A CBI indexet idén harmadik alkalommal állították össze egy 2600 fős, nemzetközi utazókból álló mintán végzett kutatás alapján. Az indexet a vezető nemzetközi márkaügynökség, a FutureBrand készítette el a Weber Shandwick PR ügynökség globális utazás és életvitel szakcsoportjával együttműködve. A CBI kulcsjellemzők alapján vizsgálja és rangsorolja az ország-márkákat. Az idei index egyesíti magában az ország-márkák már meglévő sorrendjét, a piaci trendeket, az utazók motivációit, valamint a turizmus, az utazás, és az ország-márkák terén megfigyelhető kihívásokat és lehetőségeket. (A teljes felmérésért látogasson el a honlapra.)
"Egy erős ország-márka kiváló lehetőséget nyújt az ország értékeinek bemutatására" - mondta el Rina Plapler, a FutureBrand ügyvezető igazgatója. "Az idei Ország Márka Indexben azt mutatjuk meg, hogy milyen sokoldalúak is valójában az ország-márkák; és hogy ezeknek is különféle típusaik vannak."
Vezető ország-márkák 2007-ben a CBI rangsor alapján
1. |
Ausztrália |
6. |
Kanada |
2. |
Egyesült Államok |
7. |
Spanyolország |
3. |
Nagy-Britannia |
8. |
Új-Zéland |
4. |
Franciaország |
9. |
Görögország |
5. |
Olaszország |
10. |
Japán |
Az idei CBI index azokat a leglényegesebb témaköröket öleli fel, amelyek fontosak lehetnek az utazók és a turisztikai szakemberek számára. Az elemzés a leginkább környezettudatos országmárkától (Svédország) az üzletkötésre leginkább csábító országmárkáig (Egyesült Államok) terjed. Az index részletesen elemzi az Egyesült Államok ország-márkájának hanyatlás és nemzetközi népszerűség közötti ingatag pozícióját.
"Egy ország jó híre már önmagában véve is erős érték. Vonzza a pénzügyi és gazdasági befektetéseket, elősegíti a fenntartható növekedést, és lendületben tartja a magán- és a kiskereskedelmi szektort." - mondta el Dr. Szűcs Ervin, a Weber Shandwick regionális ügyvezető igazgatója. "Egy ország-márkát leginkább maguk a turisták népszerűsítik, és "márka-evangelistákként" fontos szerepet játszanak az országok iránti elkötelezettség kiépítésében is. A gyakori utazók rendszerint online közösségek tagjai, s így gyorsan képesek befolyásolni a közvéleményt. Érzelmi kötelék kialakításával és erős elkötelezettség megteremtésével segítenek új utazók megnyerésében, erősítik a lojalitást az ország-márkák iránt, és a leghatásosabb eszköz, a szóbeszéd-marketing útján képesek alakítani egy ország imázsát."
Nyolc helyet javítva tavalyi eredményéhez képest, Magyarország második helyen végzett a legjobb ár-érték arányt képviselő ország-márkák rangsorában. Ez azt jelenti, hogy hazánk magas színvonalú szolgáltatásokat nyújt megengedhető áron.
Az üzletkötésre legideálisabb ország-márkák |
Egyesült Államok, Kína, Nagy-Britannia, Franciaország, Olaszország |
A legegyszerűbb üzletkötést lehetővé tevő ország-márkák |
Egyesült Államok, Nagy-Britannia, Kanada, Írország, Franciaország |
Az üzleti utak meghosszabbítására legideálisabb ország-márkák |
Egyesült Államok, Ausztrália, Olaszország, Japán, Thaiföld |
Konferenciák lebonyolítására legideálisabb ország-márkák |
Egyesült Államok, Svájc, Németország, Szingapúr, Egyesült Arab Emirátusok |
Művészeti és kulturális szempontból legvonzóbb ország-márkák |
Olaszország, Franciaország, Egyiptom, India, Nagy-Britannia |
A leghitelesebb ország-márkák |
Új-Zéland, Kína, Dél-Afrika, Japán, Thaiföld |
A legjobb tengerparti strandokkal rendelkező ország-márkák |
Maldív-szigetek, Tahiti, Bahamák, Ausztrália, Dominikai Köztársaság |
A leginkább családbarát ország-márkák |
Dánia, Kanada, Ausztrália, Egyesült Államok, Svédország |
A legjobb történelmi ország-márkák |
Egyiptom, Olaszország, Kína, Görögország, Franciaország |
A legjobb szálláshelyekkel rendelkező ország-márkák |
Egyesült Arab Emirátusok, Maldív-szigetek, Ausztrália, Tahiti, Kanada |
A természeti értékekben leggazdagabb ország-márkák |
Új-Zéland, Ausztrália, Maldív Szigetek, Kanada, Dél-Afrika |
A éjszakai szórakozásra legideálisabb ország-márkák |
Spanyolország, Egyesült Államok, Brazília, Thaiföld, Szingapúr |
A legjobb kulináris élvezeteket nyújtó ország-márkák |
Franciaország, Olaszország, Szingapúr, Japán, Egyesült Államok |
A szabadidős sportokra legideálisabb ország-márka |
Ausztrália, Új-Zéland, Kanada, Dél-Afrika, Egyesült Államok |
A legbarátságosabb helybeliekkel rendelkező ország-márkák |
Ausztrália, Kanada, Új-Zéland, Írország, Thaiföld |
A pihenésre és kikapcsolódásra legideálisabb ország-márkák |
Maldív-szigetek, Tahiti, Bahamák, Jamaica, Új-Zéland |
A legbiztonságosabb ország-márkák |
Új-Zéland, Kanada, Svédország, Dánia, Svájc |
A bevásárló turizmus legkedveltebb ország-márkái |
Egyesült Államok, Egyesült Arab Emirátusok, Szingapúr, Olaszország, Japán |
A legjobb ár-érték arányt képviselő ország-márkák |
Thaiföld, Magyarország, Csehország, Mexikó, Vietnam |
A leginkább lakhelyváltoztatásra csábító ország-márkák |
Kanada, Új-Zéland, Ausztrália, Svédország, Szingapúr |
A turizmus legújabb irányzatainak hátterében a jótékonyság és környezetvédelem áll
Az idei Ország Márka Index elemzői a következő, a turizmus és az utazás területén megfigyelhető trendekre hívják fel a figyelmet:
Növekvő igény a jótékonyságra
A világhálón megvalósuló gyors információáramlás által összekötött közösségek a katasztrófák áldozatainak megsegítésére tett erőfeszítéseket látva igyekeznek maguk - néha mégoly csekély lehetőségeik keretein belül is - segíteni. Egyre több utazó tervezi útját humanitárius célokkal. A humanitárius célú nyaralások bővülő köre az új otthonok építésétől az angol tanításon és menekülttáborokban való önkéntes munkán keresztül a kihalás fenyegette állatfajok védelméig terjed.
Növekszik a beszámoltathatóság fontossága
Az utazók számára egyre fontosabb szempont a környezetvédelem, így a légitársaságok és szállodák által okozott környezetszennyezés visszaszorítása is. Ennek következtében mind a fogyasztók, mind az úttörő utazási irodák igyekeznek minimalizálni az utazás számlájára írható környezetszennyezést. A Silverjet légitársaság például kötelező széndioxid-kompenzációs díjat vezetett be, amivel ők az első széndioxid-semleges légitársaság. Az olyan autókölcsönző cégek, mint például a Herz, a Budget és az Avis alacsony üzemanyag-fogyasztású autókkal bővítik járműflottájukat, a vezető luxus kategóriájú vendéglátók pedig széndioxid-kompenzációs programokat kínálnak. Non-profit társaságok és webáruházak arra biztatják az utazókat, hogy számítsák ki a nekik köszönhető széndioxid-kibocsátás mennyiségét, és azt ellensúlyozó termékeket vásároljanak, illetve adományokkal támogassák a weblap faültető akcióját.
24/7 márka élet
A vendéglátás körén kívül eső márkák napjainkban nyitnak a turizmus felé olyan ajánlatokat kínálva, melyek segítségével a márkaérzés a nap 24 órájában, a hét minden napján átélhető. Az Armani és a Versace voltak az elsők, akik Dubaitól Ausztráliáig hoteleknek adták arculatukat. Napjainkban a luxusautó-gyártó cégek következnek. A Ferrari például Abu Dhabiban összefogott az Aldar Properties-zel egy szórakoztatóipari fejlesztés kivitelezésének érdekében. A Ferrari így 2008-tól versenypályával, próbaautózással és szimulátorokkal csábít minden korosztályt a Ferrari világának és történetének felfedezésére. A komplexumban helyet kapnak majd a Ferrari jegyében megálmodott szállodák, boltok és egyéb vendéglátó egységek, melyeken szintén fokozottan biztosítják márkaérzés megélését.