Nem jelez előre az állásinterjú

Miközben csaknem minden álláshoz a belépő az állásinterjú, a kiválasztással foglalkozó szakemberek tisztában vannak vele, hogy ez az eljárás sok esetben nem jelzi előre a jelöltek tényleges teljesítményét.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A személyiségtesztek fejlesztésével foglalkozó Captain cég szakértői szerint több ponton is támadható a hagyományos interjú. A fő probléma ezzel a módszerrel az, hogy a legtöbb jelölt teljesítménye a felvételi beszélgetés alatt nagymértékben eltér a tényleges munkateljesítményüktől.

Az első négy percben

Jelzi az állásinterjú megbízhatatlanságát, hogy míg az egyes interjúztatók különböző jelöltekkel kapcsolatos értékelései önmagukban véve megfelelően konzisztensek, a különböző interjúztatók rendszerint nem értenek egyet egymás véleményével Az interjúztatók rendszerint sztereotípiákat alakítanak ki az "ideális" jelöltről, és az álláskeresőket ezzel a képpel hasonlítják össze. A felvételi elbeszélgetéseket végző munkatársak a tapasztalatok szerint a pozitív jellemvonások helyett elsősorban a negatív tulajdonságokra és információkra koncentrálnak.

Főleg alacsonyabb pozíciók esetében jellemző, hogy az interjúztatók nagyjából az első négy percben kialakítják véleményüket a jelöltről, és az első benyomások sok esetben erősebbnek bizonyulnak a később elhangzó tényeknél.

Az interjúztatókra gyakran nagyobb hatással vannak a személyiségjellemzők - mint például a nyitottság, attraktív előadásmód, lelkesedés, intelligencia -, mint az objektív kvalitások: a tanulmányok és a munkahelyi tapasztalat. Nagyon befolyásolhatóak a felvételi procedúrát vezető munkatársak a külső megjelenéssel is: alkalmasabbnak tartják azokat a jelentkezőket az adott állásra, akik a cégnél megszokott öltözékben jelennek meg. Pedig a munkahelyi teljesítmény nagyon sok állás - például a kutatói vagy informatikai pozíciók - esetében pusztán a szaktudás függvénye.

Kevésbé értékelik a nőket

A Captain szakemberei szerint az interjúztatók rendszerint kevesebbre értékelik a női jelölteket, mint a férfiakat, még teljesen egyenlő kvalitások esetén is. Mindkét nem képviselőit alulértékelik az állásinterjúk során akkor, ha egy hagyományosan az ellenkező nem által végzett munkára jelentkeznek.

A problémák ellenére a felvételi interjú továbbra is az egyik leggyakoribb személyzeti tevékenységek közé tartozik. Függetlenül az összes többi kiválasztási módszer hatásosságától, jóformán minden munkaadó igényli, hogy a jövendő alkalmazottait egy vagy több előzetes beszélgetésen tesztelje. A hagyományos interjú sikeressége alapvetően az interjúztató személyes tulajdonságaitól múlik.  Az pedig igencsak megkérdőjelezi, mennyire érvényes eredményt ad egy állásinterjú, ha az interjút készítő szakember kvalitásain áll vagy bukik, elnyeri-e az adott jelölt a pozíciót.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo