Repülőtér tervek az üzleti szférának

Pénzzel is hajlandó támogatni a gazdasági tárca a hazai kereskedelmi légiforgalom fejlesztését: számos honi település határában záros határidőn belül landolhatnak az üzleti élet szereplői, illetve a turisták. Több helyen az infrastruktúrát úgy is értik, hogy logisztikai és ipari parki beruházásokkal egészítik ki a légi kikötőket.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A gazdasági életben fontos szerepet betöltő regionális légiforgalmi szolgáltatás és az ehhez szükséges regionális repülőtér-hálózat nyugat-európai gyakorlatát etalonnak tekinti a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium. Éppen ezért befektetői, beruházói információs rendszere, valamint a légiközlekedéssel kapcsolatos szakmai irányítói feladatai segítségével minden lehetséges módon támogatja e közlekedési ág infrastruktúrája bővítését, korszerűsítését. A fejlesztések elsősorban a repülőtéri szolgáltatások színvonalának emelésére összpontosulnak, amelyek a repülőtereken a szilárd burkolatú futópálya építését, kultúrált utasforgalmi épület, valamint közutak, illetve vasúti kapcsolat kiépítését foglalja magába. A tervezett infrastrukturális és technikai fejlesztések megvalósításával a repülőterek magas színvonalú szolgáltatások nyújtására lesznek képesek.

A repülőterek fejlesztésével párhuzamosan lehetőség nyílik logisztikai központok, ipari parkok kiépítésére. Az ipari parkkal egybekapcsolt objektumok a különböző ipari ágazatokat reprezentáló – a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium által a regionális gazdaságfejlesztés elősegítése érdekében kidolgozott – úgynevezett klaszterprogram megvalósítására is lehetőséget nyújthat. A turisztika fejlődésében a megfelelő szolgáltatást kínáló repülőterek jelentős szerepet tölthetnek be, különösen azokban a régiókban, ahol a közúti, illetve vasúti megközelítés nem megfelelő szintű. Egyéb kapcsolódó beruházások összességében pótlólagos tőkebevonást eredményezhetnek.

A légi kikötő fejlesztések két módon valósulhatnak meg. Az egyik csoportba azon repülőterek fejlesztése tartozik, amelyek az egész nemzetgazdaság számára fontosak. Az Európai Unióban alkalmazott gyakorlat szerint 2-300 kilométerenként szükséges, elsősorban az adott régió kiszolgálását végző repülőtér-hálózat kiépítése, amelyek fejlesztéshez, működtetéséhez központi források bevonása szükséges (Ferihegy, Sármellék, Debrecen). A másik csoportba a szűkebb területek, helyi érdekek kiszolgálása érdekében működtetett légi kikötők tartoznak. Ezek fejlesztését és működtetését teljes egészében saját – azaz önkormányzati, kistérségi, vállalkozói - forrásból kell megvalósítani. Mivel a regionális repülőterek alaptevékenysége – legalább is a több évre kiterjedő „bevezetési” időszakban – nem nyereséges, a fejlesztés és az üzemeltetés finanszírozása a vállalkozói szférának és a helyi önkormányzatoknak nehézségeket okozhat. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium ezért a repülőterek fejlesztéséhez szükséges lehetőségek felkutatásában segítséget nyújt az önkormányzatoknak és szerepet vállal az ilyen irányú tevékenységek koordinálásában.



Az ország nemzetközi kereskedelmi repülőtereink (Budapest-Ferihegy, Debrecen és Sármellék) fejlesztése mellett nagyon fontos még Győr-Pér, Pécs-Pogány, Nyíregyháza, Szeged, Békéscsaba, Budaörs, Fertőszentmiklós, Miskolc, valamint Siófok-Kiliti repülőterének a regionális légiforgalomba való bekapcsolása is. Ezen repülőterek esetében komplex hasznosítás valósítható meg és mind logisztikai, mind turisztikai szempontból jelentős forgalomra számíthatnak. A debreceni repülőtéren, a város önkormányzata finanszírozásában, több százmillió forint értékű beruházás keretében befejeződött a műszeres leszállító rendszer és

a hozzá tartozó fénytechnika telepítése, amelynek üzembe helyezése megtörtént. Az év első felében várható az utasforgalmi épület és az irányítótorony rekonstrukciójának befejezése. A sármelléki repülőtéren a legszükségesebb fejlesztések megvalósítására a 2004. évi költségvetésből 300 millió forintnyi támogatás fordítható. A pénzből a légiközlekedés biztonságát és védelmét szolgáló beruházásokat valósítanak meg. Győr-Pér nyilvános repülőtér fejlesztése, korszerűsítése példa értékűnek tekinti a gazdasági tárca. A mintegy 4 millió eurós beruházás a Phare, az Audi Motor Hungária Kft., valamint helyi és regionális források bevonásával valósult meg. Taszár közös felhasználású katonai-polgári repülőterén a közelmúltban megtörtént a polgári terminál műszaki átadása és rövidesen várható a szilárd burkolatú futópályát összekötő gurulóút és a háromgépes állóhely átadása is. A Pécs-Pogány repülőtéren novemberben adták át a szilárd burkolatú pályát és a forgalmi előteret. Békéscsabán befejeződött a forgalmi épület és a torony felújítása, átalakítása. A Zalaegerszeg-Andráshida repülőtér fejlesztésére a közelmúltban jelentkezett a Flextronics International Kft. A tulajdonos zalaegerszegi önkormányzat fejlesztési kérelmére igent mondott a Polgári Légiközlekedési Hatóság. A Kecskeméthez közeli Jakabszállás nem nyilvános repülőtér teljesen magánbefektetők által megvalósuló fejlesztéséhez a kormány előzetes egyetértését adta, így lehetővé vált az eddig elkészült beruházások használatba vétele és a fejlesztés folytatása. A börgöndi repülőtér 2001. novemberében került az önkormányzat tulajdonába. Jelenleg az Albatrosz Repülő Egyesület az üzembentartó. Elsősorban sport és kiképzési célú repülések folynak a repülőtéren. Több befektető – legutóbb a Wiggins Ltd. – jelezte már érdeklődését a repülőtér fejlesztésére.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo