A magyar piac egyre inkább lemarad, a közép-kelet-európai térségben sereghajtók vagyunk, amit jól mutat az is, hogy a BUX nagyjából egy helyben állt az elmúlt egy évben - közölte Móró Tamás, a Concorde Értékpapír Zrt. vezető elemzője egy szerdai sajtóbeszélgetésen. A térségben 67 százalékos növekedéssel a török piac teljesített a legkiemelkedőbben, a vezető országok között Oroszországot (25 %), illetve Lengyelországot és Csehországot találjuk (21-21 %). A legrosszabbul Románia teljesített, ahol, igaz enyhe mértékben, de csökkent a tőzsdei mutató.
A hazai piac számára egyelőre az okoz gondot, hogy a külföldi befektetők körében igen negatív a hangulat, hiszen azt látják, hogy nincs növekedés, magasak a kamatok, így nem veszik a magyar részvényeket. A magyar részvények így alulsúlyozottak a nemzetközi portfoliókban, a piac a Concorde szakemberei szerint ennél pesszimistább már nem is lehetne. (A svájci nemzeti bank alelnöke szerint a pénzügyi piacok válsága augusztus óta számottevően mélyült, és a helyzet igen "komoly".)
A jövő évi kilátásokkal kapcsolatban döntő szerep juthat az Egyesült Államokbeli lakáspiac és jelzáloghitel-válság alakulásának, ám Móró Tamás szerint ebben a tekintetben nem számíthatunk túl sok jóra, hiszen ez a válság könnyen elhúzódhat.
Pozitívum viszont, hogy a Concorde előrejelzései szerint a magyar vállalatok (a Mol nélkül) 15-17 százalékos profitnövekedésre számíthatnak jövőre. Az elemzők szerint a piaci emelkedés igazi katalizátora a kamatcsökkentés beindulása lehetne, ez azonban a nemzetközi inflációs tendenciáktól, így például az élelmiszer és olaj árától is jelentősen függ.
Terjedőben a CSR elvek
Bár világszerte egyre több vállalatnál jelenik meg a társadalmi felelősségvállalás (CSR) valamilyen formája, gondot okoz, hogy ezt gyakran nem választják el a marketingtevékenységektől, sőt, gyakran a marketing költségek közé sorolják ezt a támogatást is - jelentette ki Jaksity György, a Concorde Értékpapír Zrt. ügyvezető igazgatója. Elmondta, hogy külföldön már nem ritka, hogy egy portfoliót úgy állítsanak össze, hogy abban csak az elismerten ilyen tevékenységet végző cégek szerepeljenek.
Itthon egyelőre kevés cég foglalkozik ezzel, ezek egyike a Concorde, amely akárcsak tavaly, idén is árbevételének mintegy 1,5 százalékát, azaz 75 milliót költ erre a célra. A fő támogatottak a fiatal, hátrányos helyzetű, beteg (akár fogyatékos) gyerekek, ezzel párhuzamosan pedig pénzt fordítanak arra is, hogy a társadalom el tudja fogadni ezt a fajta másságot. Bár kisebb mértékben, de a cég a hazai kulturális, illetve a sportéletet is támogatja.