaktól függő) dinamikus díjszabású szerződést kötni, a szolgáltatónak pedig jelszóval védett, ingyenes internetes fiókhozzáférést kell biztosítani számukra, ahol valós időben bármikor ellenőrizhetik pillanatnyi és összesített fogyasztásuk mennyiségét és díjszabását.
A villamosenergia-szolgáltatóknak ezentúl útmutatót is kell mellékelniük a számlán szereplő tételek értelmezéséhez. Ennek - a magyarázatokon kívül - összehasonlító grafikonokat is kell tartalmaznia az adott fogyasztó által az előző év azonos időszakában, illetve az utóbbi három évben elhasznált villanyáram mennyiségét és árát illetően.
Az ANRE-hez tavaly csaknem 40 ezer lakossági panasz érkezett az áram- és gázszolgáltatók ellen, 64 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A hatóság múlt heti közleménye szerint a panaszok túlnyomó többsége a számlák rendszertelen és áttekinthetetlen kiállítására, a mérőórák rendszeres leolvasásának elmulasztására vonatkozott. A panaszosok szerint a szolgáltatók a rendszertelen számlázással tudatosan próbálják kijátszani az árkompenzációról és árkorlátozásról szóló kormányzati intézkedéseket.