A Deloitte Touche Tohmatsu ("Deloitte") tagvállalatai által közzétett "Innováció a feltörekvő piacokon: stratégiák a gazdasági siker érdekében" című új jelentésben a globális termelővállalatok arról tesznek bizonyságot, hogy figyelembe veszik a gyorsan fejlődő feltörekvő piacok hatását a források, fejlesztések, gyártás és értékesítés tekintetében.
A megkérdezett globális gyártók több mint fele (56%) jelentős árbevétel-növekedésre számít a feltörekvő piacokon a következő három évben, és majdnem háromnegyedük jelentős növekedést jósol Kínában. A válaszadók 23 %-a nyilatkozott optimistán a fejlett piacok kínálta lehetőségekről, derül ki a Deloitte üzleti tanácsadó cég kutatásából.
A felmérésben részt vevő cégeknek azonban csak 29%-a számolhat el magasabb nyereséget a feltörekvő piacokon, mint a fejlett országokban. Azok közül, amelyek nagyobb nyereséggel számolhattak, 54% a hazai piacitól eltérő tulajdonságokkal látta el termékeit, ellentétben azzal a 43%-kal akik ugyanolyan, vagy alacsonyabb profitról számoltak be.
A felmérés tanulsága egyértelmű: a cégeknek termékeiket, áraikat és stratégiáikat célzottan az ázsiai, kelet-európai és dél-amerikai országok igényeihez kell igazítaniuk, ha ki szeretnék használni a feltörekvő gazdaságok által kínált óriási lehetőségeket. A felmérésben részt vevő gyártók fele a hazai piacokon kínált termékekhez nagyon hasonlókat szállított a feltörekvő piacokra annak ellenére, hogy 40%-uk a feltörekvő piacokon alacsonyabb bruttó hasznot realizált.
Úgy tűnik, hogy a feltörekvő piacokon a siker titka a kutatásban és fejlesztésben (K+F) rejlik. Az új termékeket értékesítő cégek 49%-a helyi K+F tevékenységet folytat. A megkérdezett vállalatvezetők a feltörekvő piacokon végzett K+F tevékenység mellett szóló három első érvként, a "helyi piac pontosabb ismeretét", a "gyorsabb piacra jutást", illetve az "alacsonyabb K+F költségeket" nevezték meg.
Gary Coleman, a Deloitte termelési iparágért felelős ügyvezető igazgatója, hozzátette: "A legsikeresebb vállalatoknak szakítaniuk kell a hagyományos stratégiákkal, hogy folyamatosan olyan innovatív termékekkel tudjanak előállni, amelyek tükrözik a feltörekvő piacok fogyasztóinak és ipari beszerzőinek igényeit. A helyi autonómia mellett az ilyen gyártók kihasználják az anyavállalat szakértelmét az irányítás, az üzleti folyamatok illetve a vezetői gyakorlat terén, azért, hogy ezeket a termékeket lényegesen alacsonyabb áron kínálhassák, a feltörekvő piacok legtöbb fogyasztójának alacsonyabb vásárlóerejéhez mérten."
Jane Lodge, a Deloitte nagy-britanniai termelési iparágért felelős vezetője elmondta: "A hosszú távú sikerhez több kell, mint a meglévő termékek finomítgatása, az árak csökkentése, vagy új értékesítési csatornák kialakítása. A gyártóknak meg kell érteniük az egyes helyi piacok igényeit és az új kínálatot ennek tükrében kell kialakítaniuk."
A Deloitte öt olyan területet azonosított, ahol a globális gyártó cégeknek innovatívan kell eljárniuk annak érdekében, hogy sikert realizáljanak a feltörekvő piacokon:
- Új értékek kialakítása, hogy a cégek olyan eltérő termékkínálattal jelentkezzenek, amely tükrözi a feltörekvő piacok vásárlóinak egyedi igényeit. Sok esetben ez egyben radikálisan alacsonyabb árakat is jelent a fejlett piacokhoz képest.
- A kutatási és fejlesztési (K+F) tevékenység globalizálása oly módon, hogy a K+F területeket a feltörekvő piacokra helyezik át, annak érdekében, hogy pontosabb ismereteket szerezzenek a helyi vásárlókról, illetve, hogy az igényeknek megfelelő termékeket alakítsanak ki, dobjanak piacra és forgalmazzanak.
- A tehetségkezelési stratégiák átalakítása a feltörekvő piacok munkavállalóinak egyedi igényei tükrében; az alkalmazottak felvételének, képzésének, alkalmazásának és a közöttük lévő kapcsolatoknak az átgondolása.
- A globális értékláncok összetettségének megismerése annak érdekében, hogy a helyi autonómia a központok erőforrásaival párosulhasson, beleértve az irányítást és know-how-t.
- Kockázatkezelési képességek kialakítása a feltörekvő piacok képviselte kockázatok sajátosságainak hatékony megismerése, korrigálása és kezelése, pl. a szellemi termékek védelme terén.