Tavaly novemberben 700 dollár körüli áron lehetett egy tengeri egyégkonténernyi árut Sanghajból Rotterdamba szállítani. Idén januárban már 3 ezer dollár fölött is kellett fizetni, de még mindig 2700 dollár körüli költséggel kell számolni.
Az áremelkedés fő oka, hogy az Ázsia és Európa között közlekedő óriási, akár 20 ezer konténert szállító teherhajók Afrikát délről megkerülve érik el céljukat, ami harmadával hosszabb, mint a Vörös-tengeren és a Szuezi-csatornán át. Mindennek több negatív hatása is van az európai fogyasztókra nézve - mondta Medgyesi Tamás, épületgépész-mérnök, a Polar komfortklimatizálási szakértője.
Növekvő klímaberendezés költségek
A két-háromszorosára növekvő szállítási díjak az árukészletek legfeljebb egy-kéthónapos kicserélődése után megjelennek a fogyasztói árakban. A Nemzetközi Valutalap friss tanulmánya szerint a szállítási díjak növekedése jelentős hatással vannak az inflációra: a költségek duplázódása körülbelül 0,7 százalékponttal növeli az inflációt Európában, ám a hatás igen eltérő terméktípusonként.
A klímaberendezések és alkatrészeik túlnyomó többsége Kínából érkezik a közép-európai piacra. A jelenlegi szállítási költségek mellett várhatóan körülbelül tíz százalékkal emelkednek a tavasz végéig a klímaberendezések fogyasztói árai – mondta a Polar szakértője.