Pusztító tengeri örömök

Az óriás tengeri kirándulójárók növekvő forgalma veszélyezteti a környezetet, a meglátogatott városokat, és a hajók ázsiai személyzetének kizsákmányolására épül.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Gyorsan fejlődik a tengeri körutazások piaca: a legújabb hajóóriásokon már 6600 utast szolgál vagy 1500 főnyi személyzet. Az egyre virágzóbb iparágat a hatvanas években teremtette meg az Egyesült Államokban három fiatal vállalkozó, két norvég és egy izraeli. Ők találták ki, hogy a drága európai, csak a gazdagok számára elérhető hajóutak mellett, helyett meg kell nyitni azt a piacot a középrétegek, az amerikai fehér munkásosztály előtt is, egyebek mellett azzal, hogy a hajókon nincs dresszkód, és mindenki szabadon szórakozhat. Az új hajókon a játékkaszinókból és az alkoholforgalomból származó bevétel széles rétegek számára elérhető árakat tett lehetővé – ez a modell terjedt el azután világszerte.

Kép: Nagy Mariann

A nagy hajóstársaságok ún. „olcsó zászlók” alatt járják a tengereket. Hajóik javarészt Panamában, Máltán, Cipruson, Olaszországban kerülnek nyilvántartásba, olyan országokban, ahol megtakaríthatják az adót vagy annak nagy részét, és a biztonsági előírások lazábbak. Tudja-e például az utas, hogy a nagy hajókon nincs annyi mentőcsónak, amelyek mindenkit befogadnának?...

A hajók személyzete napjainkban nagyobbrészt Fülöp-szigetiekből áll – ez a modell is Amerikából

A turisták imádják a mesterséges intelligenciát
Az utazási-idegenforgalmi ágazatban különösen éles a konkurencia. Az érdekelt vállalatok ezért fokozottan alkalmazzák a mesterséges intelligencia (AI) vívmányait üzleti céljaik elérésére.
származik. Húsz-harminc évvel korábban az amerikai hajókon főleg közép- és dél-amerikai személyzet dolgozott, azok bérét a társaságok azután sokallták. Napjainkban nagy toborzó ügynökségek működnek, amelyek ki is képezik a jelentkezőket, aztán jönnek a szerződések, amelyek napi 12 órás munkát írnak elő, a hét minden napján.

Hevesen bírálják az óriáshajókat az általuk okozott környezeti károk miatt is. A nagy dízel-hajtóművek károsanyag-kibocsátása nem csak a part menti településeket érinti. A koromszemcsék eljutnak a kontinensek belsejébe is. A hajók forgalma következtében egyre több az olyan tengeri terület, ahol már nincs élet annak következtében, hogy óriási mennyiségű hulladék kerül a vízbe.

Tény, hogy megjelentek az első, cseppfolyósított gázzal üzemelő hajómotorok. Azok azonban szükség esetén olajjal is működtethetők – vagy éppen akkor, ha megemelkedne a folyékony gáz ára.

Végül nem lebecsülendő a kár, amit a tömeges turizmusnak ez a fajtája éppen a világörökség részeként védett városoknak is okoz. Több ezer ember néhány órára bezúdul, és nagy többségük nem tesz egyebet, mint hogy szelfi-botját tartja a magasba... A Velencében most az ilyen turistákra kivetett adó nem oldja meg a kérdést. A városoknak a sokszor már a hajózási cégeknek eladott kikötőiket kellene visszaszerezniük,  vagy igen magas kikötési díjakkal visszaszorítaniuk az emberáradatot.

(Forrás: Die Zeit)

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo