Az elmúlt években az Orbán-kormány csökkentette ugyan a tébéjárulékot, de a tételes hozzájárulás összegét növelte. Ez így együtt a nagyvállalkozásoknak kedvező, ám minél kisebb a bér, a hozzájárulás arányosan annál nagyobb terhet jelent; a jelenlegi 4500 forintos egészségügyi hozzájárulás a minimálbérre vetítve már 9 százalék. Az átalányadózás rendszerének kiszélesítését tervezzük, s ez kiterjedne az általános forgalmi adóra is. A 10 millió forint éves forgalom alatti vállalkozások egyetlen egységes vállalkozási adót fizetnének, amelynek mértéke 15 százalék lesz. Ha ezt választják, életük egyszerűbb és olcsóbb lesz. Összességében csökkentenénk az adóterheket – hiszen például ma van gyermekkedvezmény, de növekszik a többi jövedelemadó –, mert mi az összesített hatásra figyelünk. A kormányzati ciklus utolsó évében 300 milliárd forinttal maradna több a munkavállalóknál és a vállalkozóknál, mint most. És vannak olyan elképzeléseink is, amelyek nem feltétlenül pénzben mérhetők, mégis könnyítik a vállalkozók helyzetét. Ilyen az APEH tekintélyének visszaállítása, jogi garanciák arra, hogy politikai célokra ne lehessen felhasználni, hogy az eredeti, közpénzt behajtó szerepet ne használhassa semmilyen kormány üzleti zsarolásra. Ennek a lehetőségét is ki kívánjuk zárni. Ennek természetesen vannak intézményi feltételei: például az APEH-kommandó megszüntetése – aminek a helye a rendőrségen belül van –, és bevezetnénk az adóügyi ombudsman intézményét – ez sok európai országban létezik –, ahová panasz esetén fordulni lehet.
– Strukturálisan is hozzányúlnának az adórendszerhez?
– Ha azt annak lehet nevezni, hogy a sokféle elvonási tételt összevonjuk. Ezzel a vállalkozók adminisztrációs terhei csökkennek. Ma 30-40 címen kell befizetéseket teljesíteniük; többségében ezek eredeti funkciója megszűnt, a szétbontás, a közpénzek szétosztása pedig az állam feladata.
– Amikor a kormány 2001-re a duplájára emelte a minimálbért, az idén pedig 40 ezerről 50 ezer forintra, ennek a terheit egyedül a munkáltatóknak kellett, kell viselniük. Az állam nem osztozott ebben, pedig többletbevételre tett szert. Önök foglalkoznak ezzel a problémával?
– Adócsökkentéssel, adójóváírással kompenzálnánk a személyi jövedelemadó-rendszeren belül. A minimálbérig fizetendő 20 százalékos adót 13 százalékra, a középső, 30 százalékos kulcsot 25 százalékra mérsékelnénk. Ez az egyéni vállalkozókat is érintené, nem csak a munkavállalókat. A legmagasabb, 40 százalékos adókulcsot, amit ma egy átlagbérből élőnek is meg kell fizetnie, megtartanánk, de az időszak végén már csak az átlagjövedelem kétszeresétől. Ezzel a munkavállalók döntő többsége legfeljebb 25 százalékos adókulccsal adózik majd. Az adójóváírást is növelnénk, és így 2006-ra a minimálbért gyakorlatilag adómentessé tennénk az alkalmazotti körben.
– Változtatnának-e a központi és a helyi adók viszonyán?
– Elsősorban a személyi jövedelemadó helyben maradó hányadát növelnénk. Ezt a kétharmados többséget igénylő önkormányzati törvényben rögzítenénk, így nagyobb lenne a garancia arra, hogy az önkormányzati bevételek kiszámíthatók legyenek.
– A kormány a gazdasági növekedés jelentős részét a Széchenyi-tervnek tudja be. Mit tartanának meg belőle?
– Korábban is voltak megpályázható állami támogatások, csak gazdaságfejlesztési célelőirányzatoknak hívtuk őket, ezeket keresztelték át és gyűjtötték egybe a Széchenyi-tervben. Magukkal a pályázatokkal nincs semmi bajunk, az elbírálással és a hozzájuk kapcsolódó propagandamódszerrel azonban igen. A rendszernek normatívnak kell lennie, hogy ne csak azok járjanak jól, akik közel ülnek a tűzhöz, legyen esélye bárkinek, aki megfelel a feltételeknek. A politika ne tudjon beleszólni az elbírálásba. És azon is változtatnánk, hogy ne kelljen a pályázatok beadásához ügyvédet, tanácsadót fogadni, hanem legyen elegendő a vállalkozói szaktudás.
– Ellenérv lehet, hogy az európai uniós pénzek pályáztatása is bonyolult, és az egyszerűsítés együtt járna a pályázati feltételek fellazításával.
– Az egyszerűsítés nem fellazítás, ha a tervezett beruházáshoz a feltételek – a pénzügyi, piaci háttér – adottak. Ma az is rossz, sőt az uniós direktívával ellentétes gyakorlat, hogy nemcsak fejlesztési célokra lehet támogatást kérni, hanem egyes programokban a vállalkozás működtetésére is. A Széchenyi-terv egyébként számos olyan elemet tartalmaz – ilyen például az autópálya-építés –, ami végképp nem ide tartozik.
Mit ajánl az MSZP programja a kis- és középvállalkozóknak?
Burány Sándor: Az egyik legfontosabb, hogy el akarjuk törölni a tételes egészségügyi hozzájárulást. A kis- és középvállalkozók fajlagos terhei a legnagyobbak.
Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?
Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!
2025. április 22. 15:30
Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja
A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.