Munkára sokkal több energia megy, mint magánéletre

A munka továbbra is nagyon fontos az emberek életében. Majdnem minden második magyar több energiát fordít a kenyérkeresetre, mint a szabadidőre. További jó egyharmadnál kiegyenlített a munka és magánélet súlya, és kisebbséget alkotnak, akik erőfeszítéseiket inkább a magán szférára irányítják. Ebből a szempontból a magyarországi életfelfogás átlagosnak mondható, állapította meg Kozák Ákos, a GfK Piackutató Intézet igazgatója keddi sajtótájékoztatóján, Budapesten.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A szabadidő eltöltése, a szórakozás legkedveltebb formái Magyarországon sok eltérést mutatnak más országokhoz képest, hangsúlyozta Kozák Ákos, a GfK Hungária ügyvezetőp igazgatója azon a sajtótájékoztatón, ahol legújabb kutatásukat mutatták be. - Egyetlen hasonlóság: ahogyan szinte mindenütt, a szórakozás legnépszerűbb színtere az otthon, - a magyar válaszadók 54 százaléka számára. Idetartozik a tévé-nézés, zenehallgatás, olvasás és számítógépezés. A második legtöbb szavazatot kapott tevékenységi kör szintén az otthonhoz kötődik: barkácsolás, lakás karbantartása és kertészkedés; a mutató 11 százalék. Harmadik a mozi 9, majd következik a színház, opera és koncert együttese 8, a vendéglátóhely és klub 8, a vendéglátóhely és klub 6, sportolás vagy fitness 3 és a sportesemények helyszíni megnézése 2 százalékos említési aránnyal. (Megjegyezzük, hogy egy válaszadó legfeljebb 3 szabadidős tevékenységet nevezhetett meg).
Az adatokat a GfK csoport brüsszeli székhelyű Ad Hoc Worldwide intézete 21 közép- és nyugat-európai országban, továbbá Oroszországban, Törökországban és az USA-ban tárta fel, idén tavasszal. végzett felmérése.
Mindegyik országban a felnőtt lakosságot fontos szempontokból reprezentáló 1000 fő személyes megkérdezésével végezték a vizsgálatot. Megállapították, hogy összességében a válaszadók 44 százaléka a munkára fordít több energiát, 23 a magánéletére, 33 pedig ugyanannyit egyikre is, másikra is.
Magyarországon a dolgozók és tanulók 28 százaléka mondta azt, hogy sokkal több energiája megy el munkára, 17 pedig, hogy valamivel több, mint a magánéletre. Szabadidőre a megkérdezettek 6 százalékánál megy jóval nagyobb mértékű ráfordítás, mint a munkára, további 9-nél pedig valamivel nagyobb. Egyensúlyban van a két oldal 40 százalék számára.
A 15 éves és idősebb felnőtt lakosság 55 százaléka tartozik a dolgozó vagy tanuló kategóriába.
A nemzetközi összehasonlításban alacsony mutatók a magyar felnőttek nagy részének passzivitásáról tanúskodnak. Alátámasztják egy másik életstílus-vizsgálat eredményét, amely szerint a magyarok átlagos életstílusát leginkább a defenzíva jellemzi.
“Hajlandó-e ön egy kulturális esemény megtekintése végett két órát utazni, csak odafelé?” – hangzott a felmérés egyik kérdése. A magyar válaszadók 54 százaléka mondott nemet, 46 pedig igent. Ez hasonlít a közép-európai átlaghoz. Nyugat-Európában 61 százalék az igen javára, a 38 százalékos nem-mel szemben. Az USA válaszadóinak 72 százaléka vállalna két órás utat egy előadásért, és csak 22 százalék vonakodik.

Általában elmondható, hogy a vizsgált országokban átlagosan kétszer annyian (44 százalék) áldoznak több energiát a munkájukra, mint a magánéletükre 23 százalék).

Főleg Nyugat-Európában nincs ekkora különbség, de az USA-ban sem. Portugália, Görögország és Spanyolország a kivétel, ahol a munkaráfordítás meghaladja a nyugat-európai középértéket.

A fejlett országokban általában magas azok aránya, akik egyensúlyban tartják a kettőt. Kiemelkedik Hollandia, ahol a válaszadók 54 százaléka egyforma energiával dolgozik és éli magánéletét, de Belgium, Svájc és Svédország 45 százaléka is jóval az átlag feletti.

A magánélet elsőbbségét a legtöbben Nagy-Britanniában érzik, a válaszadók 32 százaléka.

Közép-Európában a csehek, azután az oroszok és különösen a törökök nagyon sok erejét viszi el a kenyérkereset.

Négy válaszadó közül három otthon tölti el legszívesebben a szabadidejét, ha az összes vizsgált országot nézzük. Legnagyobb a különbség az USA 84 és Nyugat-Európa 66 százaléka között. A kettő közé esik Oroszország (74), Törökország (74) és Közép-Európa (71).

Otthonülő típusok főleg a görögök, portugálok is finnek között találhatók. Legkevesebben a dánok és magyarok (54-54 százalék) nevezték meg az otthont, mint szórakozásaik kedvelt helyét

Magyarországon egyetlen szélsőséges adat található a szóban forgó életstílus-kutatásban. Barkácsolni, kertészkedni csak a magyarok 11 százaléka szeret, és a spanyolok 10 százalékához hasonlóan az arány jóval alacsonyabb, mint a 36 százalékos közép-európai vagy 32 százalékos nyugat-európai átlag. A ház és kert körüli teendők legnépszerűbbek a románok (56 százalék) és az amerikaiak, osztrákok és svédek körében (egyaránt 40 százalék).

A 21 ország összesített adatai alapján a vendéglőbe és klubba járás a szabadidő eltöltésének második legkedveltebb módja. Az átlagos 38 százalék mögött azonban jelentős a szóródás. Nagy-Britanniában (59), Hollandiában (54) és az USA-ban (53 százalék) legelterjedtebb ez a szórakozás. A magyarországi 6 százalék a legalacsonyabb mutató. De erősen alulreprezentált Románia (11), Törökország (13) és Lengyelország is (17 százalék).
A mozi a fejlett országokban inkább vonzza az embereket, mint akár Közép-Európában, akár Oroszországban vagy Törökországban. Nemzetközi átlagban a válaszadók 29 százaléka megy szívesen moziba, míg a magyarok és románok közül csak 9 százalék. Lengyelország és Oroszország is lemarad az átlagtól 13, illetve 14 százalékos említéssel.
A másik véglet: a spanyolok 44, amerikaiak 40 és a dánok 35 százaléka számára kedvelt szórakozás a mozi.
Amíg a 21 ország válaszadóinak 20 százaléka sportol szívesen, addig a magyarok sereghajtók – mindössze 3 százalékkal. Törökországban 8, Romániában 10, Oroszországban 11 százalékos ez a mutató. Legaktívabbak a finnek 55, svájciak 50 és svédek 40 százalékkal, ami a téli sportok mozgósító erejét bizonyítja.
A színpadi művészet, színház-opera-koncert iránti érdeklődés magyarországi 8 százalékát csak a portugálok 7 százaléka múlja alul. Lengyelországban és Romániában 9-9, Törökországban 11, Franciaországban pedig 12 százalékos a mutató. Az összes vizsgált ország 21 százalékos középértékéhez képest a dánok, belgák és svédek aránya a legmagasabb.
Sporteseményekre valamennyi válaszadóból mindössze 13 százalék vágyik. Háromszor annyi férfi, mint nő. Az átlagot sokkal meghaladja a csehek (21) és a svédek (20 százalék) aránya. Legpasszívabbak a magyarok 2 százalékkal, majd az oroszok és franciák következnek 8-8 százalékos mutatóval.
Kulturális eseményre többé-kevésbé az összes válaszadó kétharmada hajlandó akár két órát is utazni, majd előadás után ugyanannyit vissza. A közép-európai és oroszországi átlag ennél jóval alacsonyabb. A magyar mutató 46 százalékos, ugyanannyi, mint a lengyel és az orosz. Ennél csak a román alacsonyabb.
Kiemelkedően vállalkozó szelleműk az amerikaiak 77, görögök 73, hollandok 72, angolok és svájciak 71-71 százalékkal.
A várakozásnak megfelelően a fiatalok mozgékonyak, hiszen a 30 évesnél fiatalabbak nemzetközi átlaga 39 százalék. De nem maradnak el tőlük a 30-49 évesek sem, a maguk 31 százalékával.




































































































































A dolgozó vagy tanuló magyar felnőttek munkára, illetve magánéletre fordított energiájának megoszlása, életkor szempontjából. A válaszadók százalékában.

Válasz típusa


30 éves alatt

30-39 éves

40-49 éves

50-59 éves

60 éves és idősebb

Országos átlag

1

24

34

32

23

36

28

2

11

19

27

16

7

17

3

43

34

32

52

49

40

4

11

9

6

6

8

9

5

11

4

3

3

0

6


Forrás: GfK Piackutató Intézet







1 =Sokkal több energiát fordít munkára, mint a magánéletére.

2 =Valamivel több energiát fordít munkára, mint a magánéletére.

3 =Egyensúlyban van a kettő.

4 =Valamivel több energiát fordít a magánéletére, mint munkára.

5 =Sokkal több energiát fordít a magánéletére, mint munkára.



Megjegyzés
: a 60 éves és idősebbek közt olyan kevés válaszadó dolgozik, hogy az adatok óvatosan kezelendők.






Legszívesebben mivel töltik szabadidejüket a felnőttek egyes országokban? A válaszadók százalékában. (Egy válaszadó legfeljebb három tevékenységet nevezhetett meg).

Tevékenység

H

CZ

PL

RO

Nyugat-európai átlag

USA

21 ország átlaga


Otthon tévé, ol-vasás, zene, stb.



54



69



78



69



66



84



73



Otthoni barkácso-lás, Kertápolás



11



37



32



56



32



40



35



Mozi



9



20



13



9



30



40



29



Élő színház-opera-koncert



8



18



9



9



18



25



19



Vendéglő, klub



6



26



17



11



43



53



38



Sportolás, fitness



3



23



11



10



28



19



20



Sporteseményt nézni



2



21



12



10



13



16



13


Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo