Recesszió 2009: mélypont közeleg

A világgazdaság, s ezzel Magyarország 2008. III. negyedévében pénzügyi-gazdasági-bizalmi válságba került. A 2009. I. negyedévi adatok világszerte rosszabbak a korábbi prognózisoknál, ami májusban a nemzetközi intézményeket is idei előrejelzéseik negatívabbá tételére késztette. Ugyanakkor a világot jellemző mély pesszimizmus és piaci pánik április-májusban enyhült. A bizalmi indexek az EU-ban és Magyarországon továbbra is nagyon kedvezőtlen kilátásokat tükröznek, de kissé javulnak. Miközben a magyar gazdaság teljesítménye idén 6,5% körüli mértékben esik, a külső egyensúly látványosan javul, a belső pedig megfelel a nemzetközi követelményeknek. A recesszió mélypontja a III. negyedévben várható, gyors kilábalás azonban sehol sem valószínű.

Sanyarú 2009 

Magyarországon a GDP az I. negyedévben 6,7%-kal csökkent, ezen belül a magágazatok (az agrárium és  közszolgáltatások nélküli GDP) 9%-kal, vagyis az átlagosnál is nagyobb mértékben. A szolgáltatások - a kereskedelem kivételével - az átlagosnál kevésbé estek vissza. A beruházások 7,7%-kal, a háztartások végső fogyasztása 5,9%-kal (ezen belül a vásárolt fogyasztás 7,3%-kal) volt kisebb az egy évvel korábbinál. A foglalkoztatási és bérfolyamatok fokozatosan alkalmazkodnak a recesszióhoz. Az elbocsátásokról nincs statisztika, de azok bizonyosan bőven 100 ezer feletti dolgozót érintettek, eleinte főleg a feldolgozóipari exportszektorokban, később a nagy és közepes szolgáltató cégeknél is. Egy részük külföldi volt (ők többségben hazamentek), további részük elhelyezkedett, illetve nyugdíjba ment. Végülis 2009 február-áprilisában a foglalkoztatottak száma csaknem 85 ezerrel volt kevesebb, mint egy éve. A munkanélküliségi ráta 9,9%-ra emelkedett (a 2008 végi 8%-ról, illetve az egy évvel ezelőtti 7,7%-ról). A regisztrált munkanélküliek száma 60 ezerrel nőtt (érdekeltek a regisztrációban), a munkaerő felmérés szerint (amely a szürke munkavégzést is kiszűri) viszont csak 10 ezerrel.

Öröm az ürömben: Kitörési pont Magyarországnak
A számos mutató alapján az elmúlt években sereghajtónak bizonyult Magyarország 2009-2010-ben egyensúlyi szempontból az európai középmezőny élére kerül. Ennek megőrzése, illetve további strukturális reformok végrehajtása esetén a válság utáni időszakra viszonylag kedvező versenyképességi és növekedési pozícióba hozhatja magát.

A kisvállalkozások tevékenysége érdemben szürkült. A bruttó átlagkeresetek az I. negyedévben a versenyszektorban 4,8%-kal emelkedtek. A költségvetési szektorban a februári-márciusi bérkiáramlás összességében stagnálást jelez. Végeredményben a reálkereset 2,7%-kal csökkent az I. negyedévben. A lakosság mérsékli halasztható és/vagy hiteligényes fogyasztását, így leginkább a tartós fogyasztási cikkek vásárlását. Ezért GDP-arányos nettó megtakarítási rátája emelkedik. 2009. I. negyedévében a hiteltörlesztés már meghaladta az új hitelfelvételt. A fogyasztási hitelfelvét 1/6-ára, a lakáscélú 1/3-ára esett vissza. Az első négy hónapban 6 ezer lakás kényszerértékesítésére került sor, de a hitellel rendelkezők óriási többsége vagy normálisan törleszt, vagy megállapodott az átütemezésről. A válság kitörésétől 2009. április végéig a lakosság kb. 600 milliárd forint vagyonvesztést szenvedett el a tőzsdei részvényeken és a befektetési jegyeken. Ez éves jövedelmének 6-7%-a.

Költségvetés, gazdaságélénkítés

Az első öt hónapban az államháztartás bevételei a tervezett jelentős növekedés helyett csak stagnáltak, s a hiány elérte az éves GDP 2,2%-át. A kormány az év során egyrészt több lépcsőben kiadáscsökkentésekről döntött, másrészt előbb 2,9%-ra, majd - a nemzetközi szervezetekkel egyeztetve - 3,9%-ra emelte a hiánycélt. A kormányváltás jelentős strukturális reformok megkezdésével járt a nyugdíj- és a szociális támogatási rendszerben, illetve átrendezésekkel az adórendszerben. Az év első öt hónapjában az infláció 3,2% volt. Májusban - részben időjárási okokból, de részben a tartósan gyenge forint miatt - 3,8%-ra ugrott az infláció. A forint euróhoz viszonyított árfolyama a 2008 végi 265-ről március elejére 317-re gyengült, majd május végére 275-285 közé erősödött. Ilyen körülmények között a jegybanki alapkamat - amely a 2008 októberi 11,5%-os csúcsról január közepére 9,5%-ra csökkent - hónapok óta változatlan. A forint erősödése mellett május végére, a magyar állampapírok piaci hozama csökkent, a BUX - nagyon alacsony szintről -, de látványosan erősödött. A magyar gazdaság iránti bizalom valamelyest javult, de még nagyon törékeny. 

A GKI konjunktúra-index
szezonális hatásoktól megtisztított értéke 2008 júliusától 2009 áprilisáig romlott, ezen belül október óta zuhant, majd az áprilisi stagnálás után májusban és júniusban érzékelhetően javult. Ez az üzleti szférára és a fogyasztókra is jellemző. A magyar gazdaság reálfolyamatai 2009-ben beleillenek az európai recessziós trendbe. Egyensúlyi szempontból azonban a magyar folyamatok kissé eltérnek a nemzetközi tendenciáktól, mert az államháztartás hiánya alig nő, a külső finanszírozás számottevően esik, viszont az infláció a II. félévtől gyorsan emelkedik. Magyarország a kiszáradt külső finanszírozás és az erre válaszként felvett IMF-EU hitel nyomán nem reagálhatott a válságra erőteljes expanzív fiskális, monetáris és jövedelem-politikával, csak egyensúlyi helyzetének általános javításával, s azon belül kisebb élénkítő, átrendező lépésekkel, illetve a szerkezeti reformok felgyorsításával. Ennek megfelelően a költségvetési politikában fordulat következett be. A kieső államháztartási bevételek miatt (2008 októberétől) a GDP kb. 3%-ára rugó kiadáscsökkentő lépésekre volt szükség. Az évközi tb-járulék és szja-teher mérséklést a fogyasztást terhelő adók emelése, azaz adó-átcsoportosítás teszi lehetővé. A 2010-re elfogadott, illetve tervezett intézkedésekkel folytatódik a foglalkoztatás közterheinek és a kiadásoknak a mérséklése. A 2009-2010. évi adóváltozások összességében a munkaadók és a közepes jövedelmű munkavállalók javára csoportosítanak át forrásokat a többi jövedelemtulajdonos, illetve általában a fogyasztók és (az ingatlanadó elfogadása esetén) a vagyonosok rovására.

A világ nagy országai fiskális és monetáris expanzióval hatalmas összegeket költenek bankmentésre, államosításra, fogyasztói keresletnövelésre, a foglalkoztatás megőrzésére és a szociális válság elkerülésére. Ennek nyomán 2009 késő tavaszán a szabadesés minden bizonnyal végetért, a pénzügyi rendszer összeomlását sikerült elkerülni. A költségvetési hiányok és az államadósságok viszont drasztikusan emelkednek. A válságból való kilábalás valószínűleg az USA-ban, Kínában és Indiában kezdődik meg, esetleg már idén. Az előző negyedévhez viszonyított pozitív növekedési adattal az EU-ban és Magyarországon legkorábban 2010 első felében lehet számolni. Az EU összevont GDP-je 2009-ben várhatóan 4,5%-kal, Németországé 6%-kal csökken. Az új közép- és kelet-európai EU-tagországok közül 2009-ben különösen súlyos recesszió fenyeget a balti köztársaságokban. A válsággal szemben a kiterjedt belső piaccal rendelkező és szigorú fiskális politikát folytató Lengyelország mutatja a legnagyobb ellenállást. Az eurót bevezető Szlovákiának jobb a pénzügyi stabilitása, regionális versenyképessége azonban a környező országok devizájának leértékelődése miatt jelentősen romlik. Magyarország és Lettország után további új EU-tagállamok (pl. Románia, Bulgária és Litvánia) szorulnak rá az IMF és az EU segítségére.

Az amerikai tőzsdeindexek a 2009 márciusi mélyponthoz képest 25-30%-ot emelkedtek. Lehet azonban, hogy ez még nem a reálgazdasági fellendülést jelzi előre, hanem csak részvénypiaci korrekciót tükröz, illetve az agresszív globális fiskális expanzióhoz fűződő várakozásokból táplálkozik. Az USA GDP-je idén 3,5%-kal esik, de az utolsó negyedévben már esetleg kissé emelkedik. Az államháztartás hiánya a GDP 12%-a körül lesz. Tavasszal a Fed 0,25%-ra, az Európai Központi Bank 1%-ra mérsékelte irányadó kamatlábát. További kamatlábcsökkentésre nincs tér. A recesszióban szokásos körülményekhez képest a finanszírozási feltételek szigorúak, a tőke- és hitelpiacok alig működnek, a likviditás a jegybankokba áramlik. Ezen a jegybankok nem konvencionális eszközök alkalmazásával kívánnak enyhíteni (állampapírok, vállalati kötvények vásárlása, stb.). Az euró árfolyama a 2008. évi 1,47 dollárral szemben 2009-ben 1,38 körül lesz, jelentős ingadozások mellett. A Brent típusú kőolaj hordónkénti világpiaci ára a 2008. augusztusi 147 dolláros csúcsról 2009. március elejére 40 dollár közelébe esett, azóta emelkedett; a 2008. évi átlagosan 98 dollárral szemben 2009-ben 55 dollár körüli ár prognosztizálható.

Profitok: mínusz 10 százalék

A vállalkozások eredménye idén több mint 10%-kal mérséklődik, ami arányosan apasztja a költségvetés nyereség- és különadó bevételeit. A fogyasztáshoz kapcsolódó adóbevételek az adóemelések mellett is csak megközelítik a tavalyi szintet, a foglalkoztatás közterhei pedig elmaradnak a 2008. évitől. Az államháztartás kiadásainál a legjelentősebb megtakarítás a nyugdíjkiadásoknál várható. Ugyanakkor a kamatkiadások - a kincstárjegyek magas kamata miatt - továbbá a válsággal összefüggő egyes szociális transzferek (munkanélküliségi ellátás, táppénz) kissé meghaladják a tervezettet. Végeredményben az államháztartás egyensúlyi helyzete pénzforgalmilag közel 350 milliárd forinttal, a GDP 1,4%-ával lesz kedvezőtlenebb az eredetileg tervezettnél. Ez az ESA kimutatásokban mintegy 1,2 százalékpontos eltérést, azaz 3,8%-os  hiányt jelent. A bruttó államadósság a GDP százalékában a 2008 végi 73%-ról 2009 végére 80% körüli értékre emelkedik. Ez döntően a GDP csökkenésének és a 2008 véginél várhatóan gyengébb forintárfolyamnak a következménye. Az MNB-nél betétként elhelyezett, fel nem használt IMF hitellel nettósítva az adósság 2008 végén 67,4% volt, ami 2009 végére kb. 75%-ra nő. Ez messze nem lesz kiugró Európában. Az adósságfinanszírozás a magyar pénzügyi rendszer rövid távú forrásaival, továbbá az IMF-EU hitelcsomag részbeni felhasználásával megoldható. Emellett a piaci bizalom visszatérésével az államkötvényekbe történő külföldi befektetések is megindulhatnak. A külső egyensúly a belföldi kereslet visszaesése miatt jelentősen javul. Ez a finanszírozó források hiánya miatt egyben kényszer is. Jelentősen bővül a termékek és a szolgáltatások külkereskedelmi aktívuma, s - a csökkenő profitok miatt - mérséklődik a jövedelmek passzívuma. Emellett 1,1 milliárd euróról mintegy 2,5 milliárd euróra emelkedik az EU-támogatások tőkemérlegben elszámolt nagysága. Így a folyó fizetési és tőkemérleg deficitje 2009-ben 2 milliárd euróra, a GDP 2,2%-ára csökken,. amit az IMF-EU hitelkeret finanszíroz.

GDP: mínusz 6,5 százalék

2009-ben a magyar gazdaság teljesítménye mintegy 6,5%-kal csökken. A GKI feltételezése szerint a gazdasági visszaesés a III. negyedévben éri el mélypontját. Az ipari termelés mintegy 18%-kal zuhan. A válság okozta visszaesés a II. negyedévben valószínűleg megáll, ezt stagnáló, kisebb-nagyobb javulást és visszaesést mutató időszak követi. Folytatódik (-5%) az építőipari termelés 2006 közepe óta tartó visszaesése. Az egyetlen növekvő területet az EU által társfinanszírozott fejlesztések jelentik. A mezőgazdasági termelés mintegy 20%-kal csökken. Az aszályos időjárás következtében búzából akár 30% feletti, kukoricából 10-15%-os terméscsökkenésre lehet számítani. A kiskereskedelmi forgalom 5%-kal, az ebben nem szereplő gépkocsi-értékesítés ennél is sokkal nagyobb mértékben csökken. Volumenben az áruexport 15%-os, az áruimport 17%-os visszaesése prognosztizálható. A cserearányok az energiaárak csökkenése miatt várhatóan 1,5%-kal javulnak. Így a külkereskedelmi mérlegben 2009-ben 2,8 milliárd euró többlet várható.

Szürke jövedelmek nőnek

A magyar bankszektor korábbi irreálisan gyors növekedési üteme lefékeződik, az eszközminőség romlik, a céltartalék nő, de nincs rendszerszintű kockázat, mert a korábbi magas jövedelmezőség terhére mindez elviselhető. Sok vállalat néz szembe finanszírozási nehézségekkel. Ennek fő oka a kintlévőségek gyors növekedése, a lánctartozások terjedése, emellett a lejárt forgóeszközhitelek megújítása gyakran nehézségekbe ütközik. A munkaerő-kereslet mérséklődik, a munkanélküliségi ráta növekszik, éves átlagban 10% körüli lesz. Ugyanakkor a GKI felmérése szerint májusra már jellemzően megállt a foglalkoztatási szándék romlása. 2009-ben az üzleti szférában 4,5%-kal emelkednek a bruttó átlagbérek, a közszférában 2,5%-kal csökkennek. A szürke jövedelmek erőteljesen emelkednek, különösen a mikro- és kisvállalkozásoknál. Végeredményben a versenyszférában 0,5%-kal, a közszférában viszont több mint 5,5%-kal csökken a reálkereset. A legnagyobb jövedelemvesztés az elbocsátottaknál lép fel. A reálnyugdíj és a gyermektámogatások reálértéke 5%-kal lesz kisebb, a reáljövedelmek 4-5%-kal esnek. Mivel a lakosság hitelfelvétele zuhan, ezért fogyasztása 6,7%-kal - vásárolt fogyasztása 7%-kal - csökken, megtakarítási hajlandósága pedig látványosan, legalább a GDP 5%-ára emelkedik. A beruházások volumene 2009-ben mintegy 8%-kal mérséklődik. A recesszió miatt az üzleti beruházások jelentős részét halogatják, ezt a rossz hitelfelvételi kondíciók, s az EU-források nehézkes lehívása csak felerősíti.

Infláció: 7 százalék (éves szinten 5%)

2009 közepétől az áfa- és jövedéki adók emelésének hatására átmenetileg megugrik a fogyasztói árindex, év végére 7% körül lesz. Éves átlagban közel 5%-os drágulási ütem várható. A nemzetközi inflációs trendek inkább csak 2010 közepétől gyorsulnak. A monetáris politika a kamatcsatornán keresztül restriktív marad (de ennek jelentősége csekély), az árfolyamcsatornán keresztül viszont a forint viszonylagos gyengesége miatt segíti a gazdasági kilábalást. A jegybanki alapkamat magas szinten (9,5%) beragadt, az MNB megítélése szerint azonban a külső finanszírozhatóság egyelőre nem tesz lehetővé érdemi csökkentést. A külső és belső egyensúly javulása nyomán a változó nemzetközi befektetői hangulatban ismét vonzóbb befektetési cél lehet Magyarország. 2009 második felében megkezdődhet az alapkamat mérséklése (az év végére 8,5%-ig). Ezzel párhuzamosan az állampapír-hozamok is csökkenni fognak, ami a forint erősödéséhez vezet. 2009 második felében 270-280 körüli, az I. félévinél kisebb volatilitású, tendenciájában enyhén erősödő, éves átlagban 285 forint körüli euró-árfolyam várható. A gyorsított euró-csatlakozáshoz hiányzik az eurózóna fogadókészsége. Emellett a maastrichti kritériumok reálisan csak 2011-12-re teljesíthetők, ami az euró 2013-14. évi bevezetését teszi lehetővé. A 2013. évi dátumhoz a mai szabályok mellett 2010 közepéig kellene csatlakozni az ERM-2 rendszerhez. Kérdéses az is, hogy a választások után megalakuló kormány mennyire tekinti ezt prioritásnak.


A GKI előrejelzése 2009-re

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo