Nem jön olaj, de nem probléma?

Oroszország - válaszul a fehérorosz tranzitdíj bevezetésére, amely az orosz gáz áremelését követte - leállította az olajszállítást a Fehéroroszországon átvezető csővezetéken. Így nem jut olaj Magyarországra, Szlovákiába, Csehországba, Lengyelországba és Németországba. A magyar olajellátás biztosított, az állami készletek 100 napra elegendőek. Utána jöhetnek az olajtársaságok készletei és a Adria vezetéken érkező olaj.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Vis maior

Hétfő este negyed nyolckor leállt a kőolajszállítás Magyarországra. - közölte a Mol. Miután Moszkva leállította szállításait a Fehéroroszországon át haladó Barátság (Druzsba) vezetéken át, és az orosz cégek vis maiorral, vagyis előre láthatatlan kényszerhelyzettel indokolják az európai vállalatokkal (köztük a magyar Mollal) szembeni szerződéses kötelezettségeik elmulasztását - jelentette be az orosz gazdasági miniszter helyettese hétfőn este.

Andrej Saronov hangsúlyozta, hogy elsőként Fehéroroszország állította le a területén áthaladó orosz olajszállításokat, és ekkor állt be a vis maior esete. Ezután viszont már az orosz fél is leállította a szállításait a területéről Fehéroroszországba, mivel a tranzit lehetetlenné vált - fejtette ki az Interfax szerint. A vis maior bejelentése azért fontos, mert az erre való hivatkozás lehetővé teszi a szállítások ideiglenes felfüggesztését és két hónapon belüli felújításukat a szerződések megszegése nélkül.

Előzmények

Saronov szerint a fehérorosz hatóságok "több százezer tonnával" rövidítették meg az orosz exportszállításokat. A vádakat a fehérorosz kormány visszautasította. Minszk arra hivatkozik, hogy az általa január 3-án, visszamenőleg újév napjától kirótt, s a Transneft által meg nem fizetett tranzitdíj fejében foglalja le az orosz olajat - mondta Saronov, aki jogtalannak minősítette a "tranzitvámot" és annak visszavonását a hivatalos tárgyalások előfeltételéül szabta. A fehérorosz külügyminisztérium hétfő este közölte, hogy küldöttség utazott sebtében Moszkvába Uladzimir Najdunov gazdasági miniszterhelyettes vezetésével, hogy kedden tárgyaljon az orosz olaj tranzitjáról.

Oroszország újévtől nemcsak a kétszeres (ezer köbméterenként 47 dollár helyett 100 dolláros) földgázárat kényszerített Fehéroroszországra, hanem (tonnánként 180 dolláros) exportvámot is kivetett az oda irányuló (évi húszmillió tonnányi) olajszállításokra is (ami az orosz cégek számára csaknem megduplázta a finomítás céljából Fehéroroszországba szállított olaj költségét). 

Fehéroroszország válaszul tonnánként 45 dolláros tranzitdíjjal sújtotta a Druzsbán keresztül Európába áramló (évi 70 millió tonnányi) orosz olajat, ami több mint 10 százalékkal emeli annak költségét. Miután a Transneft nem fizette meg a "tranzitvámot", Minszk szombaton csempészárunak minősítette az orosz tranzitolajat, és perrel fenyegette meg az orosz vezetéküzemeltető Transneft vezérigazgatóját, Szemjon Vajnstokot.


Olajvezetékek Oroszországból Közép-Európába (piros szín) - forrás: Inogate

Fitch: megbízhatatlan az ellátás

A Barátság vezetéken át Lengyelországba és Németországba exportált orosz olaj szállításának fennakadása azt jelzi, hogy Közép-Európa orosz nyersolaj-ellátása megbízhatatlanabbá vált, áll a Fitch Ratings hétfőn Londonban kiadott elemzésében, amely szerint a magyarországi szállításokban is fennakadások lehetnek. A legnagyobb európai hitelminősítő szerint Fehéroroszország fontos tranzitországa a Közép-Európába áramló orosz nyersolajnak, mivel a Barátság vezeték mindhárom ága áthalad területén.

A hitelminősítő szerint ez meglepetés, mivel az utóbbi tíz évben nem volt jelentős fennakadás a magyarországi Mol és a lengyelországi PKN Orlen kőolaj-ellátásában. A Mol magyarországi és szlovákiai finomítói, valamint a PKN és a litvániai Mazeiku Nafta olajigényének zömét az oroszországi vezetékes szállítások fedezik, és a térség egésze erősen függ az orosz olajtól és földgáztól, áll az elemzésben.

A magyar ág

A Mol - amely szinte a teljes olajimportját a Druzsbán keresztül bonyolítja, évi nyolcmillió tonnát vásárolva Magyarország és 5,5 milliót Szlovákia számára - 2005 elején ötéves szerződést kötött az orosz piacvezető LUKoillal évi ötmillió tonna olaj szállítására. A Mol szóvivője azt mondta, hogy más orosz cégekkel is vannak hosszú távú szerződéseik, s ezek együttesen a vásárlásaik zömét. Most tehát ezek ideiglenes felfüggesztéséről van szó. Magyarország (pontosabban a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség) 90-100 napos készlettel rendelkezik kőolajból és olajtermékekből, s a Mol importjából hatmillió tonnát végső soron átterelhetne a készenlétben lévő Adria-vezetékre. Végső esetben pedig a kormány rendelkezik a magántársaságok (Mol, OMV, Shell) kezében lévő készletekkel, amely a TV2 Híradójának nyilatkozó szakértők szerint szintén három hónapra elegendő olajat jelent.

Olaj, benzin lesz

"Magyarország energia ellátásában nem lesz fennakadás, beleértve a kőolaj és kőolajszármazékok, valamint a gázellátás biztonságát is" - hangoztatta Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter hétfőn Budapesten, miután a Mol bejelentésére, hogy hétfőn este leállhat a kőolajszállítás a Barátság vezetéken, a miniszter egyeztetett a kőolajellátás biztonságáért felelős szakemberekkel. Amennyiben az olajszállítás 24 óránál tovább szünetel, úgy kőolajkészleteket szabadítanak fel a tartalékokból - mondta Kóka János, hozzátéve, hogy erről már megegyezett a készletező szövetséggel. A Mol technikai tartalékaiból pótolható kezdetben az az olajmennyiség, amely az orosz-belorusz olajvita miatti esetleges leállás következtében nem érkezik meg - tette hozzá a miniszter. Az Adria vezetéken történő szállítás néhány héten belül megindulhat, tehát a 100 napos tartalékra tekintettel az ellátás biztonsága nincs veszélyben - fogalmazott Kóka János gazdasági miniszter.

A gazdasági miniszter nyomatékosan aláhúzta, hogy Magyarországon sem a kőolajszármazékok ellátásában, sem a gázellátásban nem kell fennakadásokra számítani. Ezt Hernádi Zsolt, a Mol jelenlévő elnöke is megerősítette, aki szerint a leállítás miatti kiesésnek nincs árfelhajtó hatása, mert a Mol a mediterrán és a rotterdami piac alapján áraz. Mivel nincs ok árváltoztatásra, így szerdai üzemanyagár-csökkenésre is sor kerül.

Szerdán pedig, ahogyan ezt a Mol korábban bejelentette, csökkeni fog a benzin és a gázolaj ára.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo