Ragyogóak a magyar kilátások

Tovább javult márciusban a GKI-Wallis konjunktúra-index azok után, hogy februárban hároméves csúcsra jutott a mutató: -9,6 pontról -7,1-re emelkedett. Egy évvel korábban még -19,6 ponton állt az index.

A februári hároméves csúcs után márciusban tovább javult a GKI-Wallis konjunktúra-index szezonális hatásoktól megtisztított értéke. A GKI Gazdaságkutató Rt. által - az Európai Unió támogatásával - készített felmérés szerint a hazai konjunktúra 2005 közepétől javul. Ezen belül az üzleti bizalmi index közel fél éves, viszonylag magas szinten történő stagnálás után márciusban új lendületet kapott. A fogyasztók optimizmusa viszont - amely július óta szinte töretlenül és látványos ütemben nőtt - márciusban kissé alábbhagyott.

Az ipari várakozások csaknem egy éve szinte töretlenül javulnak. A márciusi emelkedésben mindenekelőtt a rendelésállomány és a saját termelésű készletek kedvezőbb megítélése játszott szerepet. A következő időszakban várható termelésről és exportról alkotott vélemény viszont kissé romlott. Az építőiparban is jelentősen nőtt az optimizmus, javult az előző időszak termelésének és a rendelésállománynak a megítélése, s a foglalkoztatási szándékok is erősödtek.

A kereskedelemben is javultak a várakozások. A válaszadók a februárihoz hasonló üzletmenetről, de érezhetően aktívabb megrendelési politikáról számoltak be. A kereskedelmi készletek átlagos szintje csökkent. A várható üzleti lehetőségekre vonatkozó kilátások érezhetően javultak. A magyar gazdaság várható helyzetére vonatkozó várakozások az iparban romlottak, a kereskedelemben nem változtak, az építőiparban javultak.

A fogyasztók várakozása februárban háromnegyed éves, szinte töretlen emelkedés után meghaladta a négy évvel korábbi rekordévben mért szintet, márciusban azonban megtorpanás következett be. A fogyasztók saját pénzügyi helyzetüket márciusban a februárinál kedvezőbbnek ítélték, de a következő 12 hónapban enyhe romlásra számítottak. Az ország gazdasági helyzetét valamivel rosszabbnak látták, mint egy hónappal korábban, s a következő egy évben hasonló mértékű romlást várták. Inflációs várakozásaik nem változtak a februárihoz képest, a következő 12 hónapban azonban az áremelkedés ütemének enyhe emelkedést valószínűsítették. A munkanélküliségre vonatkozó várakozásaik kismértékben tovább javultak. A lakosság vásárlási kedve érezhetően jobb volt az előző havinál, de a következő 12 hónapra vonatkozó várakozások kismértékű romlást vetítenek előre. A megtakarításra kedvező alkalmat látók aránya ismét csökkent, s a februárihoz képest kevesebben látták úgy, hogy a következő egy évben képesek lesznek megtakarítani.

Módszertan

A fogyasztói bizalmi indexet a háztartások pénzügyi helyzetének jelenlegi és várt alakulására, az ország gazdasági helyzetének jelenlegi és várt alakulására, valamint a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek vásárlására vonatkozó kérdésekre adott válaszokból számítják. Az üzleti bizalmi indexet az ipari, a kereskedelmi és építőipari vállalkozások üzletmenetére és várakozásaira vonatkozó kérdésekre adott válaszokból számítják. A GKI konjunktúra index a lakossági bizalmi index és az üzleti bizalmi index súlyozott átlaga.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo