Pályán Adriáig: már csak 5 óra Rijeka

Teljessé vált az autópálya-kapcsolat Budapest és az Adriai-tenger között, miután szerdán átadták a Letenye és Muracsány (Gorican) között a horvát A4-es autópályát a magyar M7-essel összekötő Mura-hidat.

A Zrínyi hidat, valamint a hozzá kapcsolódó sztrádaszakaszokat és az új határátkelőt Szabó Pál közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter, valamint Bozidar Kalmeta horvát tengerészeti, közlekedési és infrastrukturális miniszter közösen avatta fel.

A 216 méter hosszú négysávos átkelőt a magyar Uvaterv tervei alapján építette meg a feladatot nemzetközi tenderen elnyert horvát Hidroelektra Niskogradnja részvénytársaság, a magyar oldali munkálatok kivitelezője a Betonút Mota-Engil Konzorcium volt. A 7,9 millió euróba (mintegy 2 milliárd forintba) kerülő munkálatok a múlt év júliusában kezdődtek, a beruházást fele részben a magyar, fele részben a horvát állam finanszírozta.

Az autópálya-hídon és az ugyancsak most átadott határátkelőn csütörtökön reggel nyolc órától indulhat meg a forgalom. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tájékoztatása szerint a forgalomba helyezést követően az eddigi átkelőhelyet kizárólag a KRESZ szerint az autópályáról letiltott forgalom, valamint a teherjárművek veheti igénybe, a személygépkocsikat és autóbuszokat az autópálya-átkelőre terelik. Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK) korábbi tájékoztatása szerint az M7-es autópálya és az M70-es autóút csomópontjától a határig díjmentes a sztráda használata.

Az avatáson Bozidar Kalmeta úgy fogalmazott: a híd és a példaértékű közös munka a horvát-magyar barátság szimbóluma lehet. Azzal, hogy egy helyen épült meg a határállomás, közös lesz a vám- és határőrizeti ellenőrzés, ami gyorsabb átkelést tesz lehetővé - tette hozzá, kiegészítve azzal, hogy ha Horvátország az Európai Unió tagjává válik, a határátkelőre már nem is lesz szükség.

A horvát közlekedési tárca vezetője arról is beszélt, hogy a híd átadásával Zágráb és Budapest, de a többi horvát és magyar város is gyors autópálya-összeköttetéshez jutott. Fontos ez a közlekedés biztonsága, de a turizmus és a gazdaság szempontjából is, hiszen Európa kapuja, a fiumei (Rijeka) kikötő is ötórányi távolságra került Budapesttől.

Szabó Pál egy álom beteljesülésének nevezte a Zrínyi híd megvalósulását, ami korábban elérhetetlennek tűnt. A magyar közlekedési tárca vezetője emlékeztetett arra, hogy Középkelet-Európában Horvátországnak és Magyarországnak a legkiterjedtebb az autópálya-hálózata.

Az adriai kikötővel létrejött összeköttetést gazdasági szempontból ugyancsak jelentősnek nevezte, mert a magyar gazdaság és a zalai városok is bekapcsolódhatnak ezáltal Európa és a világ vérkeringésébe. Szabó Pál hozzátette: a horvátországi magyar befektetések területén Magyarország az előkelő harmadik helyen áll a külföldi befektetők sorában, de itt van a lehetőség, a magyar gazdaság is várja a horvát befektetőket.

A Mura-híd átadását megelőzően, szerdán délben helyezték forgalomba a magyar határtól Fiuméig tartó 233 kilométeres horvát autópálya utolsó szakaszait is. A Fiuméhoz közeli, együttesen közel 15 kilométeres két szakasz eddig kétszer egy sávos autóút volt, a sztrádát Zágrábtól az adriai kikötőig üzemeltető ARZ tájékoztatása szerint ez az építkezés 37 évvel az után fejeződött be, hogy megépült az első pályarész.

Horvátországban már 10 éve elkészült az A4-es sztráda a Letenye-Muracsány határátkelőtől Varasdig vezető első szakasza, azóta pedig több ütemben Zágrábig, valamint az Adria felé Fiuméig és Splitig teljesen kiépült az autópálya. Magyarországon négy éve készült el az M7-esnek a határátkelőtől Becsehelyig vezető pályája, augusztus 19-én pedig átadták a forgalomnak a főváros és a horvát határ közötti sztráda utolsó 20 kilométeres szakaszát is.

Az elmúlt hónapokban 50 millió kuna (mintegy 1,9 milliárd forint) beruházással elkészült a hídhoz horvát oldalon még hiányzó, mintegy 1.400 méter hosszú autópálya-szakasz. Magyar oldalon az M7-es 1,1 kilométernyi pályája mintegy 1,3 milliárd forintba került.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo