Pénzhajhász klubok

Idehaza a futballklubok többsége anyagi problémákkal küszködik, egyre több csapat számol be csődközeli állapotról és fizetésképtelenségről. Eközben a legnagyobb európai klubok rekordbevételeket érnek el gazdálkodásuk során.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Egy, a tavalyi év alapján készült felmérés szerint a korábbi egyeduralkodó Manchester United-ot leváltva a Real Madrid lett a világ leggazdagabb futballklubja. A svájci Deloitte nevű könyvvizsgáló cég kutatásai alapján a királyi gárda mostantól a bevételeket tekintve mindenképpen első a világon. A cég kimutatásában nem vette figyelembe a játékosok vásárlására és fizetésére fordított pénzösszegeket, s kizárólag a jegybevételeket, a televíziós közvetítésekből befolyt pénzösszegeket, valamint az ajándéktárgyakért cserébe kapott pénzeket tekintette alapul.


forrás: Deloitte

A Deloitte - amely csak a jövedelem alapján rangsorol - kilenc angol elsőség után, a 2004/2005-ös idény alapján a spanyol elitalakulatot kiáltotta ki "győztesnek". A dolog akár furcsának is tűnhetne, főleg ha arra gondolunk, hogy a spanyol gárda az elmúlt három szezon során sem a bajnokságot, sem a spanyol kupát nem tudta megnyerni és nemzetközi porondon sem tudott maradandót felmutatni.

A 999 Today szerint az élen nyolc év után az angol Manchester United csapatát váltó Real Madrid az elmúlt öt esztendőben megduplázta bevételeit és az előző szezonban 17 százalékos növekedést produkálva 275,7 millió euróval (70,3 milliárd forinttal) vette át a vezetést. Az angol gárda ezzel szemben "csak" 246,4 milliót ért el, míg a harmadik helyre az olasz AC Milan kapaszkodott fel 234 millió euróval. A kimutatásból az is kiderült, hogy a 20 leggazdagabb csapat összbevétele először lépte át a hárommilliárd eurós (760 milliárd forintos) "álomhatárt". Csak összehasonlításképpen ez az összeg 1997-ben még a felét sem érte el a jelenlegi összegnek.

"Galaktikusok" az élen

A Real Madrid - amely a szurkolók, pártolótagok többségi tulajdonában lévő sportegyesületként működik - költségvetési évének mérlege megmutatta, hogy mekkora fontosságú a kereskedelem a stadion bevételei mellett. Mint azt Dan Jones, a Deloitte sportüzleti csoportjától elmondta, a Real bevételei az utóbbi időben jelentősen átcsoportosultak, de sikerült azokat mindössze 4 év alatt megduplázni. Ezt támasztja alá, hogy a marketing és szponzorbevételek megtriplázódtak az egy évvel korábbi summához képest és így mintegy 116,8 millió eurót (29,7 milliárd forint) tettek ki. Ez az összeg a klub bevételeinek mintegy 42 százalékát jelenti és lényegesen többet hozott a klub konyhájára, mint a jegyeladások (70,8 millió euró) vagy a közvetítési díjak (65 millió euró).

#page#

A nagy ugrás legkevésbé a világsztárok pályán nyújtott játékának, sokkal inkább a klub új felfogású menedzselésének köszönhető, ugyanis a rekordbevételt úgy érték el, hogy a királyi gárda a tavalyi szezonban egyetlenegy címet sem szerzett, játéka pedig meg sem közelítette a korábbi évekét. Sőt, a hatalmas pénzekért szerződtetett sztárok többször is kínos vereségeket szenvedtek, és lemaradtak az európai élvonal mögött. A pénz ennek ellenére dőlt a kasszába. Ez pedig elsősorban a közelmúltban lemondott Florentino Pérez érdeme, aki még 2000-ben került a klub élére, és azóta közel félmilliárd eurót (128 milliárd forintot) költött játékosvásárlásra, és mintegy 800 milliót a focisták fizetésére.

Marketing

Pérez - aki nem mellékesen a spanyol kormánnyal is remek kapcsolatban volt - nem sajnálta a pénzt a csillagok - Beckham mellett például Zidane, Ronaldo, Figo vagy Robinho - szerződtetésére, és tudatosan olyan játékosokat keresett, akik nemcsak látványosan fociznak, de nevük, személyiségük jól el is adható. Az amerikai filmiparból kölcsönzött marketingmódszerekkel Pérez a pályán kívül is sztárokat faragott játékosaiból, amivel hatalmas reklám- és szponzorpénzekre tett szert, egyebek között olyan cégektől, mint a Pepsi, az Adidas vagy a Siemens.

Beckham első madridi éve például egyből 67 százalékkal dobta meg a kereskedelmi jellegű bevételeket. Ez elsősorban a Real, illetve a játékosok neveit hordozó, a klub lila-fehér vagy tiszta fehér színében pompázó mezek, valamint szabadidőruhák, zoknik, sapkák, sálak, stoplis és sima sportcipők eladásából származó bevételeket jelöli. E tárgyak eladásából, valamint a szponzori pénzekből származott tavaly a klub bevételeinek közel a fele, a jegyeladás és a tévéközvetítésekből befolyó pénz egyenként nagyjából a negyedét adta.

Vörös ördögök

A Manchesternél - amely mostani trónfosztásáig nyolc éven át megszakítás nélkül volt a világ leggazdagabb klubja - egész másképp alakulnak ezek az arányok. A kereskedelmi bevételek 27 százalékkal járulnak hozzá a teljes kasszához, míg a jegyek és a tévépénzek 36, illetve 37 százalékkal. Az Manchester United ugyan nem közölte pénzügyi adatait, de egy szezonnal korábban 248 millió eurónak (63 milliárd forint) megfelelő forgalma volt (2,3 százalékos visszaesés), és mivel azt már jelezték, hogy tovább szűkültek a médiabevételek, az összeg jócskán alatta marad a madridinak.

Kisfocis magyarok

Magyarországon ezzel szemben jóformán állandóak a csapatok körüli pénzügyi hercehurcák. A csapatok ki vannak szolgáltatva az állami-önkormányzati támogatásoknak, valamint a szponzorok kénye-kedvének. Egy nagyobb szponzor elvesztése esetén - a jogi huzavonákról nem is szólva - egy csapat könnyen kerülhet fizetésképtelen állapotba. Ez esetben sokszor még a játékosok fizetését is képtelen lesz fizetni az adott klub. A jegybevételekből származó pénzek nem fedezik a kiadásokat, marketing szempontból pedig még a legnépszerűbb magyar klubok relikviáit is csak igen szűk keretek között lehet értékesíteni.

Éber Szabolcs

Véleményvezér

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.
Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát

Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát 

Nagyot lehet külföldön nyerni, ha jól figyeljük az árakat.
A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek

A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek 

Újabb fekélyes terület az egészségügy területén.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo