Ragyogóak a magyar kilátások

Tovább javult márciusban a GKI-Wallis konjunktúra-index azok után, hogy februárban hároméves csúcsra jutott a mutató: -9,6 pontról -7,1-re emelkedett. Egy évvel korábban még -19,6 ponton állt az index.

A februári hároméves csúcs után márciusban tovább javult a GKI-Wallis konjunktúra-index szezonális hatásoktól megtisztított értéke. A GKI Gazdaságkutató Rt. által - az Európai Unió támogatásával - készített felmérés szerint a hazai konjunktúra 2005 közepétől javul. Ezen belül az üzleti bizalmi index közel fél éves, viszonylag magas szinten történő stagnálás után márciusban új lendületet kapott. A fogyasztók optimizmusa viszont - amely július óta szinte töretlenül és látványos ütemben nőtt - márciusban kissé alábbhagyott.

Az ipari várakozások csaknem egy éve szinte töretlenül javulnak. A márciusi emelkedésben mindenekelőtt a rendelésállomány és a saját termelésű készletek kedvezőbb megítélése játszott szerepet. A következő időszakban várható termelésről és exportról alkotott vélemény viszont kissé romlott. Az építőiparban is jelentősen nőtt az optimizmus, javult az előző időszak termelésének és a rendelésállománynak a megítélése, s a foglalkoztatási szándékok is erősödtek.

A kereskedelemben is javultak a várakozások. A válaszadók a februárihoz hasonló üzletmenetről, de érezhetően aktívabb megrendelési politikáról számoltak be. A kereskedelmi készletek átlagos szintje csökkent. A várható üzleti lehetőségekre vonatkozó kilátások érezhetően javultak. A magyar gazdaság várható helyzetére vonatkozó várakozások az iparban romlottak, a kereskedelemben nem változtak, az építőiparban javultak.

A fogyasztók várakozása februárban háromnegyed éves, szinte töretlen emelkedés után meghaladta a négy évvel korábbi rekordévben mért szintet, márciusban azonban megtorpanás következett be. A fogyasztók saját pénzügyi helyzetüket márciusban a februárinál kedvezőbbnek ítélték, de a következő 12 hónapban enyhe romlásra számítottak. Az ország gazdasági helyzetét valamivel rosszabbnak látták, mint egy hónappal korábban, s a következő egy évben hasonló mértékű romlást várták. Inflációs várakozásaik nem változtak a februárihoz képest, a következő 12 hónapban azonban az áremelkedés ütemének enyhe emelkedést valószínűsítették. A munkanélküliségre vonatkozó várakozásaik kismértékben tovább javultak. A lakosság vásárlási kedve érezhetően jobb volt az előző havinál, de a következő 12 hónapra vonatkozó várakozások kismértékű romlást vetítenek előre. A megtakarításra kedvező alkalmat látók aránya ismét csökkent, s a februárihoz képest kevesebben látták úgy, hogy a következő egy évben képesek lesznek megtakarítani.

Módszertan

A fogyasztói bizalmi indexet a háztartások pénzügyi helyzetének jelenlegi és várt alakulására, az ország gazdasági helyzetének jelenlegi és várt alakulására, valamint a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek vásárlására vonatkozó kérdésekre adott válaszokból számítják. Az üzleti bizalmi indexet az ipari, a kereskedelmi és építőipari vállalkozások üzletmenetére és várakozásaira vonatkozó kérdésekre adott válaszokból számítják. A GKI konjunktúra index a lakossági bizalmi index és az üzleti bizalmi index súlyozott átlaga.

Véleményvezér

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében 

A ketchup ártalmatlannak bizonyult.
Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra

Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra 

Páratlan kilátás jár a NER-es birtok mellé.
Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak

Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak 

Bajban a kulturális és innovációs miniszter.
Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen

Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen 

Európa végére süllyedtünk.
Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen

Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen 

Az ügyeskedők nagy korszaka jöhet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo