Otthoni munkavégzés támogatása
Ahol ez megoldható volt, a munkáltatók igyekeztek támogatni az otthoni munkavégzést és elérni, hogy a munkavállalók a lehető legbiztonságosabb körülmények között tudják végezni munkájukat. Ezzel előtérbe kerültek az ehhez kapcsolódó juttatások. A rezsiátalánnyal a pénzt olyan költségre lehet fordítani, ami az otthoni munkavégzéshez kapcsolódik, pl. fűtés. Más munkáltatók pedig engedélyezték az egyébként irodában használatos eszközök – legalábbis átmeneti – hazavitelét, ideértve különösen egyes irodai bútorokat és számítástechnikai eszközöket.
Az otthoni munkavégzés a járványhelyzet elmúltától függetlenül várhatóan egyre szélesebb körben fog elterjedni. Ennek megfelelően valószínűsíthető, hogy az otthoni munkavégzés támogatása iránti igény nem fog csökkenni, sőt akár erősödhet is.
Well-being juttatások
A járvány előrehaladtával és az otthonról történő munkavégzés idejének hosszabbra nyúlásával egyre nagyobb figyelem hárul az alkalmazottak mentális és fizikális egészségére, amelyek az úgynevezett „well-being” juttatások körébe tartoznak. Népszerű lett a csoportos egészségbiztosítás, de az újonnan kötött biztosítások esetén kiemelt figyelmet kell fordítani a biztosítási szerződésekben foglalt részletszabályokra, mert ez is befolyásolhatja az adókezelést. A védőoltás eddig is az adómentes juttatások részét képezte, a személyi jövedelemadó törvény 2020-as módosítása alapján pedig már a szűrővizsgálatok költségének átvállalása is adómentes juttatásnak minősül, akár visszamenőlegesen is. Fontos opció lett a munkavállalók részére biztosított csoportos és személyre szabott tanácsadás, vagy a különböző akadályok leküzdését segítő konzultáció biztosítása, pl. munkavállalói assistance program is. A well-being juttatások új elemeinek többsége vélhetően a járványt követően is a juttatási csomagok részét képezi majd.
Céges rendezvények és irodahasználattal kapcsolatos juttatások
Az egyik tipikus juttatási kör, ami a pandémia következtében ideiglenesen háttérbe szorult az elmúlt bő egy évben, azok a személyes jelenlétet igénylő csapatépítők, képzések, karácsonyi vacsorák és egyéb közösségépítés céljával szervezett céges rendezvények. Ezek a juttatások várhatóan a pandémia enyhülésével újra szerves részét képezik majd a cégek életének. Tipikusan az otthoni munkavégzés bevezetésével egyidőben elmaradt és az irodákba való visszatéréssel ismételten aktuálissá váló juttatások körébe tartozhat a munkavállalók részére reggel bekészített gyümölcskosár, a kávégépek korlátlan használata vagy az irodában elérhető masszázs is.
Munkavállalói lojalitás növelését célzó juttatások
A munkaerő megtartása és a munkavállalói lojalitás növelése nem csak a járvány következtében kialakult bizonytalan időszakban került a munkáltatók fókuszába – a munkavállalói fluktuáció csökkentése mindig is kulcskérdés volt a cégek számára. A munkavállalói lojalitás növelésének módszerei közé tartoznak például a különféle ösztönző programok, és a kedvezményes/ingyenes termékek biztosítása is a munkavállalók részére. Ösztönző juttatások esetében a megszerzés feltétele általában, hogy a munkavállaló egy jövőbeni időpontban még a cég alkalmazottja legyen. Az ösztönző juttatások lehetnek rövid távúak, ilyenek az éves bónusz, de lehetnek hosszú távúak is, mint 2-3 éves részvényjuttatási programok. A kedvezményes, vagy ingyenes termékek biztosításának a lényege, hogy a munkavállalók a cég termékeihez kedvezményes áron vagy akár ingyen jutnak hozzá, ez pedig amely a munkavállalói lojalitás növelése mellett közvetett marketing eszközként is szolgálhat a cég számára.
A fentiek alapján látható, hogy egy munkavállalói csomag milyen sokrétű is lehet, az egyes elemek pedig különböző adókezelést igényelhetnek. Ezért a munkavállalói igények mellett javasolt lehet a juttatási csomagok adókezelésének rendszeres felülvizsgálata is.