Nem érzi a magyar, hogy annyival jobb lenne

Hazánkban 55 pontra csökkent a fogyasztói bizalmi index a második negyedévben, az első negyedévi 57-hez viszonyítva. De még mindig több, mint a 2014-es negyedik negyedév 54 pontja – állapítja meg a Nielsen felmérése.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

A Nielsen fogyasztói bizalmi indexének három összetevője közül a magyar válaszadók legkedvezőbben saját személyes pénzügyi kilátásaikat ítélik meg. A következő tizenkét hónapra vonatkozó pozitív előrejelzést átlag 22 százalék mondott, az első negyedévi 23 százalék után.

Másik összetevő a vásárlási kedv. Itt azt tárják fel, hogy a megkérdezett a jelenlegi időszakot, figyelembe véve az árakat és saját pénzügyi lehetőségeit, megfelelőnek tartja-e arra, hogy megvegye, amit szeretne, vagy amire szüksége van. Ennél a szempontnál a kedvező véleményt képviselő magyar válaszadók első negyedévi 19 százalékos aránya 17-re csökkent.

Változatlan maradt az index harmadik alkotó elemének mutatója: országunkban a munkahelyi kilátásokat jónak a következő tizenkét hónapban a megkérdezettek 13 százaléka látja. Ugyanannyi, mint az előző negyedévben.

Európában jobb a helyzet

Európában harminckét vizsgált ország átlagos indexe a tavaly negyedik negyedévi 76 pont után az idei elsőben 77-re emelkedett, majd a másodikban 79-re. Kedvező az irány, hiszen 2010 óta ez a legmagasabb mutató. De az index még mindig elmarad a 100 pontos, optimizmust jelentő határtól.

Habár az eurózónát sok gazdasági bizonytalanság jellemezte a legutóbbi hónapok során, földrészünk harminckét országának kétharmadában, szám szerint huszonegyben bizonyultak optimistábbnak a fogyasztók a második negyedévi megkérdezésnél, mint előzőleg. A legnagyobb növekedést Ukrajna érte el hét ponttal, egyik negyedévről a másikra. Ám 48-as indexe így is a világon a második legalacsonyabb, és csak a dél-koreait előzi meg. Aztán a jelentős növekedés szempontjából következik egyaránt plusz hat ponttal Dánia, Oroszország és Franciaország, majd öt-öttel Csehország és Spanyolország. Említést érdemel a Svájcban, Belgiumban, Romániában és Szlovéniában regisztrált plusz négy-négy pont is.

Németországban, a legnagyobb európai gazdaságban a felmérés tízéves története során az optimizmus határát először az idei első negyedévben érte el az index éppen 100 ponttal, ami aztán a másodikban 97-re csökkent. Az Egyesült Királyságban a mutató 97 pont után 99 lett; és immár a hatodik egymást követő negyedévben tudott nőni.

Jobb a kedvünk, de költekezni nem akarunk
Hazánk ahhoz a tizenöt európai országhoz tartozik, ahol emelkedett a fogyasztói bizalmi index az idei első negyedévben, a tavalyi negyedik negyedévhez képest, elsősorban saját anyagi helyzetüket ítélik meg kedvezően a legtöbben, de a vásárlási kedv visszaesett.
„Az Egyesült Királyságban a bérek kezdenek nagyobb mértékben emelkedni, mint az árak, közben pedig a hitelkamatok történelmi mélypontra kerültek, míg a munkanélküliség folyamatosan csökken, így mindez együtt pozitívan befolyásolja a fogyasztók bizalmát” – állapítja meg Steve Smith, a Nielsen Egyesült Királyságért és Írországért felelős igazgatója.

Görögországban viszont tizenkét ponttal csökkent, 53-ra az index. Ez a legnagyobb arányú visszaesés hatvan ország között, az első negyedévhez viszonyítva. Európában még erős negatív trendet regisztráltak mínusz négy-négy ponttal Írországban (88-as index) és Olaszországban (53).

Globálisan nem lett jobb a helyzet

Csökkent a fogyasztók bizalma az USA-ban is, hat ponttal, de a 101-es index még mindig optimista szinten maradt. Latin-Amerika viszont a recessziós zónában még mélyebbre került. Hat országban mértek kisebb fogyasztói bizalmat a második negyedévben, az elsőhöz képest. Brazíliában hét ponttal csökkent a mutató, 81-re.

Miközben Ázsia–Óceánia tíz országában mínuszt mértek, Ázsiában nőtt az index Kínában, Indiában, Japánban és a Fülöp-szigeteken. Így erősödött India immár 131 pontos globális vezető pozíciója a fogyasztói indexek rangsorában, és Kína hetedik helye is 107 ponttal.

„Kínában egyre nagyobb a fogyasztók vágya arra, hogy költhessenek, különösen a kevésbé fejlett városokban és az ország mezőgazdasági vidékein – mondja Yan Xuan, a Nielsen kínai vállalatának elnöke. – Egyes régiókban magasabb jövedelmek mellett az e-kereskedelem terjedése jelent fontos lépést a háztartások nagyobb fogyasztása irányába. Kelet-Kína vezeti az ország gazdasági átalakulását. Ott legnagyobb a bizalom és a vásárlási kedv online és offline is, ahol egyre jobb az áruválaszték mind hagyományos, mind speciális üzletekben.”

Tarolnak a hűségprogramok
Bár a magyar és az európai fogyasztók is főként az árak alapján döntenek, az egyre élesebb árverseny miatt nehéz kizárólag ez alapján választani az üzletláncok között. Ezért is értékelődtek fel az elmúlt években az érzelmekre ható vásárlói programok.
 

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo