Minden bolttípus forgalma nőtt tavaly

A magyar háztartások napi fogyasztási cikkre 1670 milliárd forintot költöttek 2001-ben, 16 százalékkal többet, mint a megelőző évben. Ez azonban kevésbé a vásárolt mennyiség növekedésének, mint inkább a fogyasztói áremelkedésnek köszönhető.

A GfK Piackutató Intézet „Kereskedelmi Analízisek” című tanulmánya megállapítja, hogy a fejlődés valamennyi bolttípus forgalmát pozitívan érintette. Verseny-előnyre azonban csak a hipermarketek és lánchoz tartozó, kisebb boltok tudtak szert tenni.

A kedvező trend a január-februári adatok szerint idén folytatódik. Az év végi csúcsot követő januári visszaesés ebben az évben jóval kisebbnek bizonyult, mint tavaly.

Az egy vásárlásra jutó átlagos költés 1100 forintot ért el. Egy évvel korábban országosan az átlagos kosárérték 1060 forintot tett ki.

A hazai kereskedelem átalakulásának egyik érdekessége, hogy a napi fogyasztási cikkekből a háztartások beszerzéseiben a modern csatornatípusok együttes részesedése alig változott egyik évről a másikra. A hipermarketre, szupermarketre, diszkontra és a háztartások vásárlásaiból a Cash and Carry-re együttesen 51 után 52 százalék jutott a legutóbbi két évben.

Közülük csak a hipermarket tudta növelni a részesedését, 14-ről 17 százalékra. A többi bolttípus közül a láncba szerveződött kisebb bolt javított a pozícióján, 5 százalékos mutatója ugyanis 8-ra nőtt.

Hipermarket a GfK meghatározása szerint az a 2500 négyzetméternél nagyobb alapterületű üzlet, amely több tízezer cikkelemet kínál, és annak legalább 30 százaléka nem napi fogyasztási cikk; a pénztárgépek száma pedig meghaladja a tizet.

A lánchoz tartozó kis boltok közé a GfK piackutatói csak az országos hálózattal rendelkező CBA, Coop és Reál üzleteit sorolják.

Az egyes bolttípusok piaci hatóköre közül legnagyobb az önálló kis boltoké, amelyek eladótere 400 négyzetméter alatti. Ilyenben a hazai háztartások 97 százaléka vásárolt legalább egyszer. Ugyanez a mutató szupermarketnél 88, diszkontnál 80, hipermarketnél és lánchoz tartozó kis boltban 72, drogériában pedig 52 százalék.

Szupermarket az a 400-2000 négyzetméteres eladótérrel rendelkező bolt, amelynek élelmiszer és háztartási vegyi áru, kozmetikum választékát néhány ezer cikkelem alkotja. A pénztárgépek száma 3 és 10 között mozog.

A kis boltok vásárlói egész évben átlagosan 149-szer vettek valamit. Ez azt jelenti, a háztartások zöme két-háromnaponként felkeresi a rendszerint lakó- vagy munkahelye közeli kis üzletet. A szupermarketekben a vásárlási gyakoriság 65, ami heti egynél sűrűbb átlagos vásárlást jelent. A lánchoz tartozó kis boltok és diszkontok mutatója 49, illetve 48 – vevőik majdnem hetenként keresik fel őket. A hipermarketek vevőinél a 29-es átlag a kéthetinél valaminél gyakoribb ritmust jelez. A drogériák 10-es mutatója a havi egynél ritkább vásárlásról tanúskodik.

Véleményvezér

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek 

A köztársasági elnök nyugodtan találkozhat politikusokkal, nem ez dönti el a függetlenségét.
Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát

Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát 

Nehéz a sorsa az almatermelőknek és a vásárlóknak, bezzeg a kereskedők.
Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében 

Iszonyúan keresik az igazságot az Ügyészségen, csak nem találják.
Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma

Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma 

Több tízezer ázsiai érkezett Magyarországra egyetlen év alatt.
Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek

Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek 

Jön az ezer euró feletti minimálbér.
Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo