Pénzmosás elleni törvény: csak tisztítószer?

A múltban egyetlen bankár sem kérdőjelezte meg az ügyfelek vagyonának eredetét vagy a banki kapcsolatok hátterét: az elsődleges cél az ügyfelek bizalmas információinak a megőrzése és a profitnövelés volt. Az amerikai törvénykezésnek a globális pénzügyi szolgáltatási iparágat átfogó karja miatt térségünkben is időszerűvé vált a viszonylag új keletű pénzmosás elleni törvények betartása, ezen túlmenően pedig a pénzmosási kockázat új szemléletmódjának elsajátítása. A hazai bankok és biztosítók Közép-Európa vezető pénzügyi tanácsadójának új – a pénzmosás kockázatának kezelésére irányuló – szolgáltatását, és a kapcsolódó nemzetközi normákat ismerhették meg a napokban rendezett budapesti workshop-on.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A Deloitte & Touche átfogó vállalati programot dolgozott ki a pénzmosás kockázatának kezelésére. Az újfajta megközelítésnek köszönhetően a pénzintézetek képesek kézben tartani a pénzmosás jelentette kockázatot különböző üzleti tevékenységeik és az egyes országok egymástól eltérő törvénykezési szabályozásai mellett is. Ezzel párhuzamosan megfelelnek a törvényhozók, a részvényesek és az alkalmazottak elvárásainak is. A fentiek szellemében rendezte meg a tanácsadó cég 2003. május 28-án Pénzmosás ellenes műhelyét, amelyre a magyarországi bankok és biztosítók a jogszabályoknak való megfelelőségért felelős szakembereit hívta meg. A workshopot Michael Adlam, a közép európai Deloitte & Touche partnere koordinálta, akit Andrew MacDonald, a Deloitte & Touche angliai irodájának munkatársa valamint Steve Hancock, a Prudential (Nagy-Britannia egyik legnagyobb biztosító társasága) pénzmosási szakértője segítették munkájában.

„A banküzlet globális, és a pénzmosással kapcsolatos nemzetközi és legjobb gyakorlatra vonatkozó szabályozásnak való megfelelés soha nem volt még ennyire fontos, mint most, amikor a nagyhatalmú amerikai törvénykezés karja lassan átfogja az egész globális pénzügyi szolgáltatási iparágat. Nyilvánvalóan nem elegendő egyszerűen betartani a helyi pénzmosás elleni törvényeket és jogszabályokat. A pénzintézeteknek szigorú és proaktív megközelítést kell alkalmazniuk a pénzmosási kockázat kezelése során - olyan megközelítést, melynek túl kell mutatnia a helyi törvényhozás követelményrendszerén. A globális kérdések ismerete, a pénzmosási kockázatok azonosítása és a folyamatos jogszabályváltozások naprakész követése végül bizonyos szintű védelmet jelent majd a bankok és egyéb pénzintézetek számára; a bankoknak azonban lassan meg kell érteniük, hogy a pénzmosás jelentősége jóval túlmutat az >egyszerű< jogi kockázatén.” – ismerteti a közeljövő banki követelményeit Mike Adlam.

„A helyi szabályoknak való megfelelés megvédheti a bankot a hazai környezetben, ám a bankszakma globális, ezért egyre nagyobb nyomás nehezedik a bankokra, hogy megfeleljenek a legjobb nemzetközi gyakorlatnak, különösen pedig az Egyesült Államokban bevezetett követelményeknek. Kétségtelen, hogy a 2001. szeptember 11-i események lépéskényszert idéztek elő az Egyesült Államokban, minek folyományaként kísérleteket tettek a meglévő pénzmosás elleni szabályozáson tátongó rések betömésére, és - a történelem során talán először - alaposan megvizsgálták a terrorizmus pénzügyi bázisát.” – vázolja a jelen helyzetet előidéző eseményeket a közép-európai Deloitte & Touche partnere.


A becslések szerint ma hozzávetőlegesen
400 bank van bejegyezve Nauru szigetén,
és sok esetben felmerül a gyanú, hogy az orosz
szervezett bűnözés bandái főszerepet
játszottak alapításukban

A helyzetet tovább bonyolítja, hogy az "Amerikai hazafias törvény" (USA Patriot Act, "Amerika egyesítése és megerősítése a terrorizmus megelőzését és akadályozását szolgáló megfelelő eszközök biztosításával" című törvény. Uniting and Strengthening America by Providing Appropriate Tools Required to Intercept and Obstruct Terrorism Act, bevezetve 2001 októberében) értelmében a pénzügyminiszter úgynevezett "különleges eljárásokat" vezethet be az amerikai bankok számára, amely eljárások az adott tranzakciókra vonatkozó nyomonkövetési és jelentési feltételek bevezetésétől az amerikai bankok bizonyos országokkal vagy meghatározott pénzintézetekkel létesített partnerkapcsolatainak megakadályozásáig terjedhetnek. Ezeket az intézkedéseket két ország, nevezetesen Ukrajna és Nauru esetében máris bevezették. Ukrajna esetében bizonyos nyomonkövetési és átvilágítási követelményeket léptettek érvénybe, a Nauruval kapcsolatos javaslat értelmében pedig minden amerikai bank számára megtiltanák, hogy bármely Nauruban bejegyzett pénzintézettel partnerkapcsolatot létesítsen.

Nauru parányi, távoli csendes-óceáni szigete, bár a térképen messze van Közép-Európától, banki viszonylatban csak egy ugrás. A profitnövelés érdekében a sziget olyan offshore bankszolgáltatási engedélyek értékesítésének eszközéhez folyamodott, amelyek nem igénylik a bank fizikai jelenlétét sem a szigeten, sem más országban. Egy naurui offshore bank - lévén nagyon csekély vagy semmilyen rá vonatkozó bankfelügyeleti illetve banktitokkal kapcsolatos szabályozás - igen vonzó lehetőség a pénzmosó szemében, különösen, ha a bank partnerkapcsolatokat is létesíthet jó nevű európai és amerikai bankokkal.

A becslések szerint ma hozzávetőlegesen 400 bank van bejegyezve Nauru szigetén, és sok esetben felmerül a gyanú, hogy az orosz szervezett bűnözés bandái főszerepet játszottak alapításukban. Az Egyesült Államok kormánya a mai napig 161 bankot azonosított a szigeten, amelyekről egy listát is kiadott. Azért olyannyira aktuális ez a kérdés itthon, mert egyúttal számos, a fentiekkel partnerkapcsolatban álló európai bankot is azonosítottak, amelyeknek szintén közreadták a nevét; ez a lista lettországi, oroszországi, jugoszláviai és moldovai bankok nevét tartalmazza. Ezek a bankok azt kockáztatják, hogy egyszer rájuk is érvényessé válhatnak a "különleges eljárások", nem köthetnek partnerkapcsolatot amerikai bankokkal, végül pedig lehetetlenné válik a számukra, hogy tranzakcióikat amerikai dollárban bonyolítsák. A dominóelvnek megfelelően előfordulhat, hogy más országbeli bankok is véget vetnek ezen bankokkal létesített partnerkapcsolataiknak, mivel nem hajlandóak aláásni saját jó hírüket az Egyesült Államokban.

Véleményvezér

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.
Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát

Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát 

Nagyot lehet külföldön nyerni, ha jól figyeljük az árakat.
A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek

A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek 

Újabb fekélyes terület az egészségügy területén.
A magyarok többsége nem bízik saját állama szavahihetőségében

A magyarok többsége nem bízik saját állama szavahihetőségében 

Szomorú társadalmi látlelet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo