A jó prezentáció eladja az állásjelentkezőt
A hirdetésben megadott végzettséggel egyező diploma mellett a legfontosabb igény a munkatapasztalat. Főleg a pályakezdők vannak igen nehéz helyzetben, mivel az 'átlagos' állásajánlat egyszerre igényli a tapasztalatot és a fiatalságot. Emellett a magas szintű nyelvtudás, a második diploma, az MBA, a külföldi tapasztalatok mind-mind dönthetnek a jelöltek között. A hiányszakmák esetében, mint amilyen jelenleg a gépészmérnöki vagy a logisztikusi, aránylag mértéktartóbbak az álláshirdetések, de az olyan telített szférákban, mint a PR, a marketing vagy az informatika a hirdetők a korábbinál sokkal magasabbra teszik a mércét.
Professzionálisan mutatkoznak be a fiatalok
A jó prezentáció az állásinterjú esetén fél siker. A többiektől eltérő, új típusú bemutatkozás adott esetben kiemelhet egy-egy pályázót a sok hasonló tudású jelölt közül. A fejvadászok ma már a gyakorlatban is tapasztalják, hogy míg az állásjelentkezőkre általában jellemző a felkészületlenség, a magasabb pozíciók esetén a versenyzők sokszor igen tudatosan készülnek az interjúra. Az első körben, ahol az önéletrajz alapján bekerültek pályázókat először szűrik meg, elegendőek a saját tudásunkról, a területről illetve a cégről szerzett alapos ismeretek, emellett némi határozottság. Az esélyesek szűkebb körében viszont már komolyabb harc folyik az áhított pozícióért. A fiatalok mind gyakrabban kész prezentációval érkeznek az interjúra. A próbamunkát sokan kidolgozzák úgy, hogy egy professzionális előadás keretében - ha mód van rá, vetítővel, fóliával - adhassák elő megoldási tervüket. De ha nem kapott a jelölt konkrét feladatot, akkor is sok esetben megjelennek 'önkéntes' próbamunkákkal, vagy korábbi projektjeikből készülnek fel. A jó felllépés, a meggyőző előadásmód elsősorban az olyan pozícióknál döntő, ahol alapfeltétel a kitűnő kommunikációs készség. Egy jövendő PR menedzser vagy key account értékesítő sikere a kapcsolatteremtési képességen áll vagy bukik, így aki hatásosan prezentál, fél lábbal már benn van az ajtón.
Önéletrajz képpel és hanggal
A hatékonyabb kiválasztás érdekében a fejvadász cégek Nagy-Britanniában új módszert fejlesztettek ki, mellyel már az első körbe bekerülő jelölteket is tesztelhetik megjelenésük és kommunikációs készségük szempontjából. A videó cv egyfajta multimédiás önéletrajz, melynek segítségével láthatják és hallhatják a pályáztatók a jelölteket. A lámpaláz elkerülése végett a programozók beépítettek egy "személyes tanácsadást" is a szoftverbe: mielőtt a pályázó elmesélné a legfontosabb információkat magáról, egy digitalizált videó segítségével elmondják neki lépésről lépésre, mit kell majd tennie. A felkészítés után az álláskeresőnek általában nyolc interjúkérdésekre kell válaszolnia, amelyeket a munkaerőt kereső cég igényei szerint állítanak össze. A szóbeli megmérettetés helyettesíti a személyes találkozót: mivel a nemzetközi álláspiacon a személyes állásinterjú gyakran egy távoli országba való utazással jár együtt, a video cv-vel időt és pénzt takaríthat meg mind a jelölt, mind a hirdető fél.