Nem túl derülátók a piaci trendeket illetően a hazai reklámügynökségek vezetői. Míg tavaly, a szervezet által tömörített ügynökségek forgalmi szempontból átlagosan szerénynek mondható növekedést értek el, az idei évet némileg még kedvezőtlenebbül látják a kutatásban résztvevők. A kutatás nem a tarifaáron számolt reklámpiac, hanem az ügynökségek valós pénzügyi elvárásaira vonatkozott, hisz abban mindenki bizonyos, hogy a listaárak tekintetében idén is szép növekedés lesz kimutatható a választások, és a foci-vb hatása következtében.
A MAKSZ a reklámpiacon meghatározó, szigorú minőségi kritériumoknak megfelelő ügynökségeket tömöríti, melyek becslések alapján a marketingkommunikációs büdzsé megközelítőleg 80 százalékát kezelik. A klasszikus (ATL) reklámügynökségi vezetők megkérdezésével lezajlott felmérés szerint a válaszadók 4480 százaléka stagnálónak, 1780 százaléka csökkenőnek, míg 3980 százaléka enyhén növekvőnek ítélte a 2005-ös évet összességében. Ezt látszik alátámasztani a konkrét piaci eredmények alapján számított 4,38 százalékos növekedési index is.
A klasszikus reklámtevékenységet más kommunikációs területekkel összehasonlítva egyértelműen kimutatható az interaktív terület erős növekedése, továbbá a PR, illetve a nem tömegmédiumokat használó, ún. BTL tevékenységek térnyerése is. Az eredmény nem volt meglepetés - nyilatkozta Récsán Gábor, a szervezet főtitkára -, hisz a tömegmédiumok használata mellett a hirdettetők egyre gyakrabban alkalmaznak alternatív csatornákat és más kreatív megoldásokat üzenetük hatékony célba juttatása érdekében. Röviden a MAKSZ-ról A MAKSZ a kommunikációs iparban minőségi munkát végző ügynökségeket tömörítő szervezet, melynek tagjai, szigorú belépési kritériumok alapján magas minőségi sztenderdeknek felelnek meg, így garanciát jelentenek, továbbá üzleti előnyt nyújtanak ügyfeleiknek. A szervezet abban hisz, hogy a mai kiélezett versenyhelyzetben csak a legmagasabb színvonalú kommunikáció segíti az ügyfelek üzleti céljainak elérését. Csak a szakmailag felkészült, legmagasabb színvonalon dolgozó ügynökségek képesek megfelelni az egyre nehezebb kihívásoknak.
A piaci trendekre vonatkozóan a válaszadók 44 százaléka továbbra is stagnálást vár, de már 22 százalékuk jósol csökkenést, a 33 százaléknyi növekedést váró mellett. Ez némileg kedvezőtlenebb a tavalyi adatokhoz képest, azonban az ügynökségvezetők saját helyzetének megítélése már borúsabb képet mutat az előző évivel összevetve. Annak ellenére, hogy csökkenést kevesebben prognosztizálnak, jelentősen nőtt a stagnálást várók száma, míg növekedésben is csak kevesen bíznak. Ezt számszerűsítve a reklámügynökségek a 2005-ösnél szolidabb, 3,47%-os idei növekedést jósolnak maguknak, mely a reálértéket nézve, alatta marad az inflációs elvárásoknak. Az ATL (klasszikus) tevékenységet összehasonlítva más kommunikációs területekkel, ugyancsak szolidabb várakozások tapasztalhatók, azonban szinte mindenki biztosra veszi az interaktív terület kiemelkedően dinamikus idei növekedését is.
Emellett a megkérdezettek még a BTL tevékenységekben látnak növekedési potenciált. Az ügynökségvezetők nyereségelvárása is egybevág a fent kialakult képpel, hisz a kutatásban résztvevők közel 3/4-e (72 százaléka) stagnáló, illetve csökkenő eredményre számít ebben az évben.