Mi kell a "beteg" Magyarországnak?

A magyar „pumázás" után kifejezetten üdítő, hogy a kormányzat elismeri: a magyar gazdaság rossz helyzetben volt, van és drasztikus beavatkozásokat kell, illetve kellett végrehajtani ahhoz, hogy a „beteg" a gyógyulás állapotába kerüljön - világított rá Demján Sándor, a VOSZ ügyvezető elnöke, a szervezet Vállalkozók Napja alkalmából rendezett gazdasági fórumán, ahol az egykori Reform Szövetség tagjai és a VOSZ gazdasági szakemberi tartottak előadásokat.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Demján Sándor kiemelte, hogy a jelenlegi szakértői kormány a stabilitás területén kiemelkedő sikereket ért el, de sajnos lassan a „politika bűzös mocsarába süpped". Hogyan lehet az, hogy egy vasúti szárnyvonalat a gazdaságtalanság miatt be kell zárni, de az ott dolgozókat nem kell elküldeni? - tette fel a kérdést a VOSZ elnöke. Érzékeltetve, hogy a szakértői kormánynak meg kell hoznia a szakmai döntéseket, nem szabad hagyni, hogy a politika befolyásolja a lépéseket. A kiutat az elnök a termelő munka élénkítésében látja.

Ahogy a kormányzat...

Oszkó Péter pénzügyminiszter elemzést adott előadásában arról, hogy a magyar gazdaság hogyan jutott el a jelenlegi helyzetbe. A 2002-ben elkezdődött rossz gazdaságpolitikai lépések következtében elszabadult a költségvetési deficit, amely 2006-ban elérte a szinte kezelhetetlen 9 százalékot a GDP arányában, úgy, hogy közben a magyar gazdaság stagnált. Ez a helyzet vezetett odáig, hogy az ország hitelét vesztette a nemzetközi piacon és a pénzügyi válság kirobbanását követően azonnal megszűnt az ország iránti bizalom. Az elforduló befektetők miatt úgy látszott, finanszírozhatatlanná válik az ország, amely növekvő kamatterhet és elszabaduló devizaárfolyamokat okozott.

Ilyen helyzetben kellett a kormányzatnak stabilizálnia a hiányt és csökkenteni a kamatokat. Oszkó szerint a mostani 6-7 százalékos szinttel tudnak első körben hozzájárulni a vállalkozások fejlődéséhez, bár pontosan tudja, hogy ez még kevés. Viszont haladni csak lépésről lépésre lehet.

Varga István nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter a világgazdasági recesszióról beszélt, amely a pénzügyi válságot követően alakult ki. Mint mondta, 10 százalékos világkereskedelmi csökkenéssel és 4 százalékos világgazdasági GDP csökkenéssel lehet számolni, s a kilábalás lassú lesz. Itthon is szembe kell nézni a lassú fellendülési folyamattal, a tartósan magas munkanélküliséggel. A magyar gazdaság számára a kilábalás a K+F erősítése, adaptáció és innováció.

...és ahogy a szakemberek látják

Békesi László professzor utalt arra, hogy a tavalyi Vállalkozók Napján megfogalmazott Reform Szövetség által közölt három pontot megvalósított a kormányzat. Ez pedig a valódi kormányzás megkezdése, az egyensúlyi helyzet javítása és a javasolt négy éves 1200 milliárd forintos költségvetési megtakarítás elindulása. Ez utóbbi olyan sikeres volt, hogy két év alatt 1000 milliárdot le is tudott a kormányzat. Békesi megjegyezte, hogy a magyar gazdaság növekedésének újabb impulzust az újraelosztási rendszer drasztikus változása adhatja.

Chikán Attila egyetemi tanár kiemelte, nem újdonság az állam túlköltekezése, ez már a hetvenes években megkezdődött és időről-időre újra előtérbe kerül. Leszögezte, hogy a magyar gazdaság legkisebb problémája a globális válság, amelyet a világ viszonylag gyorsan képes lesz leküzdeni. Chikán Attila egyetértett Varga István kitörési pontokra tett észrevételével, szerinte is az innováció és a K+F lehet a hajtómotorja a gazdaságnak.

Kádár Béla akadémikus egy Széchenyi idézettel nyitott, amelyben összefoglalta, hogy csak akkor lesz jó az államnak, ha a benne működő vállalkozások a piaci szerepvállalásukban látják saját felemelkedésüket. Kádár Béla összefoglalójában leszögezte, nem szabad csodát várna a jövő évi választásoktól, a megkezdett stabilizációs útról nem térhet le a következő kormányzat sem és a különféle elméletekkel ellentétben nem lehet megoldani a magyar gazdasági problémákat néhány hónap alatt.

Palócz Éva, a Kopint-Tárki vezérigazgatója igyekezett összefoglalni az elhangzottakat, s úgy véli, abban mindenki egyetértett, hogy a magyar gazdaság legfőbb problémája a közszférában, a túlterjeszkedő államigazgatásban keresendő. Abban is mindenki egyetértett, hogy a magyar gazdaságot elsősorban a foglalkoztatás növekedésével lehet növekedési pályára állítani, tekintve, hogy eddig is és a következő években is az uniós források maradnak szinte egyetlen eszközként a gazdaság felfűtésére. De ezt, ahogy Demján Sándor is mondta, nem újabb állami kiadásgenerátornak kellene felhasználni, növelni az újabb önkormányzati teniszpályák, vagy szökőkutak számát, hanem a termelésbe kellene forgatni. Az egyikből ugyanis pénz folyik a büdzsébe, a másik viszont elveszi belőle.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo